شناسهٔ خبر: 34281092 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در نشستی مطرح شد:

لزوم استفاده از ظرفیت نخبگان یزد برای بهبود نظام بودجه‌ریزی

یزد- در نشست کانون تفکر اقتصاد یزد بر لزوم استفاده از ظرفیت صاحب‌‎نظران و نخبگان یزد برای بهبود نظام بودجه‌ریزی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب انصاری عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، دستور کار جلسه را بررسی مشکلات نظام بودجه ریزی استان از دیدگاه مدیران سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد.

مأموریت اصلی سازمان برنامه وبودجه؛ اصلاح ساختار بودجه

سید مجتبی حسینی پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد نیز در این نشست تصریح کرد: بنا به تصمیم نهاد برنامه ریزی کشور برای حفظ ثبات اقتصادی و صیانت از معیشت مردم، اشتغال و تولید لازم است اصلاحاتی در ساختار اقتصادی انجام گیرد تا از بروز بحران‌های اقتصادی و ایجاد اختلال جدی در اداره کشور ممانعت شود.

وی افزود: بر این اساس و درگام اول لازم است ضمن اصلاحات ساختاری اساسی در نظام بودجه‌ریزی و با مدیریت منابع و مصارف بودجه، آسیه‌ای ناشی از تشدید تحریم‌ها را مهار کنیم.

وی با اشاره به اینکه مأموریت اصلی سازمان برنامه وبودجه بر اصلاح ساختار بودجه قرارگرفته است؛ خاطرنشان کرد: در این مسیر نباید از حل مسائل کوتاه مدت و توجه به مشکلات اقتصادی غافل شد و ضروری است بهبود معیشت عمومی و ارتقای عدالت را مد نظر قرار داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اظهار داشت: در راستای تحقق این هدف تعامل با صاحبنظران ودریافت نظر کارشناسان و خبرگان این حوزه می‌تواند این سازمان را در تأمین منافع مردم و استان یاری نماید.

وی برگزاری جلسات هم اندیشی با موضوعات مختلف از جمله گردشگری، سلامت، اقتصاد، آمایش سرزمین و نیز جبران اثرات ناشی از تحریم در بخش صنعت را از جمله مصادیق تعامل این سازمان با خبرگان و دانشگاهیان برشمرد.

وی انجام کار علمی و دقیق در موضوع بررسی وضعیت بودجه استان یزد را یکی از نیازهای این بخش ذکر کرد و تاکید کرد: پیچیدگی‌های موضوع بودجه و بودجه ریزی و ابعاد استانی و ملی آن مستلزم نگاه واقع بینانه همراه با اطلاعات کافی و همه جانبه است.

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان استفاده از تمامی ظرفیت‌های بودجه توسط دستگاه‌های اجرایی را خواستار شد و گفت: استفاده از این ظرفیت در کنار توانمندی‌های بخش خصوصی می‌تواند به تحرک بخشی بیشتر در اقتصاد استان منجر شود.

ضرورت توسعه ابزارهای نوین تقویت بودجه

در ادامه نشست محمد دهقان معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان، با اشاره به اینکه تنها ۶ درصد کل بودجه ۱۳۹۸ استانی است، افزود: جهت تحلیلی دقیق از بودجه بایستی کل بودجه سطح ملی و استانی در نظر گرفته شود.

وی استفاده از ابزارهای نوین در تقویت بودجه نظیر استفاده از انتشار اوراق مشارکت، انتشار اوراق صکوک، تبصره ۱۹ که در جهت توسعه مشارکت بخش عمومی و خصوصی و تبصره ۱۸ که در جهت حمایت از رونق تولید است را حائز اهمیت خواند. وی با تاکید بر اهمیت بودجه در اقتصاد استان، توسعه ابزارهای نوین تقویت بودجه را ضروری دانست.

کاظم یاوری عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، تصریح کرد: مسائل مرتبط با بودجه بایستی دسته بندی شود و حوزه اختیارات استان در این زمینه مشخص شود. وی هدف کانون از ورود به مسئله بودجه را واکاوی مشکلات نظام بودجه ریزی، مشخص شدن عدالت بودجه‌ای در کشور و ارائه راه حل‌هایی جهت تقویت بودجه استان عنوان کرد.

دکتر یاوری ادامه داد: استفاده و برداشت از صندوق توسعه ملی در وضعیت فعلی اقتصاد کشور منطقی بنظر می‌رسد. وی عدم استفاده از ابزارهای مالی در فرصت برجام را نقطه ضعف برشمرد.

مهدی حاج امینی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، رویکرد شفاف سازی سازمانها را در جهت تعدیل بین انتظارات و اختیارات و اصلاح امور مؤثر دانست.

وی شفافیت را شرط رسیدن به اجماع قلمداد کرد و پیشنهاد کرد کانون در زمینه تخصیص عادلانه بودجه به استان و تخصیص بودجه درون استان ورود کند. وی کانون را در بررسی مباحث کلان و همکاری با سازمان مدیریت و برنامه ریزی در زمینه راهبردهای جزئی و منطقه‌ای با پتانسیل برشمرد.

ضرورت استفاده از ابتکارات محلی در تقویت بودجه استان

سعید عطار رئیس دبیرخانه کانون‌های تفکر، با اشاره به مشکلات موجود در استان، تولید و معیشت را دو مسئله اصلی استان برشمرد. وی استفاده از ابزار بودجه در جهت رفع دو مسئله مذکور را حائز اهمیت خواند.

وی بر فعال کردن ظرفیت‌های داخل استان و ظرفیت‌های درون قوانین بودجه در جهت تقویت بودجه استان تاکید کرد. وی استفاده از ابتکارات محلی در کانون را نقطه عطفی در تأثیرگذاری بر بودجه سال آینده قلمداد کرد. دکتر عطار حل چالشهای استان به وسیله تقویت بودجه را از اهداف کانون در ورود به مبحث بودجه عنوان کرد.

عباس علوی راد عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یزد، بررسی نحوه اصلاح فرآیند تنظیم بودجه، اثبات فرضیه تحقق عدالت بودجه‌ای در کشور و استفاده از ظرفیت‌های بودجه‌ای استان را در کانون بااهمیت برشمرد. وی با اشاره بر ۵۱ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شده در سال ۱۳۹۸ و اضافه شدن ۸۰ درصد بدهی به بانک مرکزی، موکول کردن بدهی‌های گسترده به آینده را چالشی جدی دانست.

سید مهدی الحسینی المدرسی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، حضور نماینده‌ای از معاونت اقتصادی استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی را جهت همکاری بیشتر در جلسات کانون ضروری خواند.

وی به منظور تقویت بودجه پیشنهاد ایجاد اتاقهای فکر و ایده پردازی در سازمانها را جهت گنجاندن موارد جدیدی در بودجه‌های سالیانه مطرح کرد.

امیر شریف یزدی مدیر مرکز پژوهش‌های خورشیدی شرکت برق منطقه‌ای یزد، با اشاره به بحران اشتغال؛ لزوم رواج فعالیت‌هایی که فرصت اشتغال برای افراد بی بضاعت ایجاد کند را مهم برشمرد.

در این نشست محمدرضا نبی، محمد دهقان، جعفر رحمانی و محمد حمید فخرالدین معاونین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، دکتر محمدرضا مشاهیری رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری اتاق بازرگانی یزد، دکتر محمد حسن زارع عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، دکتر محسن سلطانی نماینده صدا و سیما، راحله سادات حسینی کارشناس دبیرخانه کانون‌های تفکر و سید محمد حسین متقی نماینده گروه لیدخبر نیز حضور داشتند.

نظر شما