شناسهٔ خبر: 34272414 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

تولید مخمرهایی با عطر گل رز

صاحب‌خبر -

 

آیا تا به حال به خودتان مخمری عطرآگین زده‌اید؟ عطری که بوی گل می‌دهد اما از قارچ ساخته شده است.

تا کنون از مخمرها که در واقع نوعی قارچ هستند، برای تهیه مواد غذایی همچون نان یا پنیر ویژه وگان‌ها (vegan) استفاده می‌شد اما دانشمندان به‌تازگی توانسته‌اند در یکی از آخرین پیشرفتهای علمی خود، از قارچ‌ها در صنعت خلق رایحه‌های مختلف نیز استفاده کنند.دانشمندان بیولوژیست موسسه Gingko در شهر بوستون آمریکا در حال تهیه عطری با رایحه گل رز هستند که به کمک مهندسی ژنتیک از مخمرها تهیه شده‌اند. آنها امیدوارند بتوانند از این فناوری برای ساخت طیف وسیعی از عطرها استفاده کنند؛ عطرهایی که حتی دقیق‌ترین مشتری‌ها نیز قادر به تشخیص تفاوت آنها با عطرهای موجود در بازار نباشند.در اروپا و آمریکا عصاره گل رزِ مورد استفاده در عطرسازی، از گلستان‌های بزرگی در سراسر این قاره‌ها برداشت می‌شود. اما این نگرانی وجود دارد که با توجه به تغییرات آب و هوایی یا وقوع فجایع طبیعی، امکان برداشت گسترده از این گل‌ها برای همیشه فراهم نباشد و به همین دلیل است که دانشمندان در تلاش برای یافتن ماده‌ای جایگزین گل‌های رز برای تولید عطر هستند. دانشمندان موسسه Gingko آمریکا، آن دسته از ژن‌های گل رز را که دارای آنزیم‌های تولید عطر هستند کدگذاری کرده و در این آنزیم‌ها نیز ترکیبات شیمیایی ویژه‌ای را که در تولید بو نقش دارند، شناسایی کردند.آنها سپس ژنوم این مخمرها را دستکاری و ژن‌هایی از گل رز یا گیاهان دیگر را به آن اضافه کرده و باعث ایجاد واکنش‌های متابولیک متفاوتی در آنها شدند. این دانشمندان همچنین در تلاش برای استخراج عصاره گل‌ها به شیوه‌ای نوین و استفاده از مخمرها در این راه هستند. زیرا به گفته آنها بسیاری از گل‌ها در طبیعت و هنگامیکه به شاخه هستند، عطری فوق‌العاده دارند اما پس از استخراج عصاره به شیوه‌های رایج، دیگر نمی‌توان دقیقا همان رایحه را استشمام کرد.

ساخت مدال‌های المپیک با فلزات بازیافتی در ژاپن

ژاپن خود را برای میزبانی مسابقات المپیک و پارالمپیک سال ۲۰۲۰ آماده می‌کند.ژاپنی‌ها مدال‌های المپیک ۲۰۲۰ را از بازیافت تلفن همراه و قطعات الکترونیک دیگر تهیه می‌کنند.

برگزارکنندگان مسابقات المپیک و پارالمپیک توکیو اعلام کردند که می‌توانند تا پایان ماه مارس سال جاری میلادی فلزات بازیافتی مورد نیاز برای ساختن مدال‌های المپیک را جمع‌آوری کنند. برنامه بازیافت و ذوب فلزات تلفن‌های همراه و دستگاه‌های الکترونیک کهنه از ماه آوریل ۲۰۱۷ آغاز شد. تا ماه اکتبر ۲۰۱۸، ۹۰ درصد از طلای مدال‌ها، ۸۵ درصد از نقره و صددرصد از برنز لازم برای ساخت مدال‌ها جمع‌آوری و بازیافت شده بود.در مجموع ۳۰.۳ کیلوگرم طلا، ۴۱۰۰ کیلوگرم نقره و ۲۷۰۰ کیلوگرم برنز برای ساخت‌ مدال‌های این دوره از مسابقات المپیک و پارالمپیک مورد نیاز است.  هزینه برپایی مسابقات المپیک توکیو بیش از ۱۵ میلیارد یورو برآورد شده است. جمع آوری موبایل های قدیمی شهروندان و سپس بازیافت آن، علاوه بر کمک به پایداری محیط زیست، ابتکاری برای صرفه جویی مالی است.یوریکو کویکه، فرماندار توکیو می گوید: «ما این طرح را با هدف ترویج پایداری [محیط زیست] و نیز افزایش حس مشارکت در مسابقات ۲۰۲۰ برپا کرده ایم. واقعا هیجان انگیز است که تلفن های همراه شما بدل به مدال های المپیک و پارالمپیک می شود.»

هدف از این بازیافت، تولید ۵ هزار مدال برای اهدا به قهرمانان المپیک و پارالمپیک است. یکی از مشارکت کنندگان در این طرح می گوید: «چیزی از خانه ام تبدیل به بخشی از مدال ها می شود. به عنوان یکی از ساکنان توکیو، این کار مرا برای مسابقات المپیک خیلی هیجان زده می کند و برای اولین بار در عمرم به تماشایش می روم.»

نظر شما