شناسهٔ خبر: 34279902 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس ‌شد

همشهری آنلاین: بوریس جانسون با رای اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا رهبر این حزب و نخست‌وزیر بریتانیا شد. مراسم رسمی تصدی این پست قرار است فردا چهارشنبه (۲۴ ژوئیه/۲ مرداد) برگزار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش بی بی سی، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه قبلی از رقیب دیگر خود، جرمی هانت، وزیر امور خارجه کنونی برای تصدی مقام نخست‌وزیری براساس نظر سنجی‌ها جلوتر بود و انتظار می‌رفت که نخست‌وزیر آینده بریتانیا شود.

نخست‌وزیر جدید جانشین ترزا می می‌شود که به علت ناتوانی در جلب حمایت پارلمان از طرح خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) اعلام کرد از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا که در انتخابات برای برگزیدن رهبرشان (و نخست‌وزیر بعدی بریتانیا) شرکت کردند، حدود ۱۶۰ هزار نفر بودند که برگه‌های رای پیشتر برای این گروه ارسال شده بود. آنها تا روز ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیرماه) فرصت داشتند تا به یکی از دو نامزد نهایی (بوریس جانسون و جرمی هانت) رای بدهند.

نخست‌وزیر جدید با بحران مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مواجه خواهد بود.

آقای جانسون گفته است که تا پایان اکتبر، بریتانیا را با توافق یا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج کند.

فیلیپ هموند، وزیر خزانه داری، که مخالف خروج بدون توافق است گفته است که در صورت نخست‌وزیری آقای جانسون از سمت خود استعفا می‌دهد.

  • نخست‌وزیری که می‌خواست شاه جهان باشد

سال‌هاست که بوریس جانسون و هوادارانش منتظر رسیدن چنین روزی بودند. سه سال و نیم پیش، وقتی که آقای جانسون تصمیم گرفت که بین دو مقاله‌ای که در حمایت از ماندن و خروج از اتحادیه اروپا نوشته بود، دومی را چاپ کند، معلوم بود که عزمش را برای رسیدن به این مقام جزم کرده است.

هر چند که سال‌های سال، مخصوصاً در زمان نخست‌وزیری هم‌دانشگاهی و دوست قدیمی‌اش دیوید کامرون، بارها داشتن رؤیای نخست‌وزیری را رد کرده بود. او حتی یک بار در مصاحبه‌ای گفته بود از بچگی آرزویش این بوده که "شاه جهان" شود نه نخست‌وزیر بریتانیا.

حالا آقای جانسون در شرایطی به خانه شماره ۱۰ داونینگ‌استریت نقل مکان می‌کند که با یک بحران سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک تمام‌عیار مواجه است: برگزیت!

غولی که دیوید کامرون و ترزا می را سرنگون کرد و بوریس جانسون می‌خواهد با اعتماد به نفس، کاریزما و شوخ‌طبعی خاص خودش به مصافش برود.

خبر بد برای آقای جانسون این است که اکثریتش در مجلس بسیار شکننده است و کمتر از صد روز برای حل این بحران وقت دارد.

اگر بتواند از این صد روز اول جان سالم به در ببرد و بدون ایجاد یک بحران سیاسی و اقتصادی عمیق، بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج کند، بوریس جانسون ممکن است سال‌های سال در این مقام باقی بماند. اگر و فقط اگر...

  • موضع دو نامزد اصلی در قبال ایران

در چند هفته اخیر دو نامزد نهایی درباره موضوعات مختلف مواضعشان را اعلام کردند تا رای‌دهندگان بر اساس این مواضع و سیاست‌ها، رهبر بعدی را انتخاب کنند. نظرسنجی‌ها نشان داد که در این انتخابات، مهم‌ترین موضوع برای رای‌دهندگان، برگزیت است. اما بهرحال هر دو نامزد در مصاحبه‌ها و مناظره‌های مختلف درباره موضوعات دیگر - از جمله سیاست خارجی کشورشان در قبال ایران - اظهار نظرکردند.

بوریس جانسون پیشتر در سخنانی در خصوص ایران گفته بود که "من نمی‌خواهم مردم فکر کنند که من در قبال ایران مواضع نرمی دارم. ما در حال حاضر شرایط سختی داریم و من قطعا آماده‌ام که اگر ایران توافق هسته‌ای را نقض کرد، به آن مسیر (تحریم) بروم. پیام من به ایران این است که این اقدام را متوقف کند و اقدام بیشتری که مخالف برجام است انجام ندهد و سلاح هسته‌ای نسازد. "

جرمی هانت نیز در تازه‌ترین سخنان (دوشنبه ۳۱ تیر) خود درباره ایران در پارلمان گفت که بریتانیا به دنبال رویارویی با ایران نیست اما برای تامین "آزادی کشتیرانی" در خلیج فارس باید حضور خود را افزایش دهد. هانت که بعد از حضور در جلسه کبرای دولت، در پارلمان بریتانیا صحبت می‌کرد گفت ایران باید بداند که بریتانیا در مورد آزادی کشتیرانی به هیچ وجه کوتاه نخواهد آمد.

برچسب‌ها:

نظر شما