شناسهٔ خبر: 34279687 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

با فوت ۱۷ هزار سرپرست خانوار:

۲۳۰۰ کودک در سال گذشته یتیم شدند

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن کشور گفت: ۱۷ هزار نفر در حوادث ترافیکی سال گذشته جان خود را از دست دادند و دوهزارو۳۰۰ کودک آنها یتیم شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان؛ جواد نوفرستی، مدیرعامل انجمن جامعه ایمن کشور امروز یکم مرداد ماه در جلسه شورای اداری رفسنجان با اشاره به اینکه همه تلاش ها باید در راستای ارتقا ایمنی و کاهش حوادث، همسو با اهداف تبیین شده باشد به اهمیت پژوهش اشاره و بیان کرد: انسان اشرف مخلوقات است و پیامبر گرامی اسلام مورد محبوب مسلمانان است، نجات جان انسان در قرآن کریم آیه 32 سوره مائده به آن اشاره شده است.

 

وی تصریح کرد: در کشور آمار تکان دهنده ای در مورد حوادث، تصادفات، خودکشی ها، نزاع  و ... ثبت می شود که برای کاهش این آمار و رفتن به سوی جامعه ای ایمن حرکتی در کشور آغاز شده است، در شهرستان زرند کاهش حوادث ترافیکی را داریم ضمن اینکه آمار خودکشی در این شهرستان از 16 فقره به 3 فقره کاهش یافته که جای تقدیر دارد، این نشان می دهد که مسئولین این شهرستان برای جامعه ایمن تلاش کرده اند.

 

نوفرستی ادامه داد: فاجعه بم را در سال 82 داشتیم در این حادثه و بلای طبیعی که در آن طی چند لحظه بیش از 30 هزار نفر جان خود را از دست دادند، عدم استحکام مکان ها و منازل موجب بروز این حادثه شد، آیا درس گرفتیم از این حادثه تلخ؟ حوادثی با عمق فاجعه بالا رخ می دهد تب حادثه پیش میاید اما مدیریت نمی کنیم و درس نمی گیریم، همچنین حادثه پلاسکو که از یک اتصال ساده برق اتفاق افتاد اگر دو کارگر که در طبقه 11 این ساختمان حضور داشتند  اگربلد بودند سیستم اطفای حریق را با خاموش کردن برق راه بیندازند از بروز این حادثه تلخ و دردناک جلوگیری می شد.

 

 وی افزود: 17 هزار نفر سال گذشته در حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند و دوهزارو 300 کودک یتیم شدند، عمده این افراد سرپرست خانوار بودند که از این کشته شدگان سه هزارو 400 موتور سوار و نان آور خانواده بودند؛ 364 هزار نفر مصدوم بر جای گذاشت که بالای 100 هزار نفرشان بر اثر این حوادث معلول دائمی شدند.

 

نوفرستی بیان کرد: مصدومین نزاع و خشونتی در کشور در سال گذشته 600 هزار نفر ، 5 هزار مصدوم قتل و خودکشی، 2 هزار مصدوم ناشی از حوادث کار داشتیم که هزینه های اجتماهی و نگهداری آنها بالاست، فوت حوادث ترافیکی از شهدای جنگ 8 ساله مان بیشتر است از دوران دفاع مقدس تا کنون  380 هزار فوت و 7 میلیون نفر مصدوم به جای  گذاشته که آمار مصدومین حوادث ها در استان کرمان سال گذشته  15 هزار نفر است.

 

وی گفت: پله اول این است که در هر جایگاه و لباسی که هستیم مسئولیم فقط پلیس راهور مسئول نیستند، امام جمعه، رسانه ها و دیگرمسئولین که تریبون را در دست دارند برای کاهش امار کمک کنند؛ اگر عامل انسانی خواب برود و تصادف شود عامل تصادف و مرگ؛ راننده است اما مرگ بر اثر حوادث واژگونی عوامل دیگری از جمله نقاط حادثه خیز، تقاطع ها و ... در این حوادث را دارد لذا شیب استاندارد درست کنید که اگر خودرویی منحرف شد واژگون و موجب مرگ یک یا چند نفر نشود این هزینه کم موجب نجات جان انسان ها است، تمام مبادی ورودی شهرها را اصلاح کنید، خیرین ایمنی و سلامت را در این زمینه می توان فعال کرد.

 

نوفرستی خاطرنشان کرد: ایمنی روان، ایمنی پیشگیری از خودکشی، امادگی در برابر بلایای طبیعی، ایمنی بیمارستان ها، ایمنی در ورزش، ایمنی آب ودر همه حوزه ها باید ایمنی وجود داشته باشد و تشکیلاتی باید شکل گیرد که ارتقا سطح ایمنی را افزایش دهد.

 

وی با بیان اینکه سالانه 3 هزار نفر فوت ناشی از سوختگی، 30 هزار نفر فوت افراد بستری در بیمارستان ها را داریم که از بروز این ها می توان پیشگیری کرد؛ افزود: برنامه های ایمن داشته باشیم مردم باید در حوزه ایمنی از تک تک مسئولین مطالبه کنند و همه تلاش ها در راستای ارتقا ایمنی و کاهش مستمر حوادث همسو با اهداف تبیین شده باشد.

 

وی گفت: در استان کرمان سال گذشته حدود  14 هزار تا 15 هزار نفر مصدومان حوادث داشتیم، سه هزارو 500 نقطه حادثه‌ خیز جاده ‌ای در کشور داریم که هزارو 580 نقطه پرتکرار هستند وحوادث زیادی در این نقاط رخ می دهد.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما