شناسهٔ خبر: 34277553 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

عمد یا غیر عمد مسأله این است

صاحب‌خبر -
در ادامه رئیس دادگاه از دکتر میر رئیسی خواست تا در جایگاه قرار گیرد تا به‌عنوان شخصی که در بررسی صحنه جرم جسد را معاینه کرده در خصوص موضوع اظهار نظر کند.
وی گفت: جسد به‌صورت درازکش و درحالی که سر به سمت دوش و پا‌ها نیز داخل وان بود قرار داشت.
میر رئیسی گفت: در ادامه جسد به داخل اتاق خواب برای انجام معاینه منتقل شد. سوراخ ورودی مدور در کف دست و با حاشیه ساییدگی ناشی از سوختگی موجود بود و آثار متلاشی شدن استخوان کف دست مشاهده شد و مسجل شد که گلوله یک ورودی و یک خروجی دارد، در قفسه سینه نیز یک سوراخ نسبتاً مدوری در گزارش صحنه ذکر کردیم و التهاب و کبودی شدیدی در پهلوی راست مقتوله قابل مشاهده بود که با لمس دست معلوم شد گلوله زیر پوست است و همانجا یک برش کوچک زدیم و گلوله را خارج کردیم.
وی با بیان اینکه گلوله‌ای که به‌صورت مایل شلیک شده باشد ایجاد سوراخ بیضوی می‌کند گفت: در شلیک‌های مستقیم ما سوراخ‌های مدور داریم، اما این سوراخ بیضوی بوده است که نشان از مایل شلیک شدن گلوله دارد.
قاضی کشکولی اذعان کرد: علت فوت و زمان حدودی فوت چه زمانی بوده است؟
میر رئیسی در پاسخ گفت: همان ساعت ۹ تا ۹:۳۰ بوده است و مقتول پس از شلیک گلوله در حد چند ثانیه فوت کرده است و علت فوت متلاشی شدن عروق قلب، خونریزی و پاره شدن ریه بوده است.
قاضی کشکولی در واکنش به اظهارات کارشناس اسلحه گفت: از نظر علمی و فنی توضیح دهید که حالتی که گلوله اصابت کرده به چه شکل بوده است؟
سرگرد عزتی راد گفت: در آن هنگام دست آقای نجفی آزاد نبوده و اظهارات قریب به واقعیت است.
می‌توان گفت فاصله سلاح تا مقتول نیز کمتر از 30 سانت بوده و فاصله مقتول با آقای نجفی با احتساب طول دستان وی همان یک متر می‌شود و فاصله ضارب تا مقتول حدود یک متر بوده، اما چون کشمکش بوده نمی‌توان فاصله دقیقی را تعیین کرد ضمن اینکه دست وی (متهم نجفی) کاملاً گرفته شده بود.
متهم نجفی گفت: من دستم را برای شلیک دراز نکردم چرا که از ابتدا تا انتهای واقعه تقریباً بدن وی (مقتوله) به من چسبیده بود و اگر فاصله اسلحه تا مرحوم 10 تا 30 سانت بود فاصله بدن من نیز با مقتوله همین قدر بوده است و من دستم را بر‌ای تیراندازی دراز نکردم و در همان حالت تیر اول شلیک شد.
رئیس دادگاه اظهار کرد: شما گفتید که مقتوله اسلحه را دید و ترسید. سؤال اینجاست که موقعی که دست شما را گرفته بود حالت تدافعی داشتند یا تهاجمی؟
متهم نجفی پاسخ داد: من نمی‌دانم چرا ترسید، چون چند بار اسلحه را دست من دیده بود و حتی به من گفته بود که طرز کار آن را به من یاد بده. فکر نمی‌کنم که حالت وی تدافعی یا تهاجمی بوده باشد و غیر عادی بود.
رئیس دادگاه اظهار کرد: قد شما چقدر است و قد خانمتان چقدر بوده است؟
متهم نجفی بیان کرد: قد خودم ۱۶۷ سانت و قد وی ۱۵۷ سانت است.
در ادامه قاضی کشکولی از وکیل متهم نجفی خواست تا برای ارائه دفاعیات در جایگاه قرار گیرد.
گودرزی بیان کرد: از دو منظر این پرونده اظهار نظر می‌طلبد یکی اینکه اقرار بر ارتکاب قتل عمدی نیست و اقرار به شلیک غیر ارادی گلوله نمی‌تواند برای ارتکاب قتل عمد کافی باشد. زمانی که عنصر اراده وجود ندارد پس عنصر عمدی هم وجود ندارد.
قاضی کشکولی در ادامه گفت: تعداد سلاح جزو ایرادات بود که وکیل به آنها پرداخت و روشن شد.درباره تقاضای وکیل برای کارشناسی، هیأت قضایی خود را بی‌نیاز می‌داند و قضیه روشن است و مطلبی نیست که بخواهیم دادرسی را ادامه بدهیم و به نواقص بپردازیم.
قاضی ادامه داد: تمام موارد به دقت بررسی شده و به نظر من ابهامات مرتفع شده است و آماده گرفتن آخرین دفاع از متهم نجفی هستیم.
وکیل نجفی در پایان گفت: ایراد ماهوی من این است که موضوع اتهام موکلم قتل شبه عمد است و من تقاضای صدور حکم برائت دارم.
قاضی کشکولی در پایان با اعلام ختم رسیدگی گفت: در مهلت مقرر قانونی دادگاه اتخاذ تصمیم خواهد کرد.

کارشناس اسلحه: تیراندازی متهم، بی‌هدف بوده

در این هنگام قاضی کشکولی از کارشناس اسلحه سرگرد عزتی راد، سرگرد خانم اسماعیلی و خانم عبادی از عوامل بررسی صحنه جرم خواست در جایگاه حاضر شوند.
قاضی کشکولی خطاب به همکار خود خواست بخشی از فیلم بررسی صحنه جرم را پخش کند که از لحظه ورود متهم نجفی به اتاق تا خروج، در دادگاه پخش شد. قاضی کشکولی خطاب به سرگرد اسماعیلی از عوامل بررسی صحنه جرم پرسید: با توجه به اینکه شما در بررسی جسد و نحوه اصابت گلوله اظهار نظر کرده‌اید آن را توضیح دهید؟
اسماعیلی اظهار کرد: یک ورود و خروج گلوله در کف و پشت دست بود و یک ورود در سینه و خروجی مشاهده نشد و گلوله توسط پزشکی قانونی از پشت کمر، پهلوی راست شکافته و خارج شده است.
قاضی کشکولی خطاب به سرگرد عزتی راد کارشناس اسلحه و فیزیک جنایی گفت: درباره ابهامات، نحوه شلیک گلوله، زاویه و شیب بر اساس دلایل علمی توضیح دهید؟
کارشناس اسلحه گفت: درباره درگیری مرحومه و متهم بر ما محرز است کشمکش وجود داشته و تیراندازی متهم بی‌هدف بوده و دقیق نبوده است. وکیل متهم گفته چرا نظرات ما تناقض دارد، اول اینکه بگویم این سلاح ۱۵ تیر می‌خورد، استنباط داریم که لحظه تیراندازی ۱۳ گلوله داشته، چون ۸ گلوله به ما بر گردانده شد و ۵ تیر شلیک شده است. از این ۵ تیر یکی به کمد، یکی به گوشه وان، یکی به دیوار و دیگری به دیواری که دوش حمام به آن نصب شده و گلوله آخر به دست و بدن مرحومه اصابت کرده است. آثار روی سینه مستقیم نبوده و غیر مستقیم است و درباره فاصله یک تا پنج متری ما اظهار نظرکلی کرده‌ایم. با توجه به کشمکش و شلیک تیر غیرمستقیم به بدن و کمانه کردن دو فرضیه در نظر گرفتیم و با تکمیل پرونده و اظهارات متهم فرضیه اول همان شلیک یک گلوله به کف دست، خروج و اصابت به سینه قوت گرفت.
در اینجا تعدادی روکش گلوله و سرب گلوله تجزیه شده نیز وجود دارد که باید به جای خیلی سفتی خورده باشد تا به این شکل در بیاید لذا به دیوار خورده‌اند. ما اظهار نظر کردیم که پس از دیوار نیز به سقف خورده است و آثار گچ را نیز می‌توانید روی آن ببینید و این‌ها مربوط به دو گلوله است. ما یک گلوله داریم که از بدن متوفی خارج شده و دفرمه است.
قاضی گفت: گلوله به بدن مقتوله برخورد کرده یا به دیوار که دفرمه شده است؟  نظر شخصی من این است که گلوله از دست خارج و وارد بدن مقتوله شده، اما می‌تواند به دیوار نیز اصابت کرده باشد و باید هیأتی از کارشناسان سلاح و پزشکی قانونی در این خصوص مشورت کنند تا به یک نتیجه کلی برسند. این گلوله از پهلوی راست متوفی خارج شده است.

نظر شما