شناسهٔ خبر: 34268414 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ترامپ از وجود طرح‌هایی در آمریکا برای حمله اتمی به افغانستان صحبت کرد

رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر پاکستان اظهاراتی مطرح کرد که کارشناسان آن را نشانه وجود طرح‌هایی برای حمله اتمی به افغانستان ارزیابی کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته (دوشنبه) گفت در دولت او طرح‌هایی وجود دارد که می‌تواند به قیمت گرفتن جان میلیون‌ها نفر، جنگ افغانستان را یک هفته‌ای تمام کند. این اظهارات به عنوان تهدید تلویحی ترامپ برای استفاده از سلاح اتمی و دستکم تدوین چنین طرح‌هایی در دولت آمریکا تفسیر شده است.

وی که پیش از دیدار با «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان در جمع خبرنگاران حاضر در کاخ سفید صحبت می‌کرد، با بیان ایکه می‌خواهد نیروهای نظامی آمریکا را از افغانستان خارج کند، گفت: «اگر ما می‌خواستیم در افغانستان بجنگیم و در آن پیروز شویم، من می‌توانستم ظرف یک هفته در این جنگ پیروز شوم. من فقط نمی‌خواهم ۱۰ میلیون نفر آدم بکشم.»

ترامپ ادامه داد: «من نمی‌خواهم ۱۰ میلیون نفر آدم بکشم. من طرح‌هایی درباره افغانستان دارم که اگر می‌خواستم در آن جنگ پیروز شوم، افغانستان از صحنه روزگار محو می‌شد. کاملا از بین می‌رفت. واقعا ظرف ۱۰ روز، تمام می‌شد. من نمی‌خواهم این کار را انجام دهم. نمی‌خواهم این مسیر را بروم.»

رئیس‌جمهور آمریکا سپس گفت: «به همین جهت با پاکستان و دیگران کار می‌کنیم تا خودمان را [از آنجا] خلاص کنیم. ما نمی‌خواهیم پلیس باشیم. الان عملا پلیس هستیم، در حالی که قرار نبوده ما پلیس باشیم. ما ۱۹ سال است که آنجا در افغانستانیم و این مسخره است. فکر می‌کنم پاکستان برای این کار به ما کمک می‌کند، چون ما نمی‌خواهیم به عنوان پلیس باقی بمانیم.»

 

 

وی افزود: «اگر می‌خواستیم، می‌توانستیم در آن جنگ پیروز شویم. من طرح‌هایی دارم که ما ظرف یک مدت بسیار کوتاه در آن جنگ پیروز می‌شویم... ما برای پیروزی آنجا نبودیم، ما فقط آنجاییم تا پمپ بنزین بسازیم، مدرسه بسازیم. این‌ها وظیفه ایالات متحده نیست، خودشان باید این کار را انجام دهند. آنچه ما انجام داده‌ایم و رهبری ما انجام داده، مسخره است.»

در آمریکا دولت‌ها برای هر مناقشه سناریوهای نظامی مختلفی تدوین می‌کنند و تا در روز مبادا آن‌ها را به کار گیرند. کارشناسان با استناد به حرف‌های شب گذشته ترامپ می‌گویند این صحبت‌ها نشان می‌دهد که استفاده از بمب اتم، یکی از گزینه‌های طراحی‌شده توسط پنتاگون است.

«بری مک‌کافری» ژنرال چهارستاره بازنشسته که در حال حاضر کارشناس شبکه «ان‌بی‌سی»، در مورد صحبت‌های ترامپ، در توییتر نوشته است: «گوش دادن به حرف‌های ترامپ در نشست خبری کاخ سفید با نخست‌وزیر پاکستان، مایه تأسف بود. او به صراحت اعلام کرد که ما استفاده از تسلیحات اتمی برای کشتن میلیون‌ها نفر در افغانستان را به عنوان راهکاری برای این مناقشه ارزیابی و بررسی کرده‌ایم. ترامپ به چه فکر می‌کند؟»

روزنامه «گاردین» چندی پیش اسنادی منتشر کرد که نشان می‌داد پنتاگون از تسلیحات اتمی به عنوان راهکاری اثرگذار برای تغییر روند جنگ به نفع ایالات متحده یاد شده است. (جزئیات بیشتر)

اوایل سال جاری میلادی نیز گزارش شد که آمریکا برای اولین بار تولید بمب‌های اتم با توان محدود را آغاز کرده است. از این بمب‌ها به عنوان بمب‌های اتمی تاکتیکی و کاربردی یاد می‌شود، که می‌توان آن‌ها را برای هدف قرار دادن نقاط حساس، در جنگ به کار گرفت. آغاز ساخت بمب‌های اتمی تاکتیکی «پانتکس» بر اساس راهبرد اتمی دولت ترامپ صورت می‌گیرد که مدعی شده است چنین بمب‌هایی با ایجاد بازدارندگی، احتمال وقوع جنگ اتمی را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/م

نظر شما