شناسهٔ خبر: 34283120 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مطالبه‌گری باید در چارچوب قانون باشد

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان گفت: مطالبه‌گری یعنی پیگیری آن‌چه جزو حقوق و بایدها است، البته حق و وظیفه محدود به حدودی است که حقوق را تعریف می‌کند و آن قانون و هنجارهایی است که در جامعه پذیرفته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حیدر قاسمی ظهر امروز در همایش ملی شوراهای دانش‌آموزی برتر استان‌ها اظهار کرد: هدف شوراهای دانش آموزی این است که دموکراسی را در سطح مدرسه یاد بگیریم تا در سطح جامعه پیاده کنیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان تصریح کرد: مطالبه‌گری و پیگیری مطالبات اجتماعی از ارکان حقوق شهروندی است که می‌تواند مبنای رفتار دموکراتیک قرار گیرد، اگر روحیه مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی را در جامعه تقویت کنیم و تفکر انتقادی را زمینه آن قرار دهیم لوازم مطالبه‌گری را فراهم کرده‌ایم.

وی افزود: مطالبه‌گری یعنی پیگیری آن‌چه جزو حقوق و بایدها است، البته حق و وظیفه محدود به حدودی است که حقوق را تعریف می‌کند و آن قانون و هنجارهایی است که در جامعه پذیرفته شده است.

قاسمی با اشاره به این که مطالبه‌گری درمقابل بی‌تفاوتی قرار دارد، عنوان کرد: مطالبه‌گری یعنی کنش در برابر بایدها و واکنش در برابر نبایدها و این همان امر به معروف و نهی از منکر است که در آموزه‌های دینی به آن اشاره شده، البته همان‌طور که امر به معروف و نهی از منکر الزاماتی دارد، الزامات مطالبه‌گری نیز باید رعایت شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: این دولت منشور حقوق شهروندی را تدوین کرده که می‌تواند راهنمای خوبی در این راستا باشد، پیگیری کردن تشخیص درست ابزار مناسب مطالبه‌گری و زمان و موقعیت مطالبه‌گری از مسائلی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد.

وی افزود: مطالبه‌گری از ویژگی‌های جامعه پویاست و در جامعه انگیزه ایجاد می‌کند، اگر مشارکت اجتماعی در کنار نظارت اجتماعی از ناحیه شهروندان انجام شود حقوق شهروندی تأمین خواهد شد.

قاسمی بیان کرد: مهم‌ترین سرمایه یک جامعه انسان‌ها و اندیشه‌هایی است که سرمایه را خلق می‌کند، امروز 16 درصد جمعیت کشور را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند که اگر خردسالان و کهن‌سالان را از آن کم کنیم اهمیت این قشر عظیم که آماده یادگیری، حرکت و توسعه است بسیار بیشتر خواهد بود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان در تشریح رابطه میان امید و مطالبه‌گری یادآور شد: امید نیروی محرک و ستون پایداری جامعه و انسان است که در صورت عدم وجود آن جامعه متزلزل خواهد شد.

وی اضافه کرد: امید از عناصر حیات طیبه است و باید با مطالبه‌گری در راستای تقویت باور و شناخت، جامعه را به سوی توسعه حرکت داد، برای آن‌که بتوانیم مطالبات را دنبال کنیم، اطلاع از قوانین مربوطه در حوزه حقوق شهروندی در مقطع دانش‌آموزی لازم است.

قاسمی در توصیه‌ای به نمایندگان دانش‌آموزان عنوان کرد: در شرایطی که فضای مجازی همه‌جا را احاطه کرده و نقش آن روز به روز پررنگ‌تر می‌شود عمده وقت خودتان را صرف فضای مجازی نکنید و از کتاب غافل نشوید چراکه فضای مجازی ابزار است و ابزار نباید فرصت‌ها را بسوزاند.

انتهای پیام/63113/م30/

نظر شما