شناسهٔ خبر: 34268378 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

پارکینگ‌های مرزی خوزستان توسعه می‌یابند

میثاق حسینی - اهواز- خبرنگار: نزدیک به یک دهه است که پیاده‌روی اربعین به یک همایش جهانی تبدیل شده است و علاوه بر شیعیان، پیروان سایر ادیان و مذاهب هم برای درک این همایش عازم کربلا می‌شوند.

صاحب‌خبر -

خوزستان، به دلیل دارا بودن مرزهای دریایی و زمینی با عراق، در روزهای منتهی به اربعین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود و حدود یک میلیون زائر مرزهای این استان را برای عزیمت به عراق انتخاب می‌کنند. جاده‌های هموار منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه و نزدیکی این ۲ مرز به شهرهای بصره و العماره عراق سبب می‌شود بسیاری از زائران با خودروهای شخصی خود را به مرز برسانند و در پی همین موضوع، در یکی ۲ سال گذشته توسعه پارکینگ‌های مرزی در اولویت قرار گرفته است.

  • افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها

فرمانده انتظامی خوزستان می‌گوید: در بازدیدهای میدانی که از ۲ مرز استان داشتیم و با توجه به این‌که امسال ویزای اربعین حذف شده است، پیش‌بینی می‌شود تردد خودروهای شخصی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. سردار «حیدر عباس‌زاده» می‌افزاید: با این وضعیت نیازمند افزایش و توسعه ۳۰ درصدی ظرفیت پارکینگ‌های هر ۲ پایانه مرزی هستیم تا بتوانیم در یک وضعیت ایمن از خودروهای زائران نگهداری کنیم. در سال‌های گذشته، با توجه به تعداد زائران در مرزهای خوزستان، یک پارکینگ ۵۰ هکتاری در مرز شلمچه احداث شده است که ظرفیت گنجایش ۳۰ هزار خودرو را دارد. در مرز چذابه نیز یک پارکینگ ۳۰ هکتاری با ظرفیت ۲۵ هزار خودرو فعال است.

  • رصد وضعیت پارکینگ‌های مرزی

رئیس پلیس راه خوزستان نیز در این باره اظهار می‌کند: در زمینه مسیرها و راه‌های دسترسی مراسم اربعین امسال جلساتی از سوی استانداری و فرمانداری‌ها برگزار شده و کارهای زیرساختی در حوزه ترافیک در حال انجام است. «رضا دولتشاهی» ادامه می‌دهد: در خصوص مراسم اربعین، اولین موضوعی که به‌جد در زمینه آن اقدام کرده‌ایم، پارکینگ‌های مرزهای شلمچه و چذابه است زیرا مشکل اصلی ما در اربعین همین مساله بود که سال گذشته به‌ویژه در مرز چذابه برای ما دردسرساز شد. وی می‌گوید: با اقدامات صورت گرفته، مرزهای شلمچه و جذابه در حال توسعه هستند و تاکنون برای هر مرز حدود ۱۰۰ هکتار پارکینگ در نظر گرفته شده است که با احتساب آن، دارای ظرفیت پارکینگ‌های هر کدام از آنها به ۵۰ هزار خودرو می‌رسد.

رئیس پلیس راه خوزستان بیان می‌کند: اکنون طرح توسعه این ۲ پارکینگ در حال اجراست و یک روز در میان رصد و پایش می‌شوند. استاندار خوزستان نیز بر حل مساله پارکینگ‌ها در شلمچه و چذابه تاکید دارد. وی می‌افزاید: ساماندهی پارکینگ‌های مستقر در این ۲ مرز دومین موضوع بسیار مهم برای ماست. بحث روشنایی، قطعه‌بندی، تعیین ورودی و خروجی‌ها یا نقاط دسترسی به این پارکینگ‌ها و مشخص کردن متولی پارکینگ‌ها برای ساماندهی آنها مدنظر قرار گرفته است.

  • وقت برای تلف کردن در حوزه پارکینگ نداریم

همچنین، مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری خوزستان می‌گوید: سیل و آبگرفتگی جاده‌ها باعث کند شدن اجرای پروژه‌ها در مسیر موکب‌ها و پارکینگ‌ها شده بود که بعد از خروج آب، از سر گرفته شد. «رضا نجاتی» با اشاره به این‌که تعیین تکلیف پارکینگ یکی از مصوبات جلسه اخیر ستاد اربعین بود، اظهار می‌کند: در حوزه ترافیک و پارکینگ وقتی برای اتلاف وقت و ریسک نداریم، بنابراین پیمانکار باید از حسن خلق کاری برخوردار باشد. وی از احتمال افزایش حضور زائران اربعین حسینی در مرزهای خروجی کشور با استفاده از خودروهای شخصی خبر و ادامه می‌دهد: بنا بر اعلام ستاد مرکزی اربعین حسینی، امسال استقبال به‌خصوص با شخصی بسیار زیاد خواهد بود و نیاز به توسعه پارکینگ به تهران اعلام شده است.

  • تفاوت واقعیت‌ها با آمارها

مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان بیان می‌کند: برای توسعه پارکینگ‌ها در مرزهای شلمچه و چذابه، نیاز به امکانات و تجهیزات باید به‌ صورت کامل از سوی فرمانداری‌های خرمشهر و دشت آزادگان اعلام شود که اقدامات لازم را برای تامین آنها انجام دهیم. «شهاب صدیقی» می‌گوید: وضعیت زیرساخت‌های ۲ مرز شلمچه و چذابه خردادماه امسال با حضور فرماندهان ارشد انتظامی و نماینده وزارت کشور بررسی و کارهایی را که باید انجام شود، رصد کردیم. وی با اشاره به تفاوت گزارش‌های اعلامی مدیران در ستاد اربعین با واقعیت‌های موجود می‌افزاید: چیزی که در جلسه ستاد اربعین به صورت گزارش ارائه می‌شود، با آن چیزی که به صورت ملموس برای مردم قابل مشاهده است، تفاوت دارد.

  • فرصت طلایی تا پایان مرداد

صدیقی با بیان این‌که در مرز چذابه زیرسازی بخشی از جاده ترانزیت و پارکینگ جنوبی نیز در حال انجام است، می‌گوید: با زمان کمی که به اربعین باقی مانده است، تمامی کارها باید حداکثر تا دهه اول شهریور ماه به اتمام برسد چون از اول مهرماه شاهد ورود زائران به مرز خواهیم بود و باید خودمان را برای این موارد آماده کنیم. وی ادامه می‌دهد: روزهای آخر فقط باید درگیر لکه‌گیری یا کارهای نهایی باشیم. بنابراین فرصت طلایی برای انجام فعالیت‌های عمرانی و بهبود زیرساخت‌ها تا پایان مردادماه امسال است.

  • آخرین مهلت برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها

استاندار خوزستان نیز با اشاره به پیش‌بینی افزایش چشمگیر شمار زائرین اربعین حسینی در سال جاری به علت حذف ویزا اظهار می‌کند: همه زیرساخت‌ها شامل راه، بهداشت، امکانات حمل و نقل، موکب‌ها، برق، فاضلاب، پایانه‌ها و امکانات امدادی در ۲ مرز شلمچه و چذابه باید تا دهم شهریورماه ۱۳۹۸ کاملا آماده شود.

«غلامرضا شریعتی» می‌افزاید: بخشی از زیرساخت‌های آسیب‌دیده از سیل، به‌ویژه در مسیر چذابه، باید بازسازی و اصلاح شوند تا در زمینه تردد زائران اربعین مشکل خاصی نداشته باشیم. وی بر توسعه پارکینگ‌های خودرو در ۲ مرز چذابه و شلمچه تاکید و بیان می‌کند: چون امسال تعداد بیشتری از زائران با خودروهای سواری به سمت ۲ پایانه چذابه و شلمچه حرکت می‌کنند، نیاز است پارکینگ‌های خودروها توسعه یابند.

برچسب‌ها:

نظر شما