شناسهٔ خبر: 34283260 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سردر قیصریه یادگار دوره صفوی

سردر قیصریه اصفهان ورودی یکی از بازارهای بزرگ و تاریخی اصفهان در قسمت شمال میدان امام (ره) واقع شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،مرکز اصفهان؛ سردر قیصریه از روی نمونه یکی از بنا‌های شهر قیصریه در آسیای صغیر یعنی ترکیه امروزی در قرن 11 هجری قمری (دوره شاه عباس اول) ساخته شده و به این دلیل به قیصریه معروف شده است.
این سر در به بازار بزرگ اصفهان باز می‌شود و در گذشته راه اصلی بازار اصفهان بوده است.
سقف داخلی سردر از کاشی‌هایی به رنگ آجری، گل بهی و سرمه‌ای بسیار خوشرنگ با طرح‌های اسلیمی به صورت مقرنس کار شده است که بسیار جلب توجه می‌کند.
دیواره‌های این سردر دارای نقاشی‌های چشم نوازی است.دیوار روبه رو جنگ شاه عباس با ازبکان را نشان می‌دهد.
دیواره سمت راست نشان دهنده اروپاییان در حال رقص و آواز و دیواره سمت چپ شکارگاهی را به تصویر کشیده است که با گذشت این همه سال و با وجود از بین رفتن قسمت‌هایی از این نقاشی‌ها هنوز زنده بودن رنگ‌ها و زیبایی خود را حفظ کرده است.
در زمان حکومت قاجار و در روزگاری که مسعود میرزای ظل السلطان حاکم اصفهان بود در جبهه‌های سردر قیصریه تغییراتی شد و یک حاشیه کاشیکاری در امتداد سه جانب سردر اضافه شده است.
سردر قیصریه در گذشته نه‌چندان دور دارای سه طبقه بوده است، اما در حال حاضر دو طبقه دارد.
طبقه سوم این بنا که تخریب شده است نقاره خانه را تشکیل می‌داده است که در آن با صدای موسیقی، اوقات روز را اعلام می‌کرده اند.
از این بازار بزرگ و مجلل بازار‌های دیگری مانند هارونیه، نیم‌آورد گلشن، مخلص، سماورساز‌ها، مقصودبیک منشعب می‌شدند که برخی از آن‌ها هنوز هم فعال بوده و به مشاغل مختلف اختصاص دارند.
بازار قیصریه یا شاهی در دوره صفویه مرکز فروش پارچه‌های گرانبها بوده و شرکت‌های تجاری خارجی نیز در آن حجره‌هایی داشته اند. این بازار قسمت اصفهان جدید دوره صفویه را به شهر سلجوقی میدان کهنه آن روزگار (میدان قیام فعلی) متصل می‌کرده است.

سردر قیصریه یادگار دوره صفوی سردر قیصریه یادگار دوره صفوی سردر قیصریه یادگار دوره صفوی سردر قیصریه یادگار دوره صفوی سردر قیصریه یادگار دوره صفوی سردر قیصریه یادگار دوره صفوی سردر قیصریه یادگار دوره صفوی سردر قیصریه یادگار دوره صفوی

نظر شما