شناسهٔ خبر: 34281061 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

کلاهبرداری از طریق فروش سوالات کنکور در مازندران

خبرگزاری میزان- رئیس پلیس فتا مازندران از شناسایی فردی که با ایجاد کانال در شبکه‌های اجتماعی اقدام به تبلیغ فروش سوالات کنکور سراسری می‌نمود و با سوءاستفاده از اعتماد مردم از آن‌ها کلاهبرداری می‌کرد، خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سرهنگ حسن محمدنژاد رئیس پلیس فتا استان مازندران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس در تشریح این خبر اعلام کرد: چندی پیش درست قبل از شروع کنکور سراسری، کارشناسان پلیس فتا استان طی رصد و پایش فضای مجازی به یک کانال با تعداد اعضای بالا برخوردند که اقدام به تبلیغ فروش سوالات کنکور سراسری سال ۹۸ می‌نمود. از این‌رو پیگیری این موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: در ادامه حسب دستور مقام محترم قضایی رسیدگی به این پرونده در دستور کار مأموران پلیس فتا قرار گرفت و با بررسی‌های فنی صورت گرفته مشخص گردید، مجرم یا مجرمین علاوه بر کانال مورد نظر، دارای یک وب‌سایت و صفحه اینستاگرامی فعال نیز هستند که با بررسی سایت، مشخص شد که مجرمین مبالغ دریافتی از کاربران که معمولاً بین سه الی پنج میلیون تومان بوده را به‌صورت کد ووچر اخذ می‌کردند.

سرهنگ محمدنژاد اشاره کرد: کارشناسان این پلیس در ادامه با ردگیری کد ووچر به این نتیجه رسیدند که مبالغ حاصل از فروش سوالات به یک حساب پرفکت مانی معلومی واریز می‌گردد و با تحقیقات فنی و اطلاعاتی لازم، مشخص گردید که این حساب ووچر در شهریور ماه سال جاری در صرافی آنلاین یک شرکت ایجاد شده است که بالغ بر یک میلیارد و ششصد میلیون ریال گردش مالی داشته است و سرانجام با بررسی‌های فنی و دقیق‌تر، فردی به هویت معلوم ساکن یکی از شهرستان‌های استان مازندران شناسایی گشت.

این مقام انتظامی افزود: کارشناسان پلیس فتا استان در ادامه با هماهنگی مقام محترم قضایی به شهرستان مورد نظر عزیمت نموده و متهم را دستگیر و به این پلیس دلالت دادند. در تحقیقات به‌عمل آمده، متهم ضمن اقرار به بزه انتسابی عنوان داشت؛ از حدود یک سال پیش اقدام به ایجاد یک کانال در یکی از شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت مرتبط با آن نمودم و سپس با معرفی ID خود به‌عنوان پشتیبانی، اقدام به ارتباط با کاربران نموده و با فریب آنان مبالغ متفاوتی بین ۱۰ الی ۵۰ میلیون ریال را به‌صورت کد ووچر دریافت و به حساب پرفکت که در سایت ایجاد نموده بودم واریز و سپس با معرفی شماره کارت بانکی خود مبالغ را به‌صورت ریالی تحویل می‌گرفتم.

وی در خاتمه اشاره کرد: متهم همچنین در ادامه اظهاراتش عنوان داشت؛ بنده سوالات کنکور سال گذشته را در روز قبل از آزمون برای کاربران به‌صورت رمز شده ارسال می‌کردم و دیگر پاسخگو پیام‌های آنان نبودم. در خاتمه با بررسی به‌عمل آمده توسط کارشناسان این پلیس، مشخص گردید متهم تاکنون از بیش از ده نفر با این روش کلاهبرداری نموده است که سرانجام پرونده به همراه متهم جهت سیر مراحل قانونی تحویل دادسرای عمومی و انقلاب گردید.

رئیس پلیس فتا مازندران ضمن بیان اینکه فروش هر گونه سوالات امتحانی و کنکور سراسری در فضای مجازی از نظر قانون جرم است، به هموطنان هشدار داد: مراقب سایت‌ها، کانال‌ها و گروه‌هایی که در فضای مجازی اقدام به فروش سوالات کنکور می‌نمایند باشند و به هیچ عنوان به اینگونه پیشنهاد‌ها اعتماد نکنند، زیرا افراد سودجو از این طریق فقط به دنبال فریب مردم و کلاهبرداری از آن‌ها هستند.

نظر شما