شناسهٔ خبر: 34301664 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بیابانکی:

اردوهای بازدید از خانه و مزار شاعران ایرانی تداوم خواهد داشت

در پی برگزاری اردوی یک‌روزه به خانه و مزار نیما یوشیج، سعید بیابانکی از تداوم برگزاری این اردوها برای بازدید از خانه و مزار دیگر شاعران مطرح ایرانی در دیگر شهرها خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، «سعید بیابانکی» در ابتدا به چگونگی شکل‌گیری این اردو پرداخت و بیان کرد: در کارگاه «ساعت شعر» برنامه‌ای درخصوص آشنا کردن شاعران جوان با چهره‌های اثرگذار شعر مدنظرمان بود که این حرکت را با نیما در قالب اردوی یک‌روزه شروع کردیم.

 

بیابانکی در ادامه به دلایل انتخاب نیما به عنوان نخستین چهره اثرگذار پرداخت و گفت: نیما شخصیت جامع الاطرافی است که هم سیاسیون، هم مذهبیون و هم روشن‌فکران به وی استناد می‌کنند و زیر چترش جمع شده‌اند.

 

وی در این باره عنوان کرد: درست است که نیما مدل تازه‌ای از شعر فارسی برای خروج از تکرار شعر سنتی و کاستی‌های آن ارائه داد، اما به طور قطع نظریاتش خیلی مهم‌تر است، چون نطریات او در تمام هنرها حتی در معماری تأثیرگذار بوده و هنوز هم این جریان ادامه دارد. جالب است که یک بار از نیماشناس برجسته ای پرسیده بودند که فکر نمی‌کنید نیما دیگر تمام شده و تکراری است؟! او هم در پاسخ گفته بود که نیما هنوز شروع نشده که تمام شده باشد و تکراری.

 

این شاعر در این باره گفت: کار ما شعر است و تمام جریان‌های شعری حتی ترانه به نوعی از انقلابی که نیما در شعر پدید آورد تاثیر گرفته‌اند.

 

بیابانکی در ادامه هدف از برگزاری این اردوی یک‌روزه را، آشنا کردن هرچه بیشتر شاعران جوان کارگاه ساعت شعر با اندیشه و زندگی نیما عنوان و بیان کرد: باید شاعران جوان بدانند که یک انسان بزرگ و اثرگذار، می‌تواند از دل یک روستای کوچک و کم‌جمعیت ظهور کند.

 

وی افزود: تراز نیما جهانی است و این ما هستیم که در تئوریزه کردن نظریاتش غفلت کرده‌ایم.

 

«سعید بیابانکی» در پایان سخنانش از ادامه پیدا کردن اردوهای یک‌روزه کارگاه ساعت شعر خبر داد و اعلام کرد: قرار است که این اردوها در فصل‌های بعدی به خانه و مزار شاعران اثرگذار دیگری در سایر شهرها ادامه یابد.

 

وی دراین باره افزود: از شاعرانی که در نظر داریم در اردوهای بعدی به خانه و مزارشان برویم می‌توان به «سهراب سپهری» در کاشان و «حسین منزوی» در زنجان اشاره کرد که آن‌ها نیز از شاعران موفق و اثرگذار ما بوده‌اند.

 

بیابانکی در پایان گفت: در حال حاضر خانه و مزار شاعرانی را که در شهرهای نزدیک‌تر واقع شده اند مدنظر داریم، اما در آینده اردوهایی دیگر برای دیدار خانه و مزار شاعران نقاط دیگر کشورمان تدارک خواهیم دید.

 

قابل توجه است، مدرسان اعضای کارگاه ساعت شعر حوزه هنری و ۱۰ شاعر از استان مازندران ، یک‌شنبه ۳۰ تیرماه طی اردویی یک‌روزه به روستای یوش مازندران، که به همت مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری برگزار شد، از خانه و مزار نیما یوشیج دیدن کرده و شب شعری نیز در همان‌جا برگزار کردند.

 

گفتنی است، کارگاه ساعت شعر، برنامه‌ای با رویکرد نقد کارگاهی در زمینه شعر کلاسیک، سپید و ترانه است که یک‌شنبه‌های هر هفته، ساعت ۱۷ به همت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و با حضور سعید بیابانکی، محمود حبیبی کسبی، علی داوودی و ناصر فیض در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری واقع درخیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برگزار می‌شود.

 

ورود برای علاقه‌مندان به این محفل ادبی نیز آزاد است.

نظر شما