شناسهٔ خبر: 34281541 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

نمایشگاه خط شکسته «پیشکش» در نگارخانه موزه مرکزی حرم رضوی گشایش یافت

نمایشگاهی از آثار خطوط شکسته نستعلیق با عنوان «پیشکش» در نگارخانه شماره سه رضوان در موزه مرکزی حرم مطهر رضوی گشایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، نمایشگاه «پیشکش» با نمایش بیش از ۳۰ اثر از علیرضا بهدانی هنرمند برجسته خراسانی به خط شکسته نستعلیق و تکنیک نقاشی‌خط در مضامین معنوی با حضور جمعی از موزه‌داران آستان قدس رضوی و مسئولان مؤسسه آفرینش‌های هنری این آستان مقدس صبح امروز در نگارخانه موزه مرکزی بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) افتتاح شد.
علیرضا بهدانی در حاشیه گشایش نمایشگاه پیشکش با بیان اینکه بیشتر تابلوهای این نمایشگاه نقاشی‌خط است، گفت: این آثار به خط شکسته نستعلیق در سال جاری کتابت شده است و آن‌ها را با پرندگان مینیاتوری در هم آمیختم تا شکل زیباتری به خود بگیرد و عامه‌پسندتر شود.
این هنرمند مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با بیان اینکه اهل شعر و ادب است، گفت: از آنجایی که محیط نمایشگاه حاضر فضایی عرفانی و معنوی است تلاش کردم از آیات قرآنی و شعرهایی از حافظ، سعدی و مولانا با محوریت امام‌رضا(ع) و خوبی‌ها برای خلق این آثار استفاده کنم.
وی با تأکید بر اینکه نخستین بار است آثارش در نگارخانه موزه حرم رضوی به نمایش در آمده است، ابراز کرد: مخاطبان نمایشگاه‌های نگارخانه‌های سطح شهر مشهد به‌طور معمول بیشتر افراد خاص و هنرمندان هستند، اما بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های این نگارخانه زائران و مجاوران فرهنگ‌دوست و مخاطبان عام هستند.
بهدانی برگزاری نمایشگاه در محیط حرم مطهر رضوی را تجربه‌ای متفاوت و یک فرصت استثنایی برای هنرمندان دانست و افزود: از آنجایی که یک هنرمند باید هنرش را برای مردم اجرا کند و بازخورد عموم مردم را ببیند، بی‌شک نمایشگاه‌های برگزار شده در این فضای معنوی موفق‌تر است و ارتباط بیشتری بین هنرمندان و بازدیدکنندگان برقرار می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه در طول مدت برگزاری نمایشگاه پیشکش در این مکان به کتابت اثر می‌پردازد، گفت: به‌طور معمول وقتی یک اثر هنری در معرض دید عموم مخاطبان قرار می‌گیرد، بندرت ممکن است آنان در زمان خلق اثر حضور داشته باشند. آخر هنرمندان به‌طور معمول آثارشان را در خلوت خود خلق می‌کنند.
این هنرمند برجسته خراسانی با اشاره به اینکه در تمامی نمایشگاه‌های خود به اجرای زنده اثر می‌پردازد، ادامه داد: به این‌ ترتیب مردم از نزدیک با خلق یک اثر هنری آشنا می‌شوند و ارتباطی متقابل بین هنرمند و مخاطبان ایجاد می‌شود. من از این ارتباط حس گرفته و آن را بر روی کارم پیاده می‌کنم. این حس دلی به مخاطب هم منتقل شده و او لذت بیشتری می‌برد.

خط شکسته؛ بهار خوش‌نویسی ایران
بهدانی با تأکید بر اینکه تمام زیبایی‌های خطوط دیگر در خط شکسته نستعلیق مستتر است، بیان کرد: خط شکسته تقریباً آخرین ابداع هنرمندان ایرانی است. اگر چه خط معلی نیز به تازگی ابداع شده است، اما هنوز جای خود را مانند خط شکسته نستعلیق باز نکرده است. این خط بهار خوش‌نویسی ایران است.
وی ادامه داد: همچنین خط شکسته، خطی عرفانی است که پیچ‌ و قوس‌ها، انحناها، گره‌ها و فرم و فضاهای عرفانی آن با سایر خطوط قابل مقایسه نیست. رهایی و آزادی آن نیز در هیچ‌کدام از خطوط دیده نمی‌شود. به نظرم این خط مرتبط با عقاید دینی و عرفانی ما است و بی‌تردید زیباترین غزل حافظ با خط شکسته در چشم بیننده زیبا به نظر می‌رسد.
نمایشگاه پیشکش که به آیات قرآنی مانند سوره ناس و ابیاتی همچون «فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز» مزین است با مشارکت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی دایر شده است.
علیرضا بهدانی متولد ۱۳۵۰ در بیرجند و خادم برگزیده قرآن مجید است. او از محضر استادان نام‌دار خوش‌نویسی، نقاشی و نگارگری کشور کسب فیض کرده است و خلق نفایس متعدد قرآنی در سابقه هنری او می‌درخشد.
این نمایشگاه آثار خطوط شکسته نستعلیق تا پنج‌شنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۸، از ساعت ۸ تا ۲۰ در گالری شماره سه رضوان در طبقه همکف موزه مرکزی آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر امام هشتم(ع) پذیرای دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی است.
منبع: آستان نیوز

انتهای حبر/

نظر شما