شناسهٔ خبر: 34281366 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

گزارش کامل برگزاری همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی، از نگاه ادیان»+بیانیه پایانی

همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی، از نگاه ادیان» با حضور رهبران و پیروان ادیان الهی، بزرگان دینی و نخبگان علمی حوزه و دانشگاه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، نخستین سخنران این همایش، دکتر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود. ابراهیمی در این سخنرانی تأکید کرد: همه ادیان الهی بر ارزش انسان، صلح و عدالت تأکید دارند.

وی گفت: عظمت درونی امام خمینی(ره) در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها در ایران بلکه بر روی تمامی مردم جهان اعم از مسلمان و غیر مسلمان تأثیر بسزا و شگرفی گذاشت که این تأثیر همچنان ادامه دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه قدرت بیرونی سبب توجه به مقام معظم رهبری در دنیا نشده است، گفت: این نفوذ محصول قدرت درونی و معنوی مقام معظم رهبری است؛ امروز عربستان در همه جا هزینه می‌کند اما یک هزارم آنچه مقام معظم رهبری به دست آورده و آن قلوب مردم است؛ نتوانست به دست بیاورد. در مقابل قدرت رییس جمهور آمریکا بیرونی است اما هیچ تضمینی برای ماندگاری این قدرت وجود ندارد.

ابراهیمی‌ترکمان با بیان اینکه صلح در همه ادیان الهی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: متأسفانه امروز یک اتفاق عجیبی در جهان در حال اتفاق افتادن است، کسانی که فریاد بیشتری برای صلح می‌زنند در عمل، صلح را در زیر پا قرار می‌دهند.

وی تأکید کرد: کسانی که مدعی تأسیس جامعه جهانی هستند و مدعی سازمان ملل بودند، منشور سازمان ملل و اساسنامه سازمان ملل را امروز به طور آشکار زیر پا می‌گذارند به طوری که هم چشم‌ها آن را می‌بیند و هم گوش‌ها می‌شنود.

این همایش با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین اعرافی ادامه یافت. مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی، از نگاه ادیان» تأکید کرد: رنگین کمان تعامل ادیان و مذاهب بر پایه یک تعارف و اضطرار نیست. بلکه بر پایه یک منطق عمیق و ژرف استوار است.
حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در سخنرانی خود اظهار کرد: امیدوارم این نشست گامی در جهت توافق و تعامل میان مذهبی در ایران، منطقه و جهان باشد.
وی افزود: ما معتقدیم که رنگین‌کمان ادیان و مذاهب بر اساس اصول مشترک در حوزه‌های فلسفی، حقوقی، ارزشی و فقهی می‌توانند جبهه مشترکی در جهان داشته باشند. ما معتقد به سلسله اصول انسانی پیشینی و ماقبل دینی هستیم، چیزی که از آن تعبیر به مستقلات عقلیه و مفاهیم مشترک عقلی و فلسفی می‌شود. ما در عین حال مفهوم نسبی گرایی مطلق را نمی‌پذیریم، با آنکه از حقانیت اسلام و با منطق سخن می‌گوئیم و از منظر نسبی‌گرایی مطلق نیست که از آن دم می‌زنیم.
حجت‌الاسلام اعرافی ادامه داد: اگر نسبی گرایی مطلق را بپذیریم راه برای تفاهم درست مسدود می‌شود. نسبی‌گرایی مطلق بر اساس پست‌مدرنیسم بنا شده است، نه یک منطق عقلی و فلسفی مستحکم. پست مدرنیسم بر منطق نسبی گرایی متکی است، چیزی‌که گفتگو را یک گفتگوی مصلحتی و غیر ژرف می‌کند. اما در منطقی که مبتنی بر مبانی عقلی و فلسفی است، گفتگو بر اساس مشترکات عقلی و انسانی انجام می‌شود. گفتگو در این منطق بسیار ژرف‌تر است.
عضو شورای نگهبان ادامه داد: ما معتقدیم که نظامات سیاسی و اجتماعی صرفاً بر اساس فرهنگ‌های مختلف نیست. بلکه بر اساس آبشخورهای مشترکی است که فرهنگ‌های مختلف می‌توانند حول آن به وحدت برسند. گفتگو بر پایهٔ این منطق می‌تواند همه جهان را در بر بگیرد. چیزی که بر پایه یک منطقه عمیق و اصیل انسانی استوار است و هم فلسفه انسانی و هم نظام حقوقی و فقهی و هم نظام اخلاقی مشترک را در بر می‌گیرد. بشر هنوز گام‌هایی باید بردارد تا به این گفتگوهای مبتنی بر اصول عقلی، انسانی و فلسفی برسد.
وی ادامه داد: در یک گفت‌وگوی دینی و عقلانی، ادیان آسمانی دارای یک فلسفه حقوق و اخلاق مشترک هستند. سطحی که سطح پیشرفته‌تری برای گفتگوی دینی است. البته سطح مشترکات بسیاری از چیزی که امروز هست افزون‌تر است. این نشست نشان دهنده این است که ما در سه سطح مورد اشاره به گفت‌وگوی دینی، انسانی و مذهبی نه به عنوان تعارف، بلکه به عنوان امر ریشه دار و حقیقت‌مند معترفیم.
وی همچنین، تأکید کرد: رنگین کمان تعامل ادیان و مذاهب بر پایه یک تعارف و اضطرار نیست. بلکه بر پایه یک منطق عمیق و ژرف استوار است.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به بحث تحریم گفت: تحریم گرچه در یک شرایطی می‌تواند در برابر ظلم و ستم مشروع باشد اما آنچه در قرن اخیر از سوی قدرت‌های استکباری شاهد هستیم یک‌پرونده زجرآور و نفرت انگیز است. به گونه‌ای که تحریم ابزاری در دست مستکبران برای ظلم و ستم است. آنچه امروز شاهد آن هستیم، یک تحریم ظالمانه و جائرانه است. تحریمی که به سردمداری حاکمان آمریکا به همکاری برخی قدرت های وابسته انجام پذیرفته است. چیزی که یک پروژه بسیار زشت و نفرت انگیز است. تحریم از سوی دولت آمریکایی که دولتی غارتگر، اشغالگر و جنگ افروز در سطح جهان است.
وی افزود: در زنجیره تحریم ایران چند نکته حساس و مهم وجود دارد. اولین اینکه تحریم ایران به عنوان یک کل، تحریمی نامشروع است. چرا که حکومت ایران حکومتی مشروع و بر پایه رأی مردم است. حکومتی که در همه مقاطع رفتاری منطقی و بدون ستیز داشته است و رفتارهای انقلابی هم هر جا وجود داشته برای دفاع بوده است. ما به علاوه با منطق دینی مخالف گسترش سلاح‌های کشتار جمعی هستیم.
حجت‌الاسلام اعرافی اظهار کرد: جمهوری اسلامی با همه توان خود در برابر تروریسم مذهبی و دینی افراط‌گرانه در منطقه و جهان ایستاده است. مبارزه با ستم نیز منطق دارد. مبارزه با اسرائیل گویای این حضور منطقی انقلابی است. در آنجا نیز ما مدافع دکترین انتخابات آزاد در میان همه فلسطینیان در همه جای دنیا هستیم.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: نکته دیگر درباره تحریم این است که تحریم فعلی بر ضد ملت است و ملت در آن هدف‌گیری شده است. همچنان که شاهدیم طیف وسیعی از نیازهای ملت را تحریم دربرگرفته است. همچنین تحریم هنگامی انجام می‌شود که هنوز امضای توافق خشک نشده است. در نکته پنجم تحریم به سمت مقدسات ادیان آمده است. اینکه رهبری هدف این تحریم قرار بگیرد ننگی برای بشر است. رهبری نماد مقاومت در برابر تروریسم و نماد مقدس یک مذهب است. ورود به این ساحت آنها را به شکست سوق خواهد داد.
اعرافی همچنین، افزود: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مرجع تقلید و نماد ایران مقتدر است. ایشان به عنوان نماد تقدس دینی شناخته شده است. دارای مرتبهٔ جهانی از دین و تفقه و معنویت است که گفتمان جامع ایشان را در عالم زبانزد کرده است. مقابله با این نماد قطعاً مقابله‌ای نابخردانه است که دودش به چشم تحریم گران خواهد رفت. آنچه که ما در عالم می‌بینیم این است که زنجیره‌ٔ تحریم‌ها بر علیه ایران در همه حوزه‌های مورد اشاره خلاف قوانین و قواعد بین المللی است.
وی ادامه داد: این دوران اولین دورانی نیست که ایران بدون هیچ فرمانی از بیرون مقدرات خود را به صورت مستقل تعیین می‌کند. این افتخارات البته به ملت بزرگ ایران برمی‌گردد. این ظرفیت چنین اقتداری را برای ایران ایجاد کرده است. در حالی‌که زورگویان در مقابل اقتدار مظلومانه ایران صف بسته اند. چیزی که در آن شکست خواهند خورد. راه ما راه ایستادگی است ایران متکی بر ارزش‌های اخلاقی بوده و حتماً پیروز است و پشتوانه محرومان و مظلومان عالم خواهد شد.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در بخش پایانی سخنان خود، مطرح کرد: ایران اجازه نخواهد داد صحنه استعمار برگردد. با تأسی به مقام معظم رهبری و رنگین کمان مذاهب و ادیان بر همه توطئه‌ها پیروز خواهیم شد و در گام دوم انقلاب شاهد تجلی پیروزی‌های بیشتر خواهیم بود.
دیگر سخنران این همایش، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور بود. رحمانی‌فضلی در سخنان خود تأکید کرد: اگر دین را محور قرار دهیم، اختلافات و نزاع ها کم می‌شود اما اراده حاکم بر تعاملات جهانی مبتنی بر این نیست و اراده قدرتمندان بر نفی، تضعیف یا جدایی دین از اداره امور است. حتی پایان عصر تفکر دینی را اعلام می‌کنند.
رحمانی‌فضلی، با بیان اینکه بزرگترین حقیقت وجودی انسان آن است که به دنبال تعالی خود و اعتلا و رسیدن به حقیقت باشد، اظهار کرد: ما حقیقت انسان در عالم هستی را از چهار نوع رابطه تعریف می‌کنیم؛ رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خودش، رابطه انسان با طبیعت و رابطه‌ای که با جامعه دارد. طی طریق این مسیر انسان به دنبال حقیقت جویی است و راه ساده‌ای هم نیست.
وزیر کشور ادامه داد: مشکلات فراوانی در این مسیر در بُعد فردی و درونی انسان و همچنین، در بُعد اجتماعی و بیرونی وجود دارد. در این میان وجود مصالح و منافعی که انسان متناسب با آن عالم هستی و روابط را بر اساس آن تفسیر می کند نیز مطرح است که این موارد بعضا منجر به اختلافاتی می شود که انسان از مبنای وحدانیت و مسیر وحدت دچار تفرقه و چندگانگی بشود. اساسا هرچه تنوع بیشتر باشد، امکان وحدت و آرامش سخت تر خواهد بود. باید به وحدت برسیم و بتوانیم این مسیر وحدت گرایی را به درستی مدیریت کنیم.
وی تصریح کرد: در جامعه هر چقدر اهداف و اغراض و مصالح متعدد شوند با دنیایی از تغییر و دخالت‌ها مواجه خواهیم شد. همین تنوع‌ها و تفاوت‌هایی است که بلایا و خساراتی را ایجاد می کند. همه جنگ‌ها و خونریزی‌ها ناشی از منافعی است که با آن مواجه هستیم و در این بین آنچه که می‌تواند محور وحدت قرار گیرد و همه ما را به هدف معین و مشخصی برساند، دین خدا است.
رحمانی‌فضلی تأکید کرد: اگر دین را محور قرار دهیم، اختلافات و نزاع ها کم می‌شود اما همان گونه که می بینیم اراده حاکم بر تعاملات جهانی مبتنی بر این نیست و اگر هم بعضاً دین مبنا قرار گیرد، مبتنی بر تفاسیری به نفع خودشان است و یقینا آن دین حقیقی نخواهد بود اما در عین حال ما با موقعیت هایی در دنیا مواجهیم که حتی وقتی به تفسیر آنها توجه می‌کنیم، می‌بینیم که اراده قدرتمندان به دنبال نفی دین، تضعیف دین یا جدایی دین از اداره امور یا تحریف آن هستند.
وزیر کشور همچنین، افزود: در بهترین حالت آنچه مبنای مدیریت جهانی قرار می‌گیرد، اگر عقل سالم بشری هم در آن حاکم باشد، باز هم کامل نیست. ما در مقطعی که بحث رنسانس مطرح می شود، می بینیم که دین از عرصه زندگی خارج می شود و همه در جایگاه زدودن و کمرنگ کردن دین هستند. امروز مباحثی نظیر عشق، وفا و صلح در محدوده امور مادی که حاکمان به دنبال وقوع و تحقق آن هستند، قرار گرفته است و حتی به جاهایی می رسیم که پایان عصر تفکر دینی و توجه مطلق به علم گرایی مبنا می شود.
وی اظهار کرد: اگر نتوانیم با عنصر حقیقت الهی و وحدت ادیان جامعه را اداره کنیم با چالش های بزرگی مواجه می شویم. اگر عقل مبتنی بر وحدانیت در برابر این چالش نباشد هر لحظه منتظر فاجعه باید باشیم. از چالش های فعلی حوزه امنیت جهانی و همچنین در حوزه خرد و منطقه ای و حتی کلان می توان به وجود 15 هزار کلاهک هسته ای اشاره داشت که این تعداد بین مناطق مختلف توزیع شده و ممکن است هر کس بر آن حاکم است از آن استفاده داشته باشد.
رحمانی‌فضلی اظهار کرد: مسئله دیگر محیط زیست است که به عنوان دغدغه علما، دانشمندان و مردم هست و این نشان می دهد عدم تنظیم ضابطه میان انسان و محیط زیست وجود دارد. چالش دیگر خانواده و فروپاشی آن است. بزهکاری هایی که امروز در بسیاری از جوامع ارزش محسوب می شوند، طبیعتا در این شرایط نمی توانیم عشق و وفا و صلح را ببینیم، بحث خانواده بسیار اهمیت دارد. در کنار این موارد موضوع شکاف طبقاتی نیز مطرح است و بخش اندکی از دنیا در انباشت ثروت و بخش عظیمی در فقر و نابرابری زندگی می کنند.
وی ادامه داد: این همه آشوب و دگرگونی دیده می شود، آیا می توانیم ادعا کنیم که ما قدرت آرام کردن این دریای متلاطم را داریم؟ این نمی شود مگر آنکه به حقیقت واحده ایمان داشته باشیم. مردم جهان با توجه به قدرت و بینش عمیق علمی و عقلی و تجربیات بزرگی که داشته اند، امروز همه از ترور و قتل و خونریزی و ظلم خسته شده اند و مردم تمنایشان رسیدن به آرامش و امنیت و صلح است اما در راس این هرم منافع گروه های سیاسی مبتنی بر ظلم را که بویی از حقیقت را نبرده اند در دنیا می بینیم. شاید ما از کشورهای معدودی هستیم که ظرف این 40 سال مورد خشونت و جنگ و خونریزی قرار گرفته ایم اما آنچه مشخص است اینکه با وجود شرایط سخت و دخالت هایی که از همان اوایل انقلاب با آن در قالب های مختلف مواجه شده ایم، همواره حکومت دینی مبتنی بر آموزه های دین ما را جلو برده است.
رحمانی‌فضلی در ادامه سخنانش، تأکید کرد: معاندین و منافقین فشار را زیاد کرده اند تا آثار آن را در جامعه ایرانی ببینند، برای مثال دی ماه 96 تنش ها و اعتراضاتی را شاهد بودیم که در حدی نبودند که خارج از اداره سیستم های امنیتی باشند، در عین حال پشتوانه مردمی نیز نداشتند؛ من آن زمان هم گفتم در بالاترین حد مجموعه افراد 100 تا 120 نفر بیشتر نبودند اما درست یک ماه بعد با حجم انبوهی از سازماندهی کردن آنها مواجه بودیم که می گفتند سال 97 موضوع را ساماندهی خواهیم کرد در حالی که همان سال 96 هم اصلا از سوی معاندین و منافقین این اتفاقات رخ نداد بلکه بر اساس برخی نارضایتی ها بود که مطرح و سپس به اتمام رسید.
وزیر کشور در ادامه ابراز کرد: آنها متناسب با تحریم ها کار کردند و گفتند با افزایش تحریم ها و تنش ها می توانند حجم عظیم دخالت خود را ادامه بدهند اما 13 آبان 97 مردم بیش از هر سال دیگری به خیابان ها آمدند و نشان دادند که حامی این نظام هستند اما بعد از آن هم مطرح شد که دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب را نخواهید دید اما باز هم مثل همیشه ما همواره از استحکام بیشتری برخوردار بوده ایم، حتی گفتند تحریم ها را بیشتر می کنیم به گونه ای که کالا کم شود و حتی از واژه قحطی استفاده کردند اما چنین نشد و اتفاقا کالاها بیشتر هم شدند و کمبودی احساس نمی شود.
وی افزود: اکنون که ترامپ قوانین بین المللی را نقض کرده و به دنبال آن است که در حوزه موشکی و در سطح منطقه ای صحبت کند، ما باز هم شاهد این هستیم که قدرت نفوذ داریم و اتفاقا به نسبت آمریکا در حوزه بین المللی بیشتر شده است به گونه ای که سه بار پرونده ایران به شورای امنیت رفت اما نتوانستند علیه ما رای بگیرد.
رحمانی‌فضلی بیان کرد: ترامپ و دوستانش متوجه این دو مسئله هستند که اولا قدرت فروپاشی ایران را ندارند و دوم اینکه مردم ایران هیچ شکی در دفاع از اصول و امنیت خود نخواهند داشت. به هر روی با وجود همه اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها و دخالت‌ها از سوی معاندین و سلطنت طلبان و همکاری آنان با دشمن این ملت با توکل و تکیه بر دین و آموزه‌های الهی و رهبری حاکم بر جامعه با وجود مشکلات همواره سربلند بیرون آمده‌اند.
رهبران ادیان الهی در ایران نیز در جمع سخنرانان این همایش حضور داشتند.
رییس خلیفه‌گری کلیسای کاتولیک کلدانی آشوری، اسقف اعظم رمزی گرمو، از جمله سخنرانان این همایش بود. او با تأکید بر ضرورت برقراری صلح، آزادی و محبت بین مردم جهان گفت: دین وسیله‌ای برای دفاع از صلح و عدالت در جهان است.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اسقف اعظم رمزی گرمو، رییس خلیفه‌گری کلیسای کاتولیک کلدانی آشوری در سخنرانی خود در همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی، از نگاه ادیان» گفت: امیدوارم همایش امروز جهت تقویت روابط دوستانه و همکاری مستمر بین پیروان ادیان الهی مفید و مثمرثمر واقع شود.
وی افزود: از دیدگاه مسیحیان، دین وسیله‌ای برای رسیدن به خدا و خدمت کردن به همنوعان و مخصوصاً نیازمندان و رنج‌دیدگان و دفاع از صلح و عدالت در جهان است.
اسقف اعظم رمزی گرمو بیان کرد: امروز برخی از گروه‌ها با برافراشتن پرچم دین به نام اسلام، جهان را به آشوب، خشونت و جنگ کشاندند. این گروه‌های افراط گرا و متعصب، از دین به عنوان ابزار سیاسی جهت دست یافتن به مقاصد پلید و مافع نامشروعشان استفاده می‌کنند.
وی در ادامه، خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی جهان ایجاب می‌کند که پیروان ادیان توحیدی هرچه بیشتر سعی کنند تا از ارزش‌های مشترکی که دارند جهت برقراری صلح، آزادی و عدالت و ایجاد الفت و محبت بین مردم استفاده کنند و از فعالیت‌های شیطانی گروه‌های افراطی که مسیر نادرستی از دین را ارایه می‌دهند، جلوگیری کنند.
نمایندگان اقلیت های دینی در مجلس شورای اسلامی نیز به ایراد سخنرانی در این همایش پرداختند.
یوناتل بت کلیا نمایندۀ آشوریان در مجلس شورای اسلامی یکی از این سخنرانان بود که با تأکید بر اینکه ایران مهد ادیان توحیدی است، گفت: تحریم‌های ترامپ نمی‌تواند هیچ تأثیری به حال ما داشته باشد. وی با اشاره به اینکه ما همان ملتی هستیم که باعث شدیم جرقه‌ای در دنیا بخورد وقتی موضوع گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح کردیم و با استقبال همه مواجه شد، گفت: ملتی هستیم که فقط آرامش را می‌خواهیم باید در دنیا آرامش و امنیت برقرار باشد.
بت کلیا اظهار کرد: ما آشوریان در جنگ شهید دادیم، هنگام ورود امام خمینی(ره) به کشور شهید دادیم و در تمام دوران‌ها کنار ملت ایران بودیم، چون امام علی(ع) با اجداد ما عهدنامه بسته بودند.
او در ادامه سخنان خود، تأکید کرد: ایران مهد ادیان توحیدی است. ایران مرکز اقوام مختلف‌ است. ایران رنگین کمانی است که در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.
یوناتل بت کلیا در پایان تأکید کرد: تحریم‌های ترامپ نمی‌تواند هیچ تأثیری به حال ما داشته باشد، چون ما چهل سال است، تحریم هستیم. این‌ها روی افراد خود فروخته‌ای سرمایه گذاری کردند که تازه مسیحی شده‌اند و شرایط ما را در ایران بد ترسیم می‌کنند.

این همایش با انتشار بيانيه‌ای به کار خود پایان داد. متن این بیانیه بدین شرح است:
ما رهبران و پیروان ادیان الهی، با هدف دفاع از عزت و سربلندی ایران عزیز و بر محکومیت سیاست‌های خصمانه و اقدامات قهرآمیز یکجانبه ایالات متحده آمریکا که صلح جهانی را به خطر انداخته است، صمیمانه گردهم آمدیم و استوار و سربلند، سرود سرافرازی ایران و عزت و شرف و استقلال پایدار مردم ایران را علیرغم همه دشمنی‌ها و کینه بدخواهان سرمی‌دهیم و اعلام می‌داریم:
ملت غیور و شریف ایران همچون چهل سال گذشته از سدهای پوشالین تحریم‌ها به سلامت عبور کرده و تمام آرمان‌های انقلاب اسلامی را محقق خواهند ساخت.
ملت عزیز ایران علیرغم همه دشمنی‌ها، از مواضع اصولی خویس دست برنداشته و محکم و استوار و با پیروی و اطاعت از رهبر فرزانه خود، تا تحقق کامل آرمان‌های انقلاب اسلامی که آرمان همه انبیای الهی و مظلومین جهان است، از هیچ تلاش و کوشش انسان مدارانه دست بر نخواهد داشت.
دین در حیات اجتماعی بشر و دستیابی به صلح مبتنی بر سعادت دنیوی و اخروی نقش سازنده و مهمی دارد و پاسداری و دفاع از حریم رهبران دینی، از آموزه‌های مهم ادیان و در چارچوب حفظ کرامت انسانی و تحقق صلح پایدار جهانی می‌باشد.
تعدی از ارزش‌های پذیرفته شده ادیان، تجاوز به حقوق و ارزش‌های انسانی قلمداد شده و از سوی همه دینداران و آزادگان جهان محکوم است.
رهبران و پیروان ادیان ایران نقش ممتازی در حفظ و حراست از ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی داشته و دارند و بر عهده خود در پاسداری از استقلال کشور پایدار و مصمم می‌باشند.
ما رهبران ادیان در ایران، حمایت قاطع خود را از مواضع اصولی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر گرانقدر جمهوری اسلامی ایران که در خط مقدم دفاع از ارزش‌های انسانی و حمایت از مظلومین و مبارزه با بی عدالتی هستند، اعلام می‌داریم.
اقدام آمریکا در تحریم ملت ایران ضمن آنکه بیش از پیش کینه و دشمنی و استیصال سردمداران آمریکا را در قبال ملت رشید ایران هویدا و آشکار ساخت، گویای حقانیت سیاست رهبری جمهوری اسلامی در لزوم ایستادگی و مقاومت علیه زورمداران عالم است.
احترام به ارزش‌های مشترک ادیان در حفظ حقوق و کرامت انسان‌ها، سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران است تا از طریق آن، زمینه تعامل و همکاری سازنده و گسترده ادیان با یکدیگر در جهت بسط و گسترش صلح و دوستی پایدار در جهان و مقابله با ظلم و افراط گرایی فراهم آید.
در پایان بار دیگر تأکید می‌کنیم، رهبران و پیروان ادیان در ایران هرگونه تهدید و دشمنی و محدودیت علیه جمهوری اسلامی ایران و ارزش‌ها و دستاوردهای آن را محکوم کرده و بر لزوم احقاق حقوق حقه ملت ایران در حفظ استقلال خویش و دستیابی به پیشرفت و تعالی مادی و معنوی تأکید می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما