شناسهٔ خبر: 34302470 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

رایج‌ترین اختلال ستون فقرات

گرچه به طور رایج از اسکولیوز برای عباراتی مانند قوس بیش از حد ستون فقرات در صحنه افقی نام برده می‌شود، در واقع این ناهنجاری یک مسأله و مشکل سه‌بعدی است

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>یک دکترای آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی، اسکولیوز را رایج‌ترین اختلال ستون فقرات خواند و گفت: تمرینات اصلاحی، تاثیر معنی‌داری بر روی تغییرات اسکولیوز دارد.

به گزارش شفا آنلاین، علی‌باقر نظریان اظهار کرد: پیامدهای ناشی از وضعیت بدنی غیرصحیح به حدی گسترده است که در ابعاد جسمی، روحی، اقتصادی، اجتماعی و... قابل تعمق و بررسی است.

 وی اسکولیوز را رایج‌ترین اختلال ستون فقرات خواند و افزود: گرچه به طور رایج از اسکولیوز برای عباراتی مانند قوس بیش از حد ستون فقرات در صحنه افقی نام برده می‌شود، در واقع این ناهنجاری یک مسأله و مشکل سه‌بعدی است که از پیچ‌خوردگی، زاویه‌داری و انتقال همزمان در سه صفحه به وجود می‌آید.
 
نظریان اضافه کرد: برنامه تمرینات اصلاحی تاثیر معنی‌داری بر روی تغییرات اسکولیوز(Scoliosis) دارد.
 
این عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور لرستان خاطرنشان کرد: یک از قوس‌های ستون فقرات در ناحیه کمر، لوردوز نام دارد که دارای محدب به سمت جلو و تقعر به سمت عقب است. این قوس قدرت موردنیاز در برابر نیروهای فشاری ناشی از جاذبه زمین را فراهم می‌کند؛ در حالی که همزمان اجازه حرکت و انعطاف‌پذیری معینی را نیز به بدن می‌دهد.
 
نظریان گفت: لوردوز طبیعی در ناحیه کمر از سیستم لیگامنت‌های خلفی در برابر نیروی بیش از حد محافظت می‌کند و به عنوان یک جذب کننده شوک در حین نیروهای عمودی ناگهانی عمل می‌کند.

نظر شما