شناسهٔ خبر: 34281341 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

آیا جدایی پل پوگبا از یوونتوس، یک انتقال دو سر باخت برای او و بیانکونری بود؟

علیرضا نجاتی

پل پوگبا در دوران حضورش در یوونتوس، توانست به تیم منتخب فیفا راه یابد اما او در منچستریونایتد، نتوانست پتانسیل بالای خود را به صورت کامل به نمایش بگذارد.

صاحب‌خبر -

طرفداری- یوونتوس به خرید ستارگان و استعدادهای برتر دنیای فوتبال ادامه می‌دهد اما به نظر می‌رسد که تیم مائوریتزیو ساری همچنان به یک مهره بزرگ دیگر در خط هافبک نیاز دارد. جذب رایگان آرون رمزی و آدرین رابیو، حرکتی هوشمندانه از سوی تیم نقل و انتقالات یوونتوس بود اما تنها جذب این دو نفر در خط هافبک، برای قهرمانی در اروپا کافی خواهد بود؟

سرگی میلینکوویچ ساویچ، نامی است که طی هر پنجره نقل و انتقالاتی پیرامون یوونتوس مطرح می‌شود اما پل پوگبا، نامی است که هواداران یوونتوس مشتاق دیدنش در تورین هستند. از زمان بازگشت به منچستریونایتد، پل پوگبا در بهترین فرم خود نبوده است و همواره هواداران شیاطین سرخ، تنها بخش کوچکی از تمام پتانسیل و سطح کیفی پل پوگبا را دیده اند. در واقع ثبات، چیزی است که این هافبک 26 ساله فرانسوی در فوتبالش کم دارد. اگر پل پوگبا، یوونتوس را ترک نمی‌کرد، چه تغییراتی در سطح فوتبالی او و باشگاه یوونتوس به وجود می‌آمد؟

پل پوگبا با انتقال به یوونتوس در سال 2012، نقطه عطف فوتبالش را رقم زد و با نمایشی خوب از همان ابتدا در پیراهن بیانکونری، توانست در سال 2013، پسر طلایی اروپا لقب گیرد. پوگبا با بازی در کنار آندره آ پیرلو، ظرافت و تکنیک‌های لازم را از این هافبک ایتالیایی آموخت و با بازی در کنار آرتورو ویدال و کلودیو مارکیزیو، توانست با جنگندگی و کسب مهارت‌های بیشتر به یک هافبک کامل تبدیل شود اما ورود ماسیمیلیانو الگری به یوونتوس در سال 2014، فوتبال پوگبا را به سطح بالاتری ارتقا داد. پوگبا، یکی از مهره‌های مهم یوونتوس در راهیابی به فینال لیگ قهرمانان 2015 بود. پائولو دیبالای جوان در سال 2015 به یکی از مهره‌های اصلی خط حمله یوونتوس تبدیل شد و این را مدیون پل پوگبا بود چون هافبک فرانسوی با فراهم کردن موقعیت‌های گل و همکاری بالا با وی، در تبدیل دیبالا به یک مهاجم تراز اول نقش مهمی داشت. در واقع مهارت‌های بازیسازی پوگبا، به دیبالا کمک کرد تا در فصل اول حضورش در یوونتوس، بتواند آمار قابل قبول 19 گل را به ثبت برساند. اگر پوگبا یوونتوس را ترک نمی‌کرد، دیبالا می‌توانست نسبت به الان به بازیکن خیلی بهتری تبدیل شود. 

پل پوگبا-پائولو دیبالا

پوگبا اگر در یوونتوس باقی‌می‌ماند، ممکن بود سرنوشت فینال لیگ قهرمانان 2017 به شیوه دیگری رقم بخورد و قهرمان مسابقات، تغییر کند. یوونتوس در فینال کاردیف برابر رئال مادرید با نتیجه بد 4-1 شکست خورد و ضعف خط هافبک یوونتوس متشکل از سامی خدیرا و میرالم پیانیچ برابر لوکا مودریچ، تونی کروس و کاسمیرو که از بهترین هافبک‌های جهان در آن برهه بودند، یکی از دلایل شکست یوونتوس بود. یووه در واقع با فروش پل پوگبا در زمینه کیفیت حمله خط هافبک خود، عقب‌گرد چشمگیری داشت. شاید میرالم پیانیچ یک بازیساز باهوش باشد اما پوگبا می‌توانست با دید وسیع، قدرت بدنی، توانایی دریبلینگ و شوت‌زنی بالای خود در کاردیف، به طلسم قهرمان نشدن یووه در لیگ قهرمانان پایان دهد. 

فروش پوگبا با قیمت 105 میلیون یورو در سال 2016، یک معامله فوق‌العاده به نظر می‌رسید، به خصوص این که پوگبا به صورت رایگان به بیانکونری آمده بود اما گذر زمان نشان داد که این ایده خیلی هم برای یووه جالب نبوده است. تیم تورینی پس از این که پوگبا را از دست داد، هرگز نتوانست هافبکی در حد و اندازه‌های او در تیمش داشته باشد. از یوونتوس که بگذریم، پوگبا نیز در بازگشت به منچستریونایتد، مرتکب اشتباه بزرگی شد. پوگبا به باشگاهی بازگشت که به صورت آزاد آن را ترک کرده بود و با بازگشتش، رکورد وقت نقل و انتقالات جهان را شکست که این مسئله باعث شد فشار زیادی جهت درخشش روی او ایجاد شود. درگیری‌های متعدد با ژوزه مورینیو نیز روی عملکرد و وجهه پوگبا، تاثیر گذار بود. پوگبا اگر به جای کسب درآمد بیشتر، در باشگاهی که به او اعتماد کرده بود، ماندنی می‌شد، می‌توانست دوران حرفه‌ای کاملا متفاوت و شاید موفق‌تری را نسبت به دوره کنونی داشته باشد.

به قلم آنتونی بارباگالو از فوتبال ایتالیا

نظر شما