شناسهٔ خبر: 34283208 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تا قبل از سال تحصیلی جدید محقق می شود؛

مدارس خشتی و گِلی و بخاری های نفتی به خاطره ها می پیوندد

تهران- ایرنا- معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: این سازمان تمامی امکانات و توان خود را به کار گرفته تا ابتدای سال تحصیلی جدید مدرسه خشتی و گِلی و بخاری های نفتی به جز استان سیستان و بلوچستان از نظام آموزشی رخت بربندد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، داریوش ورناصری روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: جمع آوری مدارس خشتی و گلی و بخاری‌های نفتی و غیر استاندارد دو رویکرد اصلی سازمان نوسازی است.

وی افزود: در راستای سیاست کلی آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس موضوع جمع آوری مدارس خشتی و گلی و بخاری‌های نفتی برای مدارسی که زیر ساخت لازم را داشته باشند، اجرا می‌شود.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس تصریح کرد: این مدارس در سطح کشور به صورت پراکنده در اکثر استان‌ها وجود داشته و در شرایط غیر مترقبه و بحرانی ممکن است این مدارس آسیب دیده و باعث بروز مشکلات بزرگی شود.

ورناصری افزود: برای جمع آوری باقی مانده این فضاها که در حدود ۴۰۰ کلاس درس در سطح کشور است تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که این تعداد باقی مانده نیز عمدتاً در حال اجرا بوده و یا در حال حذف است.

وی از جمع‌آوری مدارس خشت و گلی در استان‌های لرستان، گیلان، خوزستان، فارس، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، قزوین، تهران، البرز، قم، همدان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، یزد، اصفهان، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، سمنان، کردستان، زنجان، گلستان و مازندران تا قبل از شروع سال تحصیلی خبر داد.

به گفته ورناصری در بسیاری از این استان‌ها کلاس خشتی و گلی وجود نداشته و در معدودی از آنها به استثنا استان سیستان و بلوچستان تا قبل از شروع سال تحصیلی این کلاس‌ها جمع آوری می‌شود. وی به وضعیت مدارس استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: در این استان بیش از ۴۰۰ کلاس درس خشتی و گلی داشتیم که این تعداد اکنون به ۱۶۷ کلاس درس خشتی و گلی کاهش پیدا کرده و تمام کلاس‌های باقی مانده نیز تا پایان سال تحصیلی آینده جمع آوری می‌شود.

بخاری‌های نفتی مدارس موضوع دیگری بود که ورناصری به آن اشاره کرد و افزود: مدارسی در سطح کشور داریم که فاقد بستر لازم برای استانداردسازی سیستم گرمایشی هستند. برخی از روستاها برق و یا گاز نداشته و به اجبار از سامانه‌های گرمایشی نفتی استفاده می‌کنند

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس تصریح کرد: برخی از مدارس که تعداد آن‌ها در ابتدای سال ۹۸ بیش از ۲۴ هزار کلاس درس بوده مدارسی هستند که لوله‌کشی گاز به آن‌ها رسیده ولی هنوز از بخاری نفتی استفاده می‌کنند، برنامه‌ریزی ما بر این بوده که این کلاس‌ها را که سیستم گرمایش آنها بخاری نفتی است، جمع‌آوری کنیم.

وی افزود: تأمین اعتبار مناسب صورت گرفته و در حال انجام است و طبق برنامه ریزی در ابتدای سال تحصیلی جدید در هیچ نقطه‌ای از کشور مدرسه‌ای نداریم که هنوز از بخاری نفتی استفاده کند.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تاکید کرد: مدارسی که علمک گاز به درب آنها رسیده باشد شامل این طرح می‌شوند.
ورناصری به وضعیت مدارس استان‌های سیل‌زده هم اشاره کرد و گفت: در سه استان سیل‌زده نیز مهر امسال مدارس خشت و گلی و بخاری‌های نفتی را نخواهیم داشت.
وی گفت: حدود ۵۷ هزار بخاری نفتی در مدارس داشتیم که تعدادی از آن‌ها جمع‌آوری شده و ۲۴ هزار مورد هم تا مهر برچیده می‌شود و بقیه مدارس زیرساخت لازم را برای استانداردسازی ندارند.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس گام بعدی را در برچیدن مدارس سنگی عنوان کرد و گفت: برنامه ویژه بعدی این سازمان جمع‌آوری مدارس سنگی، چوبی و بلوکی به ویژه در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، کردستان، خوزستان و ایلام خواهد بود.

ورناصری به موضوع مدارس تهران به عنوان یکی از کلان‌شهرهایی که با مشکل جدی تأمین فضای آموزشی مواجه است اشاره کرد و گفت: تهران یک‌کلان شهر است که بیش از ۲ میلیون دانش‌آموز دارد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات جدی این کلان شهر، درصد بالای مهاجر پذیری آن است، به طوری که هر سال در اطراف تهران، حدود ۱۰ درصد رشد دانش‌آموزی را شاهد هستیم.

وی قدمت شهر تهران را از دیگر مواردی عنوان کرد که با توجه به فرسودگی برخی از مناطق، مدارس آن نیز فرسوده است و اضافه کرد: سرعت ساخت و ساز مدارس نیز همپای افزایش تعداد دانش‌آموزان در سطح استان تهران پیش نرفته و کنترل و تامین‌کردن فضای آموزشی را سخت می‌کند.
وی افزود: حدود ۶۰ هزار کلاس و ۶ میلیون متر مکعب مربع فضای آموزشی در کلان‌شهر تهران داریم که ۱۲۰۰ فضای آموزشی آن جز فضاهای فرسوده استان تهران محسوب می‌شوند. از این تعداد ۸۰۰ فضای آموزشی در شهر تهران فرسوده بوده که نیاز به بازسازی و یا تخریب دارند.

علی قربانی، مدیرکل نوسازی مدارس استان خوزستان نیز در ادامه این نشست گفت: ۱۷۰ مدرسه خشتی و گلی در سال ۹۵ در استان خوزستان وجود داشته که اکنون جمع‌آوری شده است.

وی افزود: همچنین بیش از یک هزار کلاس درس بخاری نفتی دارند که در حال پایش و انجام کار آنها هستیم که قبل از مهر مدارسی را که لوله‌کشی گاز به درب آنها رسیده بخاری‌های نفتی آنها جمع‌آوری می‌شود.

«رضا سرحدی نیا» مدیرکل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان نیز در این نشست خبری گفت: نیمی از مدارس خشتی و گلی کشور در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و هرکجا شاخصی اعلام شود این استان جز استان‌هایی است که سهم زیادی از کمبودها را دارا است.

وی افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته ۶۸ پروژه و ۱۶۷ کلاس درس در حال اجرای این طرح است. ۱۹ پروژه با ۴۸ کلاس درس هنوز باقی مانده و در مناطقی واقع شده‌اند که دسترسی به آن‌ها بسیار سخت بوده و فاقد جاده مناسب هستند.

«علی حیدری»، مدیرکل نوسازی مدارس استان لرستان در ادامه این نشست گفت: در این استان مدرسه خشتی و گلی وجود ندارد. در سیل اخیر ۴۲۳ فضای آموزشی تخریب و آسیب دیده که از این تعداد ۱۱۳ مورد تخریب و ۳۱۰ فضا به تعمیرات نیاز دارند.

وی افزود: خیرین پای کار آمده و ۵۴۰ میلیارد ریال را برای ۳۳ پروژه اجرا کردند که عملیات اجرایی ۱۹ پروژه شروع شده است.

«مرزبان نظری»، مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه نیز در سخنانی گفت: در زلزله کرمانشاه از ۷۵۷ مدرسه فقط ۴۱۵ کلاس یعنی ۷۸ مدرسه آسیب دیده است. ۵۲ مدرسه روستایی و ۲۵ مدرسه شهری خشتی وجود دارد که با همت سازمان نوسازی ومدارس ۱۲ مدرسه شهری آن به اتمام رسیده و بقیه هم تا مهر تحویل می‌شود.

وی ادامه داد: با ورود خیرین و استان‌های معین تفاهم‌نامه ۲۰۵ مدرسه در این مناطق بسته شده و عملیات اجرایی ۱۹۰ مدرسه شروع شده است.

وی افزود: خیرین بعد از زلزله اخیر این استان مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان برای ساخت و ساز فضاهای آموزشی تعهد کرده‌اند.

نشست خبری با موضوع «حذف مدارس خشتی و گلی» و «جمع آوری بخاری‌های نفتی» از مدارس عصر امروز (یکم مرداد ماه) با حضور مدیران کل نوسازی مدارس ۳۱ استان در سالن اجتماعات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برگزار شد./

برچسب‌ها:

نظر شما