شناسهٔ خبر: 34281140 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دریافت مجوز فعالیت مراکز پیش دبستانی از آموزش و پرورش الزامی است

شهرکرد- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: دریافت مجوز فعالیت مراکز پیش دبستانی از سوی دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف از آموزش و پرورش الزامی است.

صاحب‌خبر -

 رضوان حکیم زاده روز سه شنبه در نشست شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: در سال‌های گذشته سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، کانون مساجد، شهرداری‌ها و بهزیستی و سایر ارگانها از جمله بسیج و سپاه برای راه‌اندازی مراکز پیش‌دبستانی مجوز صادر می‌کردند که به منظور مدیریت یکپارچه آموزش در مراکز پیش دبستانی، همه دستگاهها ملزم به دریافت مجوز و برنامه آموزشی برای تاسیس مراکز پیش دبستانی شدند.

وی گفت: در این راستا برای همراهی و همگامی این مراکز با وزارت آموزش و پرورش و ارائه آموزش‌های همگام و هماهنگ، سازمان مدارس و مراکز غیردولتی سامانه‌ای راه‌اندازی کرده تا نهادهایی که متولی راه اندازی مرکز پیش‌دبستانی هستند در این سامانه ثبت نام و مجوز و برنامه آموزشی هماهنگ دریافت کنند.

حکیم زاده افزود: در کشور تعداد زیادی مرکز پیش دبستانی بدون مجوز فعال است که در صورت ثبت نام نکردن این مراکز در این سامانه از سال تحصیلی جدید فعالیت این مراکز ممنوع می شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت آموزش از دوران کودکی و ابتدایی تصریح کرد: باید به کیفیت بخشی و یادگیری در دوران کودکی توجه بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: به منظور کیفیت بخشی در نظام تعلیم و تربیت براساس سند تحول بنیادین برگزاری آزمون های مختلف، نمره و همچنین استفاده از کتاب‌های کمک درسی از مقطع ابتدایی حذف شده است.

حکیم زاده افزود: برگزاری برخی آزمونها از سوی موسسات و نهادهای مختلف در مقطع ابتدایی، همچنین برخی تبلیغ های صدا و سیما ضدتربیتی، ممنوع و خلاف طرح تحول سند بنیادین آموزش و پرورش است.

به گفته وی ،برگزاری آزمون‌های پیشرفت تحصیلی یک کار خلاف سند تحول بنیادین و اصول تعلیم و تربیت است.

وی به انعقاد تفاهم نامه برخی استان ها با برخی نهادها در قالب برنامه های مختلف از جمله برنامه شهید بهنام محمدی اشاره کرد و گفت: برگزاری این آزمون‌ها و توزیع دفترچه ها خلاف است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: مهمترین چالش پیش روی آموزش و پرورش در حوزه ابتدایی  کمبود نیروی انسانی است.

وی اظهار داشت:  در سال جاری تناسبی بین خروج نیروی انسانی از سیستم و جذب نیروی جدید وجود ندارد، به گونه ای که امسال ۴۴ هزار نیروی فرهنگی از چرخه آموزش و پرورش بازنشسته و خارج می شوند و تنها ۱۳ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب می شود.

حکیم زاده به صدور مجوز جذب دانشجو معلمان جدید اشاره کرد و گفت: این دانشجو معلمان ۴ سال آینده وارد سیستم آموزش می شوند و باید برای کمبود معلم در این مدت یک برنامه ریزی شود.

وی به بالا بودن تراکم دانش آموزی در کلاس های درس در کلان شهرها به عنوان یک چالش دیگر اشاره کرد و گفت: ۶۲ درصد جمعیت دانش آموزی دورره ابتدایی در کلاس‌های درس با تراکم بالای ۲۶ نفر مشغول به تحصیل هستند که دشواری های زیادی در مسیر کیفیت بخشی به آموزش ابتدایی خواهد داشت.

حکیم زاده افزود: با برنامه ریزی های انجام شده در سال تحصیلی آینده به شکل ظاهری کمبود معلم نداریم اما  کمبود ظاهری با کمبود واقعی متفاوت است.

۷۳۶۰/۶۰۲۱

نظر شما