شناسهٔ خبر: 34281355 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پاسخ سوالات خود را در زمینه «مشکلات پوستی» اینجا بخوانید

یک متخصص پوست و مو به سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد. شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه « مشکلات پوستی» را  کوروش صمدی بورد تخصصی پوست و لیزر  پاسخ داده است.

برای درمان شوره سر باید چه کار کرد؟

سوال: پوست سرم شوره سنگین دارد، تمام دارو‌ها مقطعی درمانم کرده و تاثیری نداشته است؛ برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: شوره سر یا اگزمای سبورئیک نیاز به مصرف دارو‌ها و شامپو‌های ضد شوره دارد و در صورتی که این دارو‌ها قطع شود، بیماری مجدد شروع می‌شود و باید به صورت طولانی استفاده شود.

سوال: چند ماه است سر و صورتم به شدت شوره می‌زند، پوست خیلی چربی دارم و اگر یک روز حمام نکنم پوست صورتم به شدت ملتهب شده و خارش‌های زیادی را در قسمت‌های مختلف سر و صورتم احساس می‌کنم، باید چه کار کنم؟

جواب: بیماری درماتیک سبورئیک یا اگزمای چرب است، استفاده از شامپو‌های ضد شوره سلنیوم سولفاید یا پیریتیون زینک می‌توانند در طولانی مدت این بیماری را کنترل کند.

سوال: پوست پاهایم شب‌ها می‌خارد که بعضی وقت‌ها شدت بیشتری دارد؛ آیا حساسیت است؟

جواب: برای تشخیص قطعی باید به پزشک مراجعه کنید، اما علل آن می‌تواند ضایعات قارچ بین انگشتان یا اگزمای پا باشد که درمان جداگانه‌ای دارد.

سوال: براثر کندن مداوم پوست لب در دوران کودکی و نوجوانی، الان لبم همیشه دچار پوست انداختن می‌شود و هیچگاه پوست لبم سالم و به شکل معمول نیست؛ پزشکان علت را خشکی گفتند و پماد‌های گوناگون دادند که استفاده کردم، اما فایده نداشت؛ باید چه کار کنم؟

جواب: خشکی پوست ناحیه لب می‌تواند با مصرف ویتامین D خوراکی به مدت طولانی، مصرف بوم لب و عدم لیف زدن به لب‌ها بهبود یابد.

بیشتر بخوانید: کلینیک‌های درد، دقیقا چه وظایفی دارند و چه زمانی باید به آن‌ها مراجعه کرد؟/ راهکار درمانی شایع‌ترین درد‌های رایج

چرا صورتمان قرمز می‌شود؟

سوال: همیشه صورتم قرمز است و پزشکان گفتند درماتیت سبورئیک دارم، آیا راهی برای درمان وجود دارد؟

جواب: بیماری درماتیک سبورئیک بی‌خطر، اما مزمن است که نشانه‌های آن شامل شوره، پوسته، قرمزی، خارش در نواحی سر، ابروها، پشت گوش و شیار‌های خط خنده باشد که می‌تواند با مصرف دارو آن را کنترل کرد؛ ریشه کنی این بیماری اغلب امکان پذیر نیست.

سوال: هایپرهیدروسیس یا عرق کردن خیلی زیاد کف دست و زیربغل دارم، آیا راه درمانی وجود دارد؟

جواب: هایپرهیدروسیس یا تعریق زیاد نواحی بدن که شایع‌ترین محل آن زیر بغل، کف دست یا پا است می‌توان با تزریق موضعی بوتاکس آن را درمان کرد که این روش موجب بهبود طولانی مدت در ناحیه شده و بعد از چندین سری درمان ممکن است حتی موجب درمان طولانی شود.

سوال: علت ایچاد لکه‌های سیاه بر روی پوست که مثل خال هستند چیست و چطور می‌توان آن را از بین برد؟ برای ایجاد طراوت و از بین رفتن چروک روی پوست از چه مواد غذایی باید استفاده کرد؟

جواب: لک‌های پوستی می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد، این لکه‌ها می‌تواند ناشی از ژنتیک یا هورمون یا آفتاب‌گیری شدید باشند؛ کلیه لک‌های پوستی با آفتاب تشدید می‌شود و برای درمان لک‌های پوستی می‌توان بسته به نظر پزشک از دارو‌های لک‌بر استفاده کرد ولی با توجه به اینکه اکثر لکه‌ها مقاوم به درمان هستند، لیزر درمانی انتخابی جهت درمان لکه‌های پوستی هستند.

درمان درماتیت و پوست ریزی چیست؟

سوال: درمان درماتیت و پوست ریزی چیست؟

جواب: بیماری درماتیک سبورئیک بی‌خطر اما مزمن است که نشانه‌های آن شامل شوره، پوسته، قرمزی، خارش در نواحی سر، ابروها، پشت گوش و شیار‌های خط خنده باشد که می‌تواند با مصرف دارو آن را کنترل کرد؛ ریشه کنی این بیماری اغلب امکان پذیر نیست.

سوال: پوستم به علت درمان با کورتون سنگین به علت بیماری خود ایمنی دچار ترک‌های بنفش عمیق شده است، برای درمان آن باید چه کار کنم؟

جواب: ترک‌های پوستی در بدن که استریا نامیده می‌شود در ابتدا قرمز رنگ هستند این ترک‌ها را می‌توان با لیزر پی‌دی‌ال کاهش داد.

سوال: چطور می‌توان از شر کک و مک صورتم خلاص شد؟

جواب: درمان انتخابی کک و مک استفاده از لیزر ضد پیگمنت (لک) است و با مراجعه به پزشک پوست می‌توانید از تکنیک جدید استفاده کنید.

سوال: پسرم تحت درمان موسسه سلول شناسی رویان است؛ در آزمایش جدید پسرم anti tpo حدود ۴۰۰ بود که بالاست، آیا درمان تیروئید پسرم به روند درمانی ویتیلیگو کمک می‌کند؟

جواب: بیماری‌های برص (ویتیلیگو)، آنمی (کم خونی) و اختلالات تیروئید می‌تواند به طور خود ایمنی در یک فرد وجود داشته باشد بنابراین مهار بیماری‌ها می‌تواند موجب تسریع روند درمان شود.

راه حل درمان گودی زیر چشم چیست؟

سوال: راه حل درمان گودی زیر چشم چیست؟

جواب: برای درمان گودی زیر چشم می‌توان از تزریق فیلر یا پرکننده اسید یورونیک یا تکنیک جدید بایوفیلر (فیلر تهیه شده است خود شخص) استفاده کرد و به نتایج مطلوب رسید.

سوال: ۲ سال است وسط سینه ام قرمز شده و گاهی به شدت خارش دارد و لکه‌ای مانده است، یکی از علائمش این است که عصبی می‌شوم تحریک می‌شود، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: بیماری اگزمای سبورئیک یا درماتیک سبورئیک است که می‌توان با داروی ضد قارچ و التهاب مثل کلوتریمازول آن را درمان کرد.

سوال: لک قهو‌ه‌ای پشت لب‌هام ایجاد شده است، دلیلش چیست؟

جواب: لکه قهوه‌ای پشت لب ناشی از هورمون مغزی که معروف به لکه هورمونی است و می‌توان با مراجعه به پزشک و مصرف داروی ضد پلاسما آن را کنترل کرد.

انتهای پیام/

نظر شما