شناسهٔ خبر: 34278494 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

در زنجان/

کارگاه مشاوره سبک زندگی سالم برگزار شد

کارگاه مشاوره سبک زندگی سالم به منظور تبیین و تشریح ابعاد اصول تغذیه سالم به همت بنیاد نخبگان استان زنجان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در ادامۀ برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی و مهارت‌آموزی، کارگاه مشاوره سبک زندگی سالم به منظور تبیین و تشریح ابعاد اصول تغذیه سالم به همت بنیاد نخبگان استان زنجان برگزار شد.

در این کارگاه، سعید زکوی؛ پژوهشگر و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تحصیلات‌تکمیلی علوم‌پایه زنجان با اشاره به لزوم توجه به تغذیه، گفت: سکته، سرطان، دیابت، پوکی استخوان، کمبود ویتامین D، مصرف سیگار، مواد مخدر و مصرف مواد آرایشی، عوامل اصلی مرگ و میر در ایران هستند که بسیاری از آنها به سبک زندگی فردی و اجتماعی مرتبط است.

وی با اشاره به بالا بودن آمار سرطان در ایران و کاهش سن شیوع آن به کمتر از 15 سال، فقدان آموزش‌های لازم و دشواری تشخیص را از جمله دلایل بالا بودن آمار این بیماری در ایران عنوان کرد و افزود: مصرف زیاد شیرینی‌ها، روغن و غذاهای سرخ‌کردنی، وجود فلزات سنگین در غذاها و کمبود شدید ویتامین C و D در بروز این بیماری نقش داشته و بیماری عمدتاً در فازهای سوم و چهارم تشخیص داده می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تحصیلات‌تکمیلی علوم‌پایه زنجان اظهار داشت: بیشترین آمار مرگ و میر در ایران مربوط به سکته است که استرس، کمبود ویتامین D، بالا بودن میزان قند و چربی در بدن در بروز سکته نقش دارند.

زکوی در پایان سن شروع پوکی استخوان را کمتر از ۳۵ سال برشمرد و گفت: کمبود ویتامین D در بروز پوکی استخوان نقش دارد.

لازم به ذکر است، در این کارگاه، در خصوص بهداشت آب، نان و شیرینی، لزوم و روش‌های تهویه سالم، کمبود اکسیژن و خطرات گازهای رادون، کلر و کربن‌دی‌اکسید، روش‌های سالم تأمین روشنایی، بررسی خطرات لامپ‌های موجود، الگوی تغذیه سالم، مایکوتوکسین‌ها، پروبیوتیک‌ها، محصولات تراریخته، ناباروری در ایران، استانداردهای استریل کردن و گندزدایی شیمیایی در دندانپزشکی و آرایشگاه، توضیحاتی ارائه شد.





نظر شما