شناسهٔ خبر: 34287231 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

راهبرد ارتش یمن در مقابل متجاوزان سعودی؛ موشک جواب موشک + تصاویر

کارشناسان نظامی معتقدند که یمن در ده سال آینده به یکی از قدرت‌های موشکی دنیا تبدیل می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش  خبرنگار حوزه  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فروردین ماه سال ۱۳۹۴ بود که ارتش عربستان در پیامی اعلام کرد که طی یک هفته تمام خاک یمن را اشغال خواهد کرد؛ یک هفته‌ای که تا به امروز بیش از ۴ سال از آن می گذرد و هوز به پایان نرسیده است. در آن روز‌ها شاید مسئولان عربستانی گمان نمی‌کردند آغازگر جنگی باشند که نتوانند خط پایانی را برای آن تصور کنند و یمن این کشور فقیر غرب آسیا را به یکی از قدرت‌های برتر موشکی جهان تبدیل کند.

طوفان عربستانی بر ضد کودکان یمنی 

سال ۱۳۹۴ بود که ارتش عربستان اولین مداخله نظامی خود را در یمن انجام داد و با حمله‌ای موسوم به عملیات «طوفان راسخ» آسمان این کشور را تاریک کرد، حمله‌ای که در ادامه با  عملیات «احیای امید» پی گرفته شد و تاکنون نیز ادامه دارد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی تجاوز نظامی عربستان به یمن تاکنون حدود ۱۰ هزار کشته بر جای گذاشته است. قربانیانی که بیشتر آن‌ها را غیر نظامیان و کودکان تشکیل می‌دهند. همچنین به گزارش سازمان «نجات کودکان» تا به امروز حدود ۵ هزار کودک در این جنگ کشته شده‌اند. به عبارت دیگر از آغاز جنگ در سال ۲۰۱۵ به طور میانگین روزانه ۵ کودک در جنگ یمن جان خود را از دست داده‌اند.

باتلاق یمن؛ بن بست رویاهای عبری عربی/ آتشی که دلارهای سعودی را سوزاند

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز می‌گوید که بیشتر قربانیان یمنی در حمله نیرو‌های ائتلاف به رهبری عربستان سعودی جان خود را از دست داده‌اند، در حالی که قربانیان حملات حوثی‌ها بیشتر از میان غیرنظامیان بوده‌اند، زیرا آن‌ها در حمله به تعز، سومین شهر بزرگ یمن، سبب مرگ بسیاری از افراد غیرنظامی شدند.

به گزارش دفتر هماهنگی سازمان ملل برای امور بشردوستانه تا کنون حدود ۳ میلیون شهروند جنگ‌زده یمنی از خانه و کاشانه خود آواره شده و به نقاط دیگر در درون کشور کوچ کرده و حدود ۲۸۰ هزار نفر دیگر نیز به کشور‌های خارجی از جمله جیبوتی و سومالی پناهنده شده‌اند و هم آوارگان جنگی و هم کسانی که در شهر خود مانده‌اند با مشکل تغذیه و نیز مشکلات بهداشتی و خطر جدی بیماری روبرو هستند.

باتلاق یمن؛ بن بست رویاهای عبری عربی/ آتشی که دلارهای سعودی را سوزاند

راهبرد ارتش یمن در مقابل متجاوزان سعودی؛ موشک جواب موشک/ مقاومتی که جواب داد

یارکشی عربستان در باتلاق یمن 

هنوز زمان زیادی از لشکرکشی عربستان به یمن نگذشته بود که ارتش سعودی زمانی که احساس کردتوان تنها ماندن در جنگ یمن را ندارد، دست نیاز خود را به سوی دیگر متحدان خود دراز کرده  و پای متحدان عربی خود نظیر کویت، امارات متحده عربی، بحرین، مصر، مراکش، اردن، سودان و سنگال را به یمن باز کرد. با ورود متحدان عربستانی به جنگ یمن که شاید مهمترین آن امارات بود جنگ یمن وارد فاز جدیدی شد.

شواهد نشان می دهد امارات با آموزش نظامی و مسلح کردن هزاران شبه‌نظامی و استقرار این گروه‌ها در استان‌های غربی و مناطق ساحلی جنوب یمن کمک شایانی را به عربستان در جهت جنگ بر ضد حوثی‌ها ،کنترل صنعا، پایتخت، و همین طور بندر مهم حدیده انجام داده است. همچنین دیده بان حقوق بشر اروپا نیز در گزارشی اعلام كرد كه امارات 2 زندان سِری در جنوب یمن تاسیس كرده كه در آن زندانیان و ناپدیدشدگان كه شمار آنها به 11 هزار نفر می‌رسد، شكنجه می‌شوند.

در این گزارش، جنایت هایی كه در زندان های امارات علیه یمنی ها انجام می شود، «جنایت های ضد بشری» و «جنایت های جنگی» توصیف شده اند. یمنی ها در این زندان ها با شدیدترین شكنجه های روحی و جسمی مواجه هستند، به زنان یمنی در این زندانها به صورت گروهی تعرض می شود. زندان 'بئر احمد' (زندان تحت كنترل امارات در عدن ) نمونه مشخص تخلفات انسانی و حقوقی امارات در یمن می باشد. البته علاوه بر امارات در جنگ یمن پای یک متحد دیرین و غیر عربی نیز در میان بود که در این میان از هیچ کمکی برای به آشوب کشیدن این کشور آسیایی دریغ نکرد، متحدی به نام آمریکا!

راهبرد ارتش یمن در مقابل متجاوزان سعودی؛ موشک جواب موشک/ مقاومتی که جواب داد

باتلاق یمن؛ بن بست رویاهای عبری عربی/ آتشی که دلارهای سعودی را سوزاند

گزارش‌ها و شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند حمایت آمریکا و کشور‌های غربی از ریاض در این جنگ مانند فروش تسلیحات، گزارش‌های اطلاعاتی، کمک به شناسایی اهداف و سوخت‌گیری هوایی جنگنده‌های ائتلاف نیز بر اساس قوانین بین‌المللی، وجود داشته است. امروز یمن با دستان خالی و در برابر سکوت مجاع بین المللی  با ثروتمندترین کشورهای آسیا در حال جنگی تمام عیار است، جنگی که در ظاهر نشان از شکست قطعی یمن داشت، اما از آنجا که صحنه نزاع های بین المللی همیشه ثابت کرده که قاعده جنگ همیشه طبق تصور قدرت های بین المللی پیش نخواهد رفت، یمن را برآن داشت تا صحنه جنگ را به کلی تغییر داده و جنگ عربستان و یمن را وارد فاز جدیدی کند و پس از چندی این صدای موشک های یمنی بود که قلب پایگاه های عربستانی را به لرزه انداخته و موجبات بهت و حیرت جهانیان را فراهم آورد.

موشک در مقابل موشک

چهار سال پس از حمله نظامی عربستان به یمن، وجود ائتلاف های بین المللی و حملات به بیمارستان ها و مدارس نه تنها موفقیتی را برای عربستان به همراه نداشت، بلکه باعث شد تا مردم یمن هر روز بیش از گذشته روحیه مقاومت خود را تقویت کرده و سبب کاهش اعتبار عربستان و دوست دیرینه‌اشامارات در جهان شد؛ همچنین امروز بعد از گذشت چهار سال نیروهای انصارالله در سه استان جنوبی عربستان خضور دارند و این موضوع یعنی جنگ به داخل خاک عربستان کشیده شده است.

ناکامی‌های بسیار در جنگ چهار ساله باعث شد تا امارات یکی از شرکای حیاتی عربستان دست او را در میدان جنگ خالی گذاشته و او را ترک کند، امروز عربستان در میانه راهی ایستاده که با دوستان غربی عبری عربی خود آغاز کرده و حال تنها مانده و  نه راه پس دارد و نه راه پیش.

راهبرد ارتش یمن در مقابل متجاوزان سعودی؛ موشک جواب موشک/ مقاومتی که جواب داد

باتلاق یمن؛ بن بست رویاهای عبری عربی/ آتشی که دلارهای سعودی را سوزاند

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دیپلمات‌های آگاه غربی گزارش داد که کم کردن تعداد نیروهای اماراتی عملیاتی شده و امارات به دنبال خروج از جنگ پرهزینه است حتی اگر این خروج به خشم متحدش در ریاض منجر شود.

سه سال از  مداخلات و حملات بی وقفه ارتش عربستان به یمن گذشته بود که یگان موشکی ارتش یمن  ( وابسته به جنبش انصارالله) یک فروند موشک بالستیک «بدر 1» را  به پادگان نیروی وظیفه ارتش سعودی در نجران شلیک کرد و  گزارشات این حمله نشان می داد  که این موشک خسارت های بسیاری را بر تجهیزات دشمن به جا گذاشته است. تا قبل از این انصارالله و ارتش یمن تنها به صورت تدافعی عمل می‌کردند اما با مشاهده جنایت‌های جنگی ائتلاف متجاوز، سیستم موشکی و پهپادی‌شان را ارتقا بخشیده و با موشک‌های نقطه‌زنی که میزان خطای آن‌ها در اصابت تنها ۱۵ متر است، اقدام به رویارویی و پاسخگویی به عربستان و امارات پرداختند.

 موشک‌های نقطه زن یمن قادر است به بالاترین نقاط در عمق خاک عربستان نفوذ کند و حتی تا جده برسد. ارتش و انصارالله یمن از وقتی دیدند فرودگاه صنعا تحت محاصره است و نیرو‌های سازمان ملل نتوانستند مفاد توافقنامه صلح و آتش بس در الحدیده را اعمال کنند و نیرو‌های ائتلاف همواره از این توافق تخطی می‌کنند؛ آن‌ها نیز به سمت فاز جدید عملیاتی رفته و استفاده از پهپاد‌ها موشک‌های نقطه زن را در دستور کار خود قرار دادند. حال بیشتر از چهار سال  از تجاوز عربستان به  یمن می‌گذرد، سال هایی که اگرچه دردنامه ای رابرای کودکان یمنی رغم زد اما حاصل آن صدای موشک هایی بود که مدت هاست خواب قدرت‌های جهانی را برهم زده است.

سامانه موشکی "برکان- یک"، سامانه موشکی "قاهره- یک"، سامانه موشکی "زلزال- یک" و موشک‌های اسکاد، مجموعه موشک‌هایی است که مدت هاست به سمت اهداف مستقیم و غیرمستقیم سعودی (مواضع مزدوران سعودی در داخل خاک یمن) شلیک شده و کابوس های آشفته سعودی را باعث شده است.

راهبرد ارتش یمن در مقابل متجاوزان سعودی؛ موشک جواب موشک/ مقاومتی که جواب داد

راهبرد ارتش یمن در مقابل متجاوزان سعودی؛ موشک جواب موشک/ مقاومتی که جواب داد

مهم‌ترین عملیات‌های انصارالله علیه سعودی و امارات

شلیک یک فروند موشک "برکان- یک" به سمت فرودگاه ملک عبدالعزیز جده در سال گذشته یک نمونه از اوج قدرت نمایی یگان موشکی کمیته‌های مردمی وابسته به جنبش انصارالله یمن بود که عربستان سعودی را مُنفعل کرد و آل سعود با فرافکنی ، کوشید ضعف خود را در برابر مقاومت یمن پنهان کند. این موضوع گواه بر ورود جنگ یمن به یک مرحله جدید است. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از آمادگی برای ادامه این قبیل حملات خبر داده اند و این زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که توجه شود؛ یمنی‌ها آنچه وعده داده اند را همواره عملی کرده اند.

انقلابیون یمنی روز چهارشنبه ۲۷ تیرماه ۹۷ برای نخستین بار با استفاده از پهپاد به آسمان ریاض نفوذ کرده و یکی از شرکت‌های پالایشگاه نفتی آرامکو را هدف قرار داد. بر این اساس یک پهپاد دور برد از نوع «صماد ۲»، پالایشگاه آرامکو در ریاض پایتخت عربستان را هدف قرار داد. پهپاد صماد-۲ مسافتی در حدود هزار کیلومتر را طی کرد و از صد‌ها رادار‌ها و سیستم‌های رهگیری هوایی عبور کرد و به ریاض پایتخت عربستان رسید و به یک هدف راهبردی مهم حمله کرد. شرکت آرامکو، شریان اصلی اقتصاد سعودی‌ها و بزرگترین شرکت جهانی نفتی است.

راهبرد ارتش یمن در مقابل متجاوزان سعودی؛ موشک جواب موشک + تصاویر

مرداد ماه سال ۹۷ سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن ضمن هشدار به شرکت‌های خارجی درباره ماندن و سرمایه گذاری در امارات و عربستان از آن‌ها خواست که فورا از این کشور‌ها خارج شوند. تنها یک روز پس از این هشدار، تهدید‌های انصارالله عملیاتی شد و فرودگاه ابوظبی و کشتی‌های جنگی عربستان در دریای سرخ هدف قرار گرفتند. واحد پهپادی یمن با یک فروند پهپاد از نوع «صماد- ۳»، فرودگاه بین المللی ابوظبی را چند بار هدف قرار داد. مقامات امارات در آن زمان این حمله را تکذیب کردند. اما پس از ۱۰ ماه انصارالله یمن با انتشار فیلم این حمله از یک طرف صحت حمله را اثبات کرد و از طرف دیگر قدرت اطلاعاتی خود را به رخ متجاوزان کشید. چرا که این فیلم از دوربین‌های داخل فرودگاه گرفته شده و این به معنای نفوذ اطلاعاتی انصارالله در فرودگاه ابوظبی و به دست آوردن فیلم است.

ارتش یمن ۲۴ اردیبهشت ۹۸ با هفت پهپاد انتحاری تاسیسات نفتی عربستان را هدف قرار داد. در این حمله ایستگاه پمپاژ نفت عربستان در نزدیکی منطقه «ینبع» هدف قرار گرفت که به دنبال آن، فرآیند انتقال نفت به طور کامل متوقف شد. شهر ینبع از مهم‌ترین بنادر عربستان است که یکی از چهار پالایشگاه اصلی سعودی در این شهر قرار دارد. خط لوله ‎بقیق - ‎ینبع به طول ۱۲۰۰ کیلومتر، به تنهایی ظرفیتی بالغ بر ۴۰ درصد صادرات نفت خام عربستان را به خود اختصاص داده است. این حمله باعث خسارت ۳۱ میلیارد دلاری به سهام شرکت نفتی عربستان در بورس این کشور شد.

راهبرد ارتش یمن در مقابل متجاوزان سعودی؛ موشک جواب موشک + تصاویر

عبدالملک عیسی، فرمانده نظامی یمنی در صنعا با تشریح قدرت موشکی یمن گفت: این کشور در سایه برخورداری از رهبری حکیم و اتکا به نیروی علمی جوانان خود تا 10 سال دیگر به یکی از قدرت‌های موشکی برتر در سطح منطقه مبدل می شود. همچنین آنگونه که الجزیره نوشته است سعودی‌ها روزانه  خسارت ۲۰۰ میلیون دلاری ، متحمل می‌شوند و تعداد نظامیان کشته شده سعودی در جبهه‌های جنگ به بیش از سه هزار نفر طبق آمارهای رسمی رسیده و هر روز جنازه‌هایی از میدان جنگ در جبهه جنوبی عربستان حمل می‌شود و رزمندگان یمنی در جبهه‌ها نظامیان سعودی را از پای در می‌آورند.

سعودی‌ها که حملات موشکی یمنی‌ها آن‌ها را به تنگ آورده است جدای از پناه بردن به آغوش آمریکایی‌ها برای دفع این خطر به حربه‌های تبلیغاتی روی آورده اند از جمله اینکه موشک‌هایی که یمنی‌ها به سوی سعودی‌ها شلیک می‌کنند ایرانی هستند. «محمد عباس الضالعی» از تحلیلگران یمنی در مطلبی در یک رسانه یمنی می‌نویسد: «اینکه تصور شود که موشک‌های بالستیکی که حوثی‌ها به عربستان شلیک می‌کنند ایرانی است یا کسانی که مدعی هستند که این موشک‌ها از ایران به شکل قطعات کوچک ارسال می‌شود، تصور اشتباه و بی اساسی است و با عقل و منطقه مغایرت دارد. این موشک‌ها یمنی و حوثی هستند.

راهبرد ارتش یمن در مقابل متجاوزان سعودی؛ موشک جواب موشک/ مقاومتی که جواب داد

گواه آن نیز شلیک تعداد زیادی از این موشک‌ها از سوی حوثی‌ها به اراضی عربستان به شکل روزانه است. این موشک‌ها مایه رعب و وحشت مقامات سعودی را فراهم آورده است و دستاورد واقعی برای حوثی‌ها محسوب می‌شود که تاریخ برای آن‌ها ثبت خواهد کرد.

یمن که موشک‌هایی با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر نداشت در ظرف دو سال به موشک‌های راهبردی با برد ۱۰۰۰ کیلومتر رسیده که تمامی جزیره العرب به غیر از کویت و شاخ آفریقا و سودان، اریتره، اتیوپی، جیبوتی و سه چهارم سومالی را پوشش می‌دهد و این موضوع به این معنی است که هیچ جایی در خاورمیانه از تیررس موشک های یمنی در امان نخواهد بود.

هم اکنون نیرو‌های ائتلاف متجاوز سعودی به این نتیجه رسیده اند که امکان مقابله با انصارالله و ارتش یمن را ندارند، امروز انصارالله و ارتش یمن هرگاه اراده کردند، پهپاد‌هایی را داخل خاک عربستان فرستاده و با عبور از سیستم‌های دفاع ضد موشکی و رادار‌های پیشرفته عربستان، مناطق مورد هدف را بمباران کرده و بعد از تصویر برداری، بلافاصله آنها را منتشر کرده‌اند. در معادله جدید نظامی در بحران یمن، انصارالله فرودگاه در مقابل فرودگاه را مورد حمله قرار می‌دهند و عربستان سعودی که دید امکان مقابله ندارد، شروع به انجام گفت‌وگو‌ و رایزنی با طرف‌های یمنی کرده است. انصارالله تا این لحظه تنها خواسته‌ای که داشته مبنی بر رفع محاصره غذایی و دارویی مردم بوده تا دست از حملات موشکی‌اش بکاهد.
 
راهبرد ارتش یمن در مقابل متجاوزان سعودی؛ موشک جواب موشک/ مقاومتی که جواب داد

اما تمامی این رویدادها زمانی جالب می شود که توجه کنیم یمن درحالی قدرت موشکی خودرا به رخ جهانیان می‌کشد که در حال حاضر تحت محاصره زمینی، دریایی و هوایی متجاوزان است. طرح این ادعا در واقع در بطن خود اذعان به قدرت موشکی نیروهای یمنی دارد چرا که عربستان نمی تواند بپذیرد این میزان از توان موشکی به دست خودِ یمنی ها محقق شده است. مسئولان نیروهای مقاومت البته بارها اعلام کرده اند که قدرت دفاعی ارتش این کشور کاملا بومی و با وجود محاصره همه جانبه یمن توسط رژیم سعودی روز به روز در حال افزایش است.

و در پایان باید گفت که شاید در آن روزها هیچکس گمان نمی‌کرد که موشکی که از فقیر ترین نقطه آسیا برآمده و حامل فقر و قحطی مردمانش باشد پیام مرگ را برای گاو شیرده آمریکا بیاورد، پیامی که هرلحظه بیش از پیش سایه مرگ را بر این منطقه گسترده و بر اساس  پیش بینی  بسیاری از کارشناسان در سالهای آتی یمن را به یکی از ده ها قدرت برتر نظامی جهان تبدیل کند.
 
گزارش از فاطمه از تورانلو

انتهای پیام/

 

نظر شما