شناسهٔ خبر: 34271384 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

آشفته بازار چهارباغ عباسی و جولان کتاب‌های کپی در نصف جهان!

عجیب است که حتی پایتخت فرهنگی کشور نیز از جولان کتاب‌های کپی در امان نمانده است؛ آن هم درست در گذرگاهی که نام فرهنگ را یدک می کشد؛ چهارباغ عباسی!

صاحب‌خبر -

در طول ماه‌های گذشته اخبار زیادی در ارتباط با رواج فروش کتاب‌های کپی در سرتاسر کشور منتشر شد و گزارش‌های زیادی از آسیب‌های ترویج بی‌رویه این کتاب‌ها در کشور داشتیم.

عجیب است که حتی پایتخت فرهنگی کشور نیز از جولان کتاب‌های کپی در امان نمانده است؛ آن هم درست در گذرگاهی که نام فرهنگ را یدک می کشد؛ چهارباغ عباسی.

گذرگاه فرهنگی چهارباغ امروزه به همه چیز شباهت دارد به جز پیاده‌راهی که محلی برای تفکر و گذر بی‌دغدغه عابران پیاده باشد؛ از میز و صندلی‌های بی‌قواره‌ای که فروشگاه‌های متعدد مواد غذایی در سرتاسر این خیابان قدیمی اصفهان برپا کرده‌اند و گذرگاه پیاده روی عابران را تنگ کرده است تا فضایی که به جای اکسیژن ناب متصاعد از چنارهای قدیمی اصفهان، از دود و دم فروشگاه های فست و فود آکنده است.

بگذریم از عبور خودروهای متعدد و بوق‌های بی‌امان آنها برای کنار رفتن عابران از مسیر تنها اسم خیابان را در ذهن زنده می کند، گرچه مسئولان معتقد هستند عبور این خودروهای برقی در گذرگاه چهارباغ برای رفت و آمد افراد میانسال و یا خسته ضرورت دارد اما توجیهی برای حضور بی‌شمار خودروهای عبوری معمولی متعددی که به بهانه سکونت در خیابان یا حمل اجناس برای فروشگاه ها وارد میدان می شوند وجود ندارد.

اما نکته جالب اینکه در میان این آشفته بازاری که گذرگاه پیاده روی نام گرفته است، مسئولان شهری روزهای تعطیل مانند پنج شنبه و جمعه در بخشی از این خیابان اقدام به برپایی غرفه‌هایی کرده اند که صنایع دستی اصفهان و دیگر اقلام فرهنگی را برای گردشگران به نمایش می گذارد اما آنچه که در این میان جلب توجه می کند غرفه‌هایی است که با مجوز رسمی اقدام به فروش کتاب کپی می کنند؛ کتاب‌هایی که چندین چاپ از آنها گذشته است و کاملا شبیه کتاب‌های فلان و بهمان انتشارات هستند به نوعی  که حتی برگه‌ های خاص برخی از انتشاراتی های معروف کشور را نیز تقلید کرده‌اند تا شکی در ذهن مخاطب در ارتباط با اصل بودن کتاب‌ها باقی نگذارند.

قانونی به نام حق تالیف در تمام جهان وجود دارد و بدین ترتیب زمانی که محدودیت زمانی حق تالیف یک کتاب رد شود مانعی برای کپی یا تجدید انتشار آن وجود ندارد اما موضوع این است که این کتاب ها با چاپ هایی کاملا جدید از برخی انتشاراتهای  معروف کشور آن هم با تخفیف ۵۰ درصد به فروش می رسند آن هم در شرایطی که همین کتاب در فروشگاه های کتاب سمت مخالف خیابان قیمتی دو برابری دارد!!

در طول سالهای گذشته حتی در تخفیف های نمایشگاه کتاب و  انتشاراتی های معروف نیز تخفیف ۵۰ درصدی را شاهد نبوده ایم  اما اگر توجه کنیم که حتی برخی غرفه های نمایشگاه های کتاب نیز اقدام به فروش کتاب ها کپی کرده اند فروش کتاب در روز روشن آن هم در مرکز شهر اصفهان شاید چندان عجیب نباشد.

در این میان در گوشه و کنار شهر اصفهان نیز شاهد فروش همین کتاب ها به شکل چمدانی با قیمت پشت جلد کتاب اصلی هستیم! شاید فروش کتاب درگوشه خیابان موضوعی تازه و عجیب در کشور ما نباشد اما اینکه کتاب های کپی آن هم با قیمت پشت جلد کتاب اصلی در اصفهان بدون نظارت اداره فرهنگ به فروش برسد نشان از کم کاری متولیان فرهنگی دارد.

مسئولان اداره کل ارشاد اصفهان در ارتباط با این موضوع تنها به غیرقانونی بودن فروش این نوع کتاب ها اشاره داشتند، بدین ترتیب معروف ترین خیابان اصفهان جولانگاه کتاب های کپی شده است اما مسئولان فرهنگی اصفهان معتقدند اصلا فروش کتاب های چمدانی و کپی در اصفهان به اندازه ای نیست که به چشم بیاید!!!

در این میان یک نکته را نباید فراموش کنیم و آن اینکه استقبال مردم از خرید کتابهای کپی و با تخفیف نشان می‌دهد به واقع برخلاف آمارها در ارتباط با مطالعه اندک ایرانیان، مردم کشورمان به خواندن کتاب علاقه‌مند هستند اما قیمت بالای کتاب در طول تمامی سال‌های گذشته موجب شده تا خرید کتاب برای تمامی اقشار  جامعه امکان‌پذیر نباشد.

از  سویی این مطلب که می توانیم کتابی تولید کرد که از نظر کیفی هیچ تفاوتی با کتاب اصلی به جز تفاوت قیمت ندارد نشان می دهد می توان چاره‌اندیشی اساسی و راهکاری جدید برای چاپ کتاب‌ها را مدنظر قرار داد تا هم مشکل ترویج بی رویه کتاب های کپی رفع شود و هم مردم بتوانند با خیال راحت و با قیمت مناسب تر کتاب های مورد علاقه خود را تهیه کنند.

* خبرنگار و  فعال رسانه ای

46

نظر شما