شناسهٔ خبر: 34272824 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

رپرتاژ آگهی/

جک کتابی هیدرولیکی یا سیلندر کتابی هیدرولیکی چیست؟ چگونه کار می کند و از کجا تهیه کنیم؟

سیلندر کتابی هیدرولیک که با نام جک کتابی هیدرولیک نیز شناخته می شود دستگاهی است مانند سایر جک ها به منظور بالابردن بارهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

صاحب‌خبر -

سیلندر کتابی هیدرولیک که با نام جک کتابی هیدرولیک نیز شناخته می شود دستگاهی است مانند سایر جک ها به منظور بالابردن بارهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

 این سیلندرها به دلیل طراحی فشرده و مسطح خود در مواردی به کار گرفته می شوند که سایر سیلندرها به دلیل ارتفاع قابل استفاده نیستند.

این سیلندرها از لحاظ عملکرد با جک های هیدرولیکی معمولی که می شناسیم متفاوت هستند.

به صورت عمومی جک های هیدرولیکی که بیشتر برای عموم مردم شناخته شده است، جک هایی هستند که دارای یک اهرام دستی هستند در صورتی که در جک های کتابی اهرمی وجود ندارد و تنها بسته به نوع جک یک یا چند ورودی روغن وجود دارد.

در ادامه نحوه عملکرد هر یک از جک های کتابی هیدرولیکی و معمولی را شرح می دهیم تا بهتر متوجه تفاوت در نحوه عملکرد این دو شویم.

همچنین در انتهای این مطلب به معرفی عرضه کنندگان معتبر این محصول همراه با شرح نحوه خرید و تهیه این جک ها می پردازیم.

b7fc2497-a50e-4b05-bc73-8230acd77387

نحوه عملکرد جک های هیدرولیک معمولی

جک های هیدورلیک معمولی دارای یک اهرم یا دسته هستند، حرکت دادن این اهرم در اصل در راستای جلو و عقب راندن پیستون درون یک پمپ پیستونی است که باعث حرکت روغن در میان دو سیلندر می شود، این حرکت روغن در میان سیلندرها فشار مورد نیاز را برای بالا بردن بارهای سنگین را ایجاد می کنند.

در این فرآیند اهرم پمپ  پیستونی به عقب کشیده می شود و در نتیجه آن  دریچه مکش داخل سیلندر اصلی باز می شود و روغن به داخل محفظه پمپ منتقل می شود. هم زمان با حرکت پیستون به سمت جلو، روغن از طریق یک شیر تخلیه خارجی و به داخل محفظه سیلندر منتقل می شود.

 پس از آن دریچه مکش بسته می شود، در نتیجه فشاری در داخل محفظه بوجود می آید که باعث می شود پلانجر داخل محفظه جک به سمت بالا حرکت کند تا جسم سنگین شما را بلند کند. این فرآیند را می توان چندین بار تکرار کرد، تا جسم روی جک بالا و بالاتر برود.

به دلیل آنکه مایعات تقریبا تراکم ناپذیر هستند، می توان با بهره گرفتن از ویژگی تراکم ناپذیری آنها ماشین یا سیستم هایی را طراحی کرد که در عین سادگی ، با نیروی محرک  ناچیز بتواند نیروی مقاوم بسیار زیادی را منتقل نماید.

این ویژگی در جک های هیدرولیک به خوبی به کار گرفته شده است.

 

 

نحوه عملکرد سیلندرکتابی هیدرولیک

 سیلندر کتابی بر خلاف آنچه در بالا توضیح دادیم از یک سیکل بسته برای بالا یا پایین بردن پیستون استفاده نمی کند.

این دسته از بالابرها دارای یک یا دو ورودی روغن هستند که به پمپ هیدرولیک متصل می گردند، بنابراین در این دسته از محصولات خبری از اهرم پیستونی دستی برای هدایت روغن وجود ندارد.

همان طور که اشاره کردیم  این سیلندرها دارای یک یا دو ورودی روغن هستند که این ویژگی متناسب با یک طرفه یا دو طرفه بودن جهت حرکت جک ها متفاوت است.

مدل هایی که تنها در جهت بالا حرکت می کنند تنها یک ورودی روغن برای اتصال به پمپ هیدرولیک دارند اما مدل هایی  که هم در جهت بالا و هم در جهت پایین حرکت می کنند، در روی بدنه آنها  دو ورودی روغن تعبیه شده است.

بدنه این نوع از جک ها از یک سیلندر و یک پیستون (Plunger) تشکیل شده است. زمانی که نیاز به بالا بردن وزن قرار گرفته روی (پیستون) می شود، پمپ هیدرولیک با تزریق روغن به داخل محفظه باعث بالا آمدن پیستون نسبت به سیلندر اصلی جک می شود.

 

موارد استفاده از سیلندر های کتابی هیدرولیک کجاست؟

از این جک ها بیشتر در پالایشگاهها،نیروگاه ها، پتروشیمی ها ، ماشین‌آلات سنگین ، ماشینهای کمپرسور ، جرثقیلها ، حفاریهای زیر زمینی ، برج سازی و معماری ، وسایل نقلیه و ... استفاده می‌شود. 

 

سیلندر کتابی هیدرولیک را از کجا تهیه کنم؟

در سال های اخیر دانش و تکنولوژی تولید جک های کتابی در داخل کشورمان نیز به دست آمده و تولید کنندگان داخلی اقدام به تولید این محصول متناسب با استاندارد های روز دنیا نموده اند.

این محصولات دارای ویژگی هایی نظیر :

  • طراحی فشرده و مسطح جهت استفاده در مواردی که سایر سیلندرها به دلیل ارتفاع بالا قابل بهره برداری نمیباشد.
  • در برخی از مدل ها  دارای دستگیره جهت حمل آسان. 
  • رنگ کوره ای جهت جلوگیری از خوردگی در کلیه مدل ها.
  • دارای درپوش محافظ کوپلینگ.
  • پوشش کوروم سخت و کیفیت بالای آلیاژ پیستون.
  • رفع نیاز سدل با طراحی مناسب شیارهای کف پیستون.
  • سیلندر ها یک طرفه و با برگشت فنر میباشد.

هستند.

 در حال حاضر شرکت اطلس بینان عرضه کننده انواع سیلندرهای هیدرولیکی ساخت داخل با کیفیت قابل رقابت با محصولات اروپایی  است. از جمله این سیلندرها، جک کتابی با برگشت فنر و جک کتابی با سیلندر آلومینیومی است.

برای اطلاعات بیشتر  در مورد هر یک از این محصولات می توانید از صفحه مخصوص محصول در وبسایت شرکت اطلس بنیان دیدن فرمایید.

در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به مشاوره کارشناسان اطلس بنیان آماده پاسخگویی به شما از طریق شماره تلفن  021-88772764 هستند.

 

 

 

نظر شما