شناسهٔ خبر: 34281490 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

معاون سابق سیاسی و‌ امنیتی استانداری آذربایجان شرقی، مطرح کرد/

آموزش زبان مادری، اصلی اجتناب ناپذیر برای اقوام ایرانی/ آزمون بسندگی فارسی واهمه ای بی دلیل و نظریه ای غیر کارشناسی

نصر: معاون سابق سیاسی و‌ امنیتی استانداری آذربایجان شرقی، آموزش زبان مادری را اصلی اجتناب ناپذیر برای اقوام ایرانی دانست و آزمون بسندگی فارسی را واهمه ای بی دلیل و غیر کارشناسی عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، «رحیم شهرتی فر» با بیان اینکه زبان مادری رکن اصلی هویت فرهنگی یک فرد است، ادامه داد: زبان فارسی به عنوان زبان رسمی کشور جهت برقراری ارتباط جوامع با یک دیگر حائز اهمیت است، اما زبان مادری به عنوان رکن اصلی هویت فرهنگی یک فرد، جزئی جدایی ناپذیر از یک فرهنگ است که عدم توجه به آن پایداری روابط و احساس بیان اقوام را تحت تاثیر قرار می دهد.

شهرتی فر با اشاره به اظهارات استاندار آذربایجان شرقی در جلسه اخیر شورای آموزش و پرورش استان مبنی بر لزوم تدریس زبان مادری در مدارس، ادامه داد: قطعا پیشنهاد  استاندار محترم استان نکته ای ارزشمند است اما باید توجه داشت که آموزش زبان ترکی آذری به صورت واحد در نظر گرفته شود چراکه این زبان اصیل و غنی با تنوع گویش در چندین استان همراه است.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگری که در خصوص تدریس زبان مادری مطرح است، جامع بودن این موضوع و لزوم عملی شدن آن در سطح ملی است، چراکه بدون دستور ریاست جمهوری و ابلاغ مرکزی، اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی میسر نخواهد بود.

معاون سابق سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان شرقی با تاکید به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی اصلی اجرای قوانین در کشور، می بایست اجرای قوانین لازم را در راستای احقاق حق ملت در زمان و فرصت مناسب تسهیل بخشند، ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید توجه داشته باشند قوانین لازم الاجرا در حق مردم نباید تنها در قالب شعار طی تبلیغات انتخاباتی محدود گردد، بلکه ۱۹ نماینده استان باید با مشارکت سایر نمایندگان استان های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و حتی تهران بر اجرا این امر مهم اقدام کنند.

وی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم آموزش زبان مادری به کودکان و پس از آن فراگیری زبان رسمی کشور توسط کودکان، اظهار داشت: با توجه به اینکه مقام‌ معظم رهبری نیز تاکید داشته اند که هر کودکی حق آن را دارد که در ابتدا با زبان مادری رشد و نمو یابد و سپس براساس آموزش های اولیه خانواده و مدرسه زبان رسمی را فرا گیرد، لذا طرح آزمون بسندگی زبان فارسی ناشی از واهمه بی دلیل و نظریه ای غیر کارشناسی است .

شهرتی فر در خاتمه با بیان اینکه ایران رنگین کمانی از اقوام اصیل است، اظهار داشت: با توجه به اینکه در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی آموزش زبان مادری در اصل ۱۵ ذکر شده است، لذا توجه به زبان رسمی  و آموزش آن،  برای ایجاد ارتباط بین آحاد مردم کشور از هر قومیتی و انجام امور رسمی و اداری از ضروریات مسلم است اما منطق و قانون اساسی حق آموزش زبان مادری را نیز تایید و آزاد می داند.

انتهای پیام/

نظر شما