شناسهٔ خبر: 34289415 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چرا آمریکا تنها ماند

تهران – ایرنا – همه تلاش‌های دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای تشکیل انواع ائتلاف‌های سیاسی، تحریمی و نظامی علیه ایران نه تنها نقش بر آب شد و ناکام ماند بلکه اختلافات پنهان و شکاف‌های عمیقی در روابط واشنگتن و متحدان، بویژه لندن ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

مجله «تایم» به نقل از چهار مقام ارشد دولت آمریکا از تیرگی در مناسبات واشنگتن و لندن بر سر ایران پرده برداشت و نوشت طرح لغو شده ترامپ برای اقدام نظامی محدود علیه ایران باعث اختلاف میان واشنگتن و لندن شده است چرا که ایالات متحده متحدان انگلیسی خود را از جزئیات این طرح آگاه نکرد.
پس از آنکه ایران پهپاد متجاوز به حریم فضایی خود را سرنگون کرد ترامپ مدعی شد که طرحی برای حمله به ایران داشت اما در نهایت آن را لغو کرد.

حذف غیرمعمول انگلیس
یک مقامی که نامش فاش نشده است، در مصاحبه با تایم اظهار داشت:» این امر معمولی نیست که ما عملیات‌ها را به طور یکجانبه و بدون آنها (انگلیس) اجرا کنیم.» به گفته منابع آگاه، احتمال می‌رود که کاخ سفید بار دیگر انگلیس را در جریان اقدام خود در قبال ایران قرار ندهد.
به گزارش تایم، یک مقام ارشد آمریکایی انگلیسی‌ها را «ترسو» خواند. این نشان‌دهنده ناامیدی واشنگتن از لندنی‌هاست. زیرا آنها همچنان از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند، علاقه‌ای به تقابل مستقیم با ایران ندارند و در عین حال در کنار سایر طرف‌های اروپایی برجام تلاش می‌کنند تا ایران با تحریم‌های آمریکا مقابله کند.

رد درخواست واشنگتن
«ایان دانکن» رهبر سابق حزب محافظه‌کار انگلیس هفته جاری لایه دیگری از تنش‌ها میان واشنگتن و لندن را افشا کرد و به بی. بی. سی گفت که «ترزا می» نخست وزیر مستعفی این کشور درخواست آمریکا برای کمک در مسائل مربوط به خلیج فارس را رد کرد زیرا ترزا می نمی‌خواست خطر کشیده شدن به یک مناقشه مسلحانه را افزایش دهد.
مقام‌های آمریکایی می‌گویند که پایبندی انگلیس به توافق هسته‌ای توضیح می‌دهد که چرا این کشور بر آن شد تا از پیوستن به تلاش‌های آمریکا برای ایجاد یک نیروی گشتزنی در آبهای خلیج فارس امتناع کند.

جدایی «می» و ترامپ
مسئولان ارشد دولت آمریکا می‌گویند آنها می‌دانند که انگلیس تلاش می‌کند تا خود را از کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران کنار بکشد اما در هر صورت اقدام جداگانه اروپایی‌ها برای تشکیل یک نیروی گشتزنی به حمایت اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا نیاز دارد.
دو مقام ارشد آمریکایی اعلام کردند که «مارک اسپر» وزیر دفاع تازه آمریکا ماه گذشته در نشست وزرای ناتو در بروکسل تلاش کرد تا راهبرد آمریکا را در قبال ایران توضیح دهد و بدین ترتیب از خشم اروپایی‌ها بکاهد. اما توضیحات او انگلیس را خشمگین‌تر کرد.
بنا به اذعان و اعلام رسانه‌های خارجی «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا عنصر اصلی در فریب دادن انگلیس برای توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق است. پس از آنکه کشتی متخلف انگلیسی به دلیل نقض قوانین بین‌المللی در خلیج فارس توقیف شد رسانه‌های حامی ترامپ تلاش کردند تا از آن سوءاستفاده کرده و لندن را به اردوگاه خود بازگردانند و با کمک انگلیسی‌ها یک ائتلاف دریایی علیه ایران تشکیل دهد.

کشتی‌ها و خدمه آزاد می‌شوند؟
اما این نوع ائتلاف آمریکایی نه تنها برای انگلیس پذیرفتنی نبوده بلکه فراتر از آن، حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس برای ایران قابل‌قبول نیست. «دنیس هوراک» سفیر سابق کانادا در ایران و عربستان در یادداشتی در روزنامه «گلوب اند میل» نوشت: ایران مدتهای زیادی است که برای خارج شدن قدرت‌های نظامی خارجی از منطقه خلیج فارس تلاش می‌کند.
وی از منظر خود به توضیح رویکرد لندن پرداخت و افزود: انگلیس اعتراف کرده است که به دنبال پاسخ نظامی نیست. لندن و تهران با دوراندیشی به تلاش به منظور یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای بحران روی آورده‌اند. در نهایت کشتی‌ها و خدمه آنها آزاد شده و امکان بازگشت به خانه را خواهند یافت.
دولت ترامپ نه تنها موفق به ائتلاف‌سازی علیه ایران نشد بلکه زمینه اتحادسازی علیه خود را فراهم کرد. آمریکایی‌ها به ویژه افرادی که در راس مراکز تصمیم‌گیری بوده‌اند همواره نسبت به اقدامات دولت واشنگتن هشدار می‌دهند و آن را از تقابل و ماجراجویی علیه ایران انذار می‌دهند.

تیراندازی فرمانده سابق به رئیس جمهوری آمریکا
«دیوید پترائوس» رئیس سابق فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) و مدیر پیشین «آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا» (سیا) در گفت‌وگو با شبکه سی. ان. بی. سی اظهار داشت: چیزی که برای من روشن نیست سیاست ما در قبال برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی ایران است.
این ژنرال چهار ستاره بازنشسته افزود: اگر من رئیس سیا یا سنتکام بودم چه می‌کردم؟ از بروز بسیاری از حوادث و اتفاقات ناخواسته جلوگیری می‌کردم.
پترائوس با بیان اینکه دولت ترامپ طرحی برای دوره بعد از خروج از برجام نیندیشده است، گفت: من به دنبال موضع روشنی در سیاست دولت در قبال ایران هستم.

ترامپ جنگ نمی‌خواهد
روزنامه آمریکایی یو. اس. ای تودی نیز به تکاپو برای توخالی بودن تهدیدها و بی‌تاثیر بودن سیاست‌های آن در قبال ایران پرداخت و این سوال را مطرح کرد که آیا آمریکا به ایران حمله می‌کند. این نشریه پاسخ داد: ترامپ به رغم تهدیدهایی که کرده از انجام چنین کاری بیزار است.
«فرد فلیتس» رئیس سابق ستاد کارکنان «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: موضع ترامپ این است که او نمی‌خواهد ما را به جنگ جدیدی بکشاند.
ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی خود بارها از «جورج دبلیو بوش» رئیس جمهوری اسبق آمریکا به دلیل آغاز جنگ‌های پرهزینه علیه افغانستان و عراق انتقاد کرده بود.
«شان اسپایسر» سخنگوی اسبق کاخ سفید بر این باور است که ترامپ به یک دلیل ساده نسبت به اقدام نظامی محتاطانه برخورد می‌کند و آن به علت انتقادهایش از جنگ علیه عراق و افغانستان است. اسپایسر گفت: او می‌خواهد در قبال همان مسائلی که باعث شد علیه آنها تبلیغات کند، بسیار مراقب باشد.

اخطار نهایی
اما هشدار نهایی و اصلی را نشنال اینترست به ترامپ و جامعه آمریکا داد. «ند گالن کارپنتر» پژوهشگر ارشد مطالعات امنیتی در موسسه «کاتو» در این نشریه نوشت: جنگ با ایران وحشتناک خواهد بود و منجر به کشته‌شدن آمریکایی‌های بی‌شماری می‌شود.
آمریکا راه تازه‌ای پیش روی خود نمی‌بیند اما یک راه بازگشت دارد: پایبندی دوباره به برجام، لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران و بازگشت به میز مذاکره‌ای که برجام فراهم کرده بود.

نظر شما