شناسهٔ خبر: 34277617 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جلسات شورای فرهنگ عمومی آذربایجان‌غربی در هاله‌ای از ابهام/ خبرنگاران دعوت نمی‌شوند

جلسات شورای فرهنگی عمومی استان آذربایجان‌غربی پشت درب‌های بسته برگزار می‌شود و خبرنگاران حق حضور در این نشست را نداشته و خروجی این جلسات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، با گسترش روزافزون مقوله‌های فرهنگی و تأثیر آن بر شیوه‌های رفتاری مردم و ضرورت برنامه‌ریزی و تعیین اهداف در سطح خرد و کلان، شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۴ و در جلسات ۴۳ و ۴۴ خود و به منظور سیاست‌گذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور، شورایی به نام شورای فرهنگی عمومی را تشکیل داد.

شورای فرهنگ عمومی از لحاظ ساختاری عالی‌ترین مجموعه‌ای است که می‌تواند در حوزه فرهنگ فعالیت کند، به همین دلیل تلاش می شود در مقام اجرا زیرساخت‌ها را فراهم و از ظرفیت این شورا در کشور بیش از گذشته استفاده شود.

با استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها و همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی می‌توان مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی را در استان را بهتر شناخت و برای برطرف کردن آنها برنامه‌ریزی کرد.

برای بهبود وضعیت فرهنگی و اجتماعی و تقویت کارکرد شورای فرهنگ عمومی تقویت دبیرخانه، حضور اعضا در کارگروه های تشکیل شده توسط دبیرخانه، انجام کارهای مطالعاتی با برش‌های استانی و ضمانت اجرایی بالا برای مصوبه‌های شورای فرهنگ عمومی ضروری است.

استان‌ها باید پای مصوبه‌های شورای فرهنگی عمومی بایستند و همانطور که نسبت به بحث‌های اقتصاد و ضمانت اجرای آنها اقدام می‌شود نسبت به مصوبه‌های شورای فرهنگ عمومی نیز اقدام شود.

جلسات شورای فرهنگی عمومی استان آذربایجان‌غربی پشت درب‌های بسته برگزار می‌شود و خبرنگاران حق حضور در این نشست را نداشته و خروجی این جلسات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

امروز در حالی سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان به ریاست نماینده ولی‌فقیه در استان و معاون استاندار و مدیران کل ادارت برگزار شد که فقط خبرنگار صدا و سیما و یک خبرگزاری دولتی که عضو این شورا محسوب می‌شود، در آن حضور داشتند و از دعوت و ورود خبرنگاران سایر رسانه‌ها ممانعت به عمل آمد!

سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی در استان در حالی پشت درب‌های بسته در دفتر امام جمعه ارومیه برگزار شد که آمار خودکشی در استان در چند سال اخیر افزایش داشته واین درحالی است که بررسی وضعیت آسیب‌های اجتماعی در جامعه از وظایف شورای فرهنگ عمومی بوده و دستگاه‌های متولی این بخش نیز نباید موازی کاری کنند.

یکی از مصوبات این شورا که از سوی شورای انقلاب فرهنگی ابلاغ شده، بحث حجاب و عفاف است که بسیار مورد تاکید است.

این قضیه به این معنا نیست که حجاب تنها مختص خانم‌ها است بلکه آقایان نیز از این قضیه مستثنی نیستند. ولی در آذربایجان‌غربی که امروز در بحث حجاب و عفاف وضعیت اسفناکی را طی می‌کند فقط در حد شعار بوده و در عمل چیزی دیده نمی‌شود و از نقش شورای فرهنگ عمومی و مصوبات آن چیزی به گوش نمی‌رسد.

امام جمعه‌ی مرکز استان به عنوان رئیس شورا، استاندار به عنوان نایب رئیس شورا،  مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، مدیر کل صدا و سیمای مرکزآذربایجان‌غربی، یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان به انتخاب مجمع نمایندگان آن استان و به مدت یک‌سال، یک نفر از رؤسای دانشگاه‌های استان به انتخاب مجمع رؤسای دانشگاه‌های استان، مدیرکل آموزش و پرورش استان، معاون پرورشی اداره‌ی کل آموزش و پرورش استان، مدیرکل اطلاعات استان، مدیرکل ورزش و جوانان استان، دو نفر از ارباب جراید به پیشنهاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و تأیید شورای فرهنگ عمومی استان،  سه نفر از شخصیت‌های معتبر فرهنگی و هنری استان حداقل یک نفر از خواهران به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی استان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که دبیر شورا نیز است، فرمانده‌ مرکز مقاومت بسیج استان، رئیس جهاد دانشگاهی استان ومدیرکل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی طبق چارت اعلامی اعضای شورای فرهنگ عمومی استان را تشکیل می‌دهند.

شورای فرهنگ عمومی استان می‌تواند افراد دیگری را بنا به ضرورت و بدون حق رأی به شورا دعوت نماید. ولی در آذربایجان‌غربی خبرنگاران برای پوشش و انعکاس تصمیمات و مصوبات این شورا دعوت نمی‌شوند.

ضعف در برگزاری شورای فرهنگ عمومی استان مشهود است و با داشتن دبیرخانه ضعیف نشان می‌دهد که هیچ خروجی در این جلسات وجود ندارد.

یادداشت از حمید یوسف‌زاده

انتهای پیام/ 1054/ پ

نظر شما