شناسهٔ خبر: 34283184 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جهان‌اقتصاد | لینک خبر

کامپیوتر ایرانی خودرو روی خط تولید

صاحب‌خبر -

صنعت قطعه سازی در آزمون سخت صنایع «های تک»

مهدی زاهدی-سالهاست که بحث تولید کامپیوتر خودرو که به عنوان یکی از پاشنه های آشیل صنعت خودروسازی کشور از آن یاد می شود نقل محافل خودروسازان و قطعه سازان است؛ اوایل دهه ۹۰ این موضوع از سوی رییس وقت انجمن قطعه سازان مطرح شد و او نبود سرمایه را دلیل اصلی عدم ورود قطعه سازان به تولید این قطعه حساس عنوان کرد، چند سال بعد و در سال ۹۵ یکی از مدیران ارشد وقت ایدرو از سرمایه‌گذاری این سازمان برای تولید داخلی ECU (کامپیوتر خودرو) در سال ۱۳۹۶ خبر داده بود.

صادق فیروزمنش، مدیر وقت توسعه صنایع نوین ایدرو گفته بود: این بخش از خودرو تاکنون به صورت Black ops مانده و هیچ اشرافی در ایران روی آن وجود ندارد، دانش فنی این بخش از خودرو کاملا متعلق به خارج از کشور است و به همین دلیل ما پروژه‌ای را آغاز کردیم که با کمک خودروسازان بتوانیم، ECU خودرو را تولید داخلی کنیم.

با این حال اما روز سه شنبه هفته جاری مدیران بزرگترین شرکت قطعه سازی کشور در جریان بازدید خبرنگاران از کارخانه شماره ۳ کروز، اعلام کردند: تولید انبوه کامپیوتر خودرو از شهریورماه آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، به دلیل حساسیت بالای این قطعه فوق العاده مهم در صنعت خودرو که آز آن به عنوان مغز خودرو نیز یاد می کنند باید منتظر ماند و دید که ورود قطعه سازان ایرانی به چنین آزمون سختی، با چه نتیجه ای روبرو خواهد شد.

مدیرعامل کروز در جمع خبرنگاران، در مورد جزئیات این خبر گفت: ECU های داخلی سازی شده نسبت به نوع خارجی صرفه جویی ارزی قابل ملاحظه ای به همراه دارد و این نوع کامپوتر هم اکنون در حال ساخت است.

نادر سخا گفت: هم اکنون برای خودروهای خط تولید مانند خانواده سمند، پراید و یا پژو این ECU ها  استفاده می شوند که نوع پیشرفته آن نیز که مختص خودروهای جدیدتر و یا دارای گیربکس اتوماتیک است نیز تا شهریور ماه راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: قطعات موتوری بسیاری از خودروهای تولیدی نیز داخلی سازی شده و مجهزترین سالن رنگ کاملاً رباتیک نیز هم اکنون در صنعت قطعه‌سازی مشغول به کار است و این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد از ایربگ نیز از محل موجودی تولید داخلی تأمین می‌شود به نحوی که ما ۸۰ درصد ایربگ مورد نیاز سایپا و ۵۰ درصد ایربگ مورد نیاز ایران خودرو را تولید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه  باید از محل تحریم‌ها ایجاد فرصت کرد ادامه داد: در سال ۹۰ به دلیل خروج پژو از ایران تولید برخی از خودروها به دلیل تحریم دچار مشکل شد و لذا در همان زمان ما به فکر تولید ECU افتادیم و بسیاری از قطعات را به سمت داخلی‌سازی بردیم و توانستیم خودروی پژو ۲۰۶ را بدون حضور پژو تولید کنیم و حال نیز با اتکاء به همان برنامه ها کار داخلی سازی ECU و ایربگ شروع شد و به نقطه تولید رسیده است.

این عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان گفت: در مورد تولید ایربگ نیز هم اکنون به دنبال تولید پارچه های ویژه ساخت کسیه هوا هستیم و در راستا نخ مورد نیاز را تهیه کرده و به دنبال داخلی سازی پارچه آن هستیم.

مدیر عامل شرکت کروز ادامه داد: هم اکنون به دنبال داخلی سازی کامل ترمز ABS  نیز هستیم و برای داخلی سازی فرمان برقی نیز برنامه‌هایی تدوین کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در پروژه تولید پژو ۳۰۱ نیز قطعاتی همچون رادیوپخش، جلوآمپر و هشت سوئیچ آن را تولید انبوه خواهیم کرد.

**اگر پول داشتیم بدهی هایمان را می دادیم

مدیر عامل شرکت کروز در پاسخ به پرسشی در زمینه اقدام این شرکت برای خرید سهام خودروسازان خصوصا ایران خودرو گفت: شرکت کروز هیچ  قصدی برای خرید سهام ایران خودرو ندارد.

وی همچنین اضافه کرد: شرکت کروز چنانچه پولی داشته باشد صرف بدهی های خودش خواهد کرد و به عنوان یک شرکت قطعه سازی، هیچ قصدی برای خرید سهام ایران خودرو و هیچ شرکت خودروسازی ندارد.

سخا ادامه داد: سهامداران شرکت کروز می توانند سهامدار شرکت های دیگر در حوزه های مختلف باشند اما کروز برنامه ای در این زمینه ندارد.

وی با اشاره به طلب این شرکت از دو خودرو ساز بزرگ ایران خودرو و سایپا گفت: دو شرکت ایران خودرو و سایپامبلغ ۱۸۰۰ میلیارد تومانبه شرکت کروز بدهی دارند و حال شما فکر کنید که این پرداخت نشدن این رقم چه فشار زیادی را بر این مجموعه وارد کرده است .

وی ادامه داد: با تمام این بدهی ها این شرکت کماکان برای رونق تولید همچنان به ارائه قطعه ادامه داده و هیچگاه این پروسه را قطع نکرده است.

در ادامه این نشست خبری علی یوسفی مدیر فروش شرکت کروز  نیز گفت :ما در کروز مجهز ترین و روباتیک ترین خط رنگ در کشور را در اختیار داریم و در حال حاضر توانسته ایم در بخش مالتی مدیا و ضبط و پخش خودرو روزانه به تولید ۲۵۰۰ عدد در روز برسیم و توان تولید تا ۳۰۰۰ عدد در روز را داریم.

وی در ادامه از تولید۵۰ درصدی قطعات جانبی موتور خودرو در دوشرکت ایران خودرو و سایپا نام برد و افزود در حال حاضر ۸۰ درصد آینه خودرو در هر دو شرکت توسط کروز به تولید می‌رسد و چراغ خودروهای جدید نیز از دیگر تولیدات کروز است.

 

 

 

 

نظر شما