شناسهٔ خبر: 34281347 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک فعال رسانه‌ای در گفت‌وگو با ایرنا:

هوسا تی‌وی باید از حقوق انسانی آفریقایی‌ها دفاع کند

تهران- ایرنا- یک فعال رسانه‌ای در واکنش به راه اندازی شبکه هوسا تی‌وی درمعاونت برون مرزی صداوسیما، گفت: این شبکه تازه تاسیس باید بدون ایجاد حساسیت برای حاکمیت‌های ملی از حقوق انسانی مردم مظلوم آفریقایی دفاع کند.

صاحب‌خبر -

محمدحسن روزی طلب روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره اقدام جدید صداوسیما در معاونت برون مرزی و راه اندازی شبکه هوسا تی وی برای مردم آفریقا، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران دارای گفتمانی جهانی است که متأسفانه تا به امروز همگام با ظرفیت‌های جهانی ابزار لازم را برای ترویج و تبلیغ خود نداشته است، بی شک هر گونه اقدامی که موجب تقویت رسانه‌ای جمهوری اسلامی شود امری پسندیده و قابل تقدیر است.

وی با تاکید بر نقش محوری جمهوری اسلامی در ایجاد صدایی متفاوت در جهان، اذعان کرد: از آنجایی که گفتمان انقلاب اسلامی خود را حامی تمامی مستضعفان جهان می‌داند و آفریقا همواره مورد ظلم وستم سرمایه داری و مورد استعمار بوده است، ایجاد ارتباط با مردم قاره سیاه می‌تواند از اهمیت راهبردی برای جبهه فرهنگی مقاومت برخوردار باشد، نباید از یاد برد که خلاء حضور گفتمان اسلام ناب محمدی (ص) می‌تواند موجب تقویت جریان‌های تکفیری در قاره آفریقا شود.

روزی‌طلب در پاسخ به این سوال که نقش شبکه ای ایرانی در قاره‌ای که شعیان مظلومی مانند شیعیان نیجریه‌ای حضور دارند چه می‌تواند باشد، گفت: بی شک مسلمانان خصوصاً شیعیان جزو مظلوم ترین اقلیت‌ها در آفریقا هستند، حمایت رسانه‌ای از این افراد علاوه بر تکلیف شرعی وظیفه انسانی محسوب می‌شود.

این فعال رسانه‌ای کارکرد اصلی این شبکه را انتقال پیام جمهوری اسلامی دانست و گفت: این شبکه تازه تأسیس باید بدون ایجاد حساسیت برای حاکمیت‌های ملی از حقوق انسانی این افراد دفاع کند.

وی در پیشنهاد به این شبکه تازه تأسیس گفت: امپراتوری‌های رسانه‌ای غرب علاوه بر برخورداری از حمایت‌های سنگین مالی دارای سابقه‌های طولانی عرضه رسانه هستند، برای مقابله با این امپراتوری‌ها باید با روحیه جهادی عقب ماندگی‌های خود در این حوزه جبران کنیم و بتوانیم علاوه بر محتوا از لحاظ فرم و شکل جذابیت رسانه‌ای ایجاد کنیم، بی شک این رقابت بسیار دشوار است با این وجود اگر بتوانیم زبان گویای مردم آفریقا شویم به زودی این رسانه جای خود را در بین سایر رسانه‌ها خواهد یافت.

هوسا زبان محلی مردم غرب آفریقا به شمار می‌آید و تنها در کشور نیجریه ۲۰۰ میلیون نفر با آن تکلم می‌کنند، راه اندازی این شبکه با هدف انتقال پیام جمهوری اسلامی به زبان محلی برای مردم مظلوم آفریقا صورت گرفته است.

برچسب‌ها:

نظر شما