شناسهٔ خبر: 34302074 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی دوم مرداد

تصمیمات جدید برای ترخیص سریع کالا از گمرکات/بازدهی ۴۵ درصدی آیفکس در ۴ ماه

طرح حذف سود مرکب و بخشش جرایم بانکی، فرصتی برای بانک ها و گیرندگان تسهیلات، تصمیمات جدید برای ترخیص سریع کالا از گمرکات، بازدهی ۴۵ درصدی آیفکس در ۴ ماه برخی از عناوین اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (دوم مرداد ماه) به شرح زیر است:

۳۱ هزار واحد احداثی و ۳۹ هزار واحد تعمیراتی در مناطق سیل زده داریم

«علیرضا تابش» شب گذشته (سه شنبه اول مرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره آخرین اقدامات انجام شده برای بازسازی مناطق سیل زده کشور گفت: 31 هزار واحد احداثی،  39 هزار واحد تعمیراتی و 42 هزار هم واحد معیشتی داریم.

 

رئیس بنیاد مسکن با اشاره به اینکه شروع فیزیکی واحدهای تعمیراتی بیش از سهمیه انجام شده است، گفت: چیزی حدود 47 هزار واحد است.

 

وی با اشاره به ارائه تسهیلات 600 میلیارد تومانی برای بازسازی مناطق سیل زده کشور و اینکه این مبلغ به مردم سیل زده داده شده است، افزود: 200 میلیارد تومان هم بلاعوض به مردم داده شده است.

 

طرح حذف سود مرکب و بخشش جرایم بانکی، فرصتی برای بانک ها و گیرندگان تسهیلات است

«سید امیرحسین طیبی فرد» شب گذشته (سه شنبه اول مرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که درباره طرح بخشودگی سود مرکب و جرایم تسهیلات بانکی روی آنتن رفت با اشاره به قوانین بانکداری در کشور با بیان اینکه پس از انقلاب، بانکداری در کشورمان بر اساس قانون، اسلامی استف گفت: دستورالعمل ها، بخشنامه ها و مقررات بانک مرکزی با نظر فقیه مجتهد، تصویب می شود.

 

معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی با اشاره به وجود تخلفات در این زمینه گفت: همیشه امکان تخلف از قاعده وجود دارد. بانک مرکزی بر اساس قاعده در سال 86 فرمول ساده محاسبه سود را به بانک ها ابلاغ کرد که در آن تصریح شده کسب سود باید بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی باشد در غیر این صورت مواردی که مورد شکایت قرار گیرد یا گزارش شود بررسی می کنیم.

 

طیبی فرد با اشاره به اینکه 90 درصد تامین مالی، توسط بانک ها انجام می شود، گفت: بانک ها هم جزو واحدهای صنعتی و خدماتی کشور هستند و بنابراین نباید به بانک ها به عنوان دشمن اقتصاد نگاه کرد.

 

وی درباره طرح بخشودگی سود مرکب و جرایم تسهیلات بانکی با اشاره به اینکه طرح حذف سود مرکب و بخشش جرایم بانکی، فرصتی برای بانک ها و گیرندگان تسهیلات است، گفت: تا پایان آبان کسانی که بدهی غیر جاری به بانک ها دارند می توانند به بانک ها مراجعه و درخواست خود را ارائه کنند.

 

متاسفانه مجلس شورای اسلامی فقط به فکر بدهکاران بانکی است

طرح بخشودگی سود مرکب و جرایم تسهیلات بانکی موضوع برنامه شب گذشته (سه شنبه اول مرداد) گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود که با حضور کارشناسانی از مجلس شورای اسلامی و حوزه اقتصادی کشور پخش شد.

 

«یاسر مرادی»، کارشناس مسائل حقوقی بانکی در این برنامه خبری در ارزیابی خود از طرح بخشودگی سود مرکب و جرایم تسهیلات بانکی گفت: تسهیلات گیرندگان باید در موعد مقرر اقساط خود را پرداخت کنند و افرادی که به عللی نمی توانند اقساط را پرداخت کنند، درخواست امهال می دهند و قانون عملیات بانکی بدون ربا در خصوص ارائه تسهیلات مبتنی بر اصول اسلامی، عقودی را تعریف کرده اما این قانون درباره امهال مطالبات، ساکت و هیچ ساز و کار حقوقی و یا قانونی را تعریف نکرده است.

 

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در سال 91 در بخشنامه ای، عقود خرید دین، سلف و اجاره به شرط تملیک را برای امهال مطالبات، تعیین و به شبکه بانکی ابلاغ کرد، گفت: این موضوع از آنجا که ساز و کار مشخصی نداشت بانک ها هر کدام برای امهال مطالبات شیوه متفاوتی را در پیش گرفتند که بسیاری درست و برخی هم نادرست بود اما مصوبه اخیر مجلس همه چیز را به قرارداد اولیه سال 93 بر می گرداند.

 

مرادی در ادامه توضیحات خود درباره طرح بخشودگی سود مرکب و جرایم تسهیلات بانکی گفت: مجلس به این علت که ممکن است برخی بانک ها تخلف کرده باشند و ربح مرکب گرفته باشند همه قراردادهای جدید و تسهیلات جدید را باطل کرده است. این چه مبنای حقوقی و فقهی دارد؟ و آیا این موضوع در صلاحیت مقنن است یا قوه قضاییه؟

 

تصمیمات جدید برای ترخیص سریع کالا از گمرکات

«مهدی میراشرفی»، رییس کل گمرک ایران در حکمی «مهرداد جمال ارونقی» را به عنوان عضو کمیته راهبری انتخاب مسیر اظهارنامه منصوب کرد. این کمیته بر مبنای استاندارد ۳-۶ کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو مبنی بر استفاده از شیوه های مدیریت خطر و کاهش زمان ترخیص کالا، تسریع در انجام تشریفات گمرکی و تقلیل هزینه های ترخیص کالا و تسهیل تجارت و همچنین یکسان سازی رویه های گمرکی در کلیه گمرکات اجرایی و مدیریت ریسک در گمرک نسبت به انجام وظایف محوله تصریح شده در شیوه نامه فوق الذکر اقدام خواهد کرد.

 

گفتنی است، اخیرا با دستور رییس جمهور برنامه ریزی هایی توسط گمرک ایران به منظور کاهش میزان رسوب کالا در گمرکات و تسریع در ترخیص کالاهای موجود در گمرکات ایران صورت گرفته و مصوباتی پیرامون این موضوع نیز ارائه شده است.

 

بازدهی ۴۵ درصدی آیفکس در ۴ ماه

معاملات فرابورس در نخستین ماه از فصل تابستان با جابه جایی ۳۶ هزار و ۷۲۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۸۰ هزار و ۹۸۴ میلیارد ریال پایان پذیرفت که این ارقام در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۲۵۵ و ۲۰۶ درصدی حجم و ارزش معاملات را نشان می‌دهد.

 

بر اساس این گزارش، در آخرین روز کاری فرابورس در تیرماه نیز شاخص کل این بازار در سطح ۳ هزار و ۲۷۵ واحدی ایستاد تا این نماگر رشد ۱۰ درصدی را در تیرماه تجربه کند و با بازدهی ۴۵ درصدی از آغاز سال جاری روبرو شود. همزمان با رونق معاملات در فرابورس و روند صعودی آیفکس در تیرماه، ارزش بازار نیز رشد ۷ درصدی را در این مدت تجربه کرد و با رشد ۳۳ درصدی از ابتدای سال جاری روبه‌رو شد.

 

رصد معاملات بازارها

میانگین معاملات روزانه در بازار فرابورس نشان می‌دهد طی ۲۲ روز معاملاتی تیرماه، روزانه یک هزار و ۶۶۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۸ هزار و ۲۲۷ میلیارد ریال در فرابورس مورد معامله قرار گرفته است و تمامی بازارها نیز اعم از سهام و اوراق روند رو به رشدی را در معاملات شاهد بوده‌اند.

 

بر این اساس بازار اول در حالی شاهد تغییر مالکیت ۲ هزار و ۹۷۷ میلیون سهم به ارزش ۱۳ هزار و ۴۸۲ میلیارد ریال بود که حجم معاملات نسبت به تیر ۹۷ با رشد ۸۹ و ارزش آن با افزایش نزدیک به ۳۰۰ درصدی روبه رو شد.

 

در بازار دوم نیز حجم معاملات ۱۰۶ و ارزش آن ۳۲۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت تا این بازار معاملات پررونق بیش از ۱۱ هزار ورقه سهم را به ارزش نزدیک به ۵۳ هزار میلیارد ریال در تیرماه تجربه کند.

 

طلا گرمی ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ تومان/تثبیت قیمت دلار در کانال ۱۲ هزار تومان

هر گرم طلای 18 عیار امروز (چهارشنبه دوم مرداد) 415 هزار و 991 تومان است. سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 350 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 270 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 330 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 510 هزار تومان و سکه یک گرمی 970 هزار تومان برای امروز (چهارشنبه دوم مرداد) قیمت گذاری شده است.

 

این در حالی است که (اول مرداد) طلای 18 عیار گرمی 411 هزار و 836 تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 275 تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 180 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 260 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 450 هزار تو مان و سکه یک گرمی 970 هزار تومان ارزشگذاری شده بود.

 

بنابراین گزارش، قیمت انواع ارز امروز (چهارشنبه 2 مرداد) در بازار آزاد اندکی نسبت به روز گذشته افزایش داشته است به طوری که دلار 12 هزار و 430 تومان، یورو 14 هزار و 100 تومان، پوند 15 هزار و 350 تومان، درهم امارات 3560 تومان، لیر ترکیه 2230 تومان، یوان چین 1790 تومان، دلار کانادا 9500 تومان، دلار استرالیا 8750 تومان مبادله می شود این در حالی است که روز گذشته (سه شنبه اول مرداد) در بازار آزاد دلار 12 هزار و 290 تومان، یورو 13 هزار و 800 تومان، پوند 15 هزار و 280 تومان قیمت گذاری شده است. برای سایر ارزها نیز این طور است که درهم امارات 3360 تومان، لیر ترکیه 2190 تومان، یوان چین 1775 تومان، دلار کانادا 9400 تومان، دلار استرالیا 8650 تومان مبادله می شد.

 

کاهش ۴۴ درصدی ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن

نگاهی به کارنامه فرابورس در چهارمین ماه بهار امسال نشان می‌دهد طی ۲۲ روز معاملاتی تعداد ۳۶ میلیارد و ۷۲۴ میلیون ورقه بهادار در ۵ میلیون و ۶ هزار نوبت به ارزش ۱۸۰ هزار و ۹۸۴ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از رشد ۲۵۵ درصدی حجم، افزایش ۲۱۶ درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۲۰۶ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

 

این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه گذشته ۱۶۶۹ میلیون ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز ۸۲۲۷ میلیارد ریال بوده است. همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت ۲۹۷۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۳ هزار و ۴۸۲ میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۱۱ میلیارد و ۲۹۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵۲ هزار و ۹۱۲ میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر رشد ۸۹ درصدی حجم و ۲۹۷ درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افزایش ۱۰۶ درصدی حجم و ۳۲۷ درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با تیرماه سال ۹۷ است.

 

این گزارش می افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۴۹میلیون اوراق بدهی به ارزش ۳۹هزار و ۱۹۲میلیارد ریال معامله شده است که از افزایش ۲۹درصدی حجم و رشد ۱۵ درصدی ارزش معاملات این بازار در تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

 

تنها ۱۰ درصد چک های تهرانی ها برگشت خورد

در سومین ماه فصل بهار،‌ حدود ۶.۵ میلیون فقره چک به ارزش حدود ٨٤٢ هزار میلیارد ریال در کشور صادر شد که افت ۹.۲ درصدی از نظر تعداد و کاهش ۱۵.۱ درصدی از نظر ارزش داشته است. در خردادماه ۱۳۹۸ در استان تهران حدود ۲.۲ میلیون فقره چک به ارزش حدود ٤٤٠ هزار میلیارد ریال مبادله شد.

 

بررسی آمار بانک مرکزی نشان می دهد که از نظر ارزش،‌ سهم تهران در میان استان های مختلف،‌ بیشتر از سایرین است به طوری که معادل ۵۲.۳ درصد از ارزش چک های مبادله ای صادر شده به استان تهران تعلق دارد. در رتبه های بعدی استان خراسان رضوی با ۶ درصد و استان اصفهان با ۵.۹ درصد جای گرفته است. از نظر تعداد،‌ حدود یک سوم چک های مبادله ای صادر شده در کشور (معادل ۳۳.۱ درصد) به استان تهران تعلق داشته است. پس از استان تهران در جایگاه های بعدی استان های اصفهان  با ۹.۹ درصد و خراسان رضوی با ۷.۹ درصد قرار گرفته است. این سه استان در مجموع نیمی از تعداد چک های صادر شده در کشور را به خود اختصاص داده اند./

نظر شما