شناسهٔ خبر: 34268056 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

هاشمی: انتخابات شورایاری آبروی نظام است / بودجه ۶ میلیاردی برای این انتخابات در نظر گرفته شده

رئیس شورای شهر تهران به برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها اشاره کرد و گفت: این انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و تمرینی برای سایر انتخابات به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو،  محسن هاشمی روز سه شنبه در ابتدای یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه شورای پنجم اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران توضیح داد: یکشنبه هفته جاری جلسه‌ای با حضور خانم جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری داشتیم و موضوع نامه بازرسی کل کشور (درباره غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری‌ها) بررسی شد.

وی ادامه داد: در این جلسه آقایان مسجدجامعی و حناچی و نمایندگان بازرسی کل کشور بودند و در نهایت خانم جنیدی به چند دلیل نظر دادند که این انتخابات می‌تواند برگزار شود.
هاشمی گفت: قبلاً وزارت کشور هم نظر مساعد خود را برای برگزاری انتخابات داده بود، اما نمی‌گویم که الان مجوز گرفتیم.
رئیس شورای شهر تهران افزود: برآیند جلسه روز یکشنبه از دید من مثبت بود و خانم جنیدی نیز نظر داد که انتخابات قابل اجراست و گویا وی نامه‌ای در این باره به رییس‌جمهوری نوشته، اما جواب نامه به دست من نرسیده است.
وی اضافه کرد: خانم جنیدی از طرف رئیسجمهوری پیگیر این موضوع است و ما قصد انجام خلاف قانون را نداریم.
هاشمی گفت: خانم جنیدی هم گفت که در ماده ۷ قانون شورا‌ها موضوع انجمن تشکیل شورا‌ها قانونی و یک روش تشکیل این انجمن‌ها انتخابات است.
به گفته هاشمی خانم جنیدی گفته که بیشتر موارد قانونی بر مبنای رویه بوده و خود رویه یک اصل حقوقی است و اجرای آن (انتخابات شورایاری) محکم‌تر از اجرانکردن آن است.
وی اضافه کرد: شهردار تهران هم در این جلسه تاکید کرد که تهران شهر متفاوتی است و وقتی یک منطقه تهران یک میلیون جمعیت دارد، حتماً احتیاج به یاری از شورایاری‌ها داریم تا درد‌های مردم را به گوش ما برسانند.
هاشمی خاطرنشان کرد: این انتخابات با توجه شرایط منطقه و کشور آبروی نظام است.
وی در خصوص هزینه این انتخابات نیز گفت که در بودجه ۶ میلیارد تومان برای برگزاری آن دیده شده، اما معلوم نیست چقدر هزینه می‌شود، زیرا امکان دارد کمتر از این مقدار شود یا بیشتر.

دعوت از شهروندان برای شرکت در انتخابات

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با بیان اینکه انتخابات شورایاری روز جمعه ۴ مرداد در ۳۵۴ محله تهران برگزار می‌شود از تمامی پایتخت‌نشینان برای حضور در پای صندوق رای دعوت کرد.

وی افزود: در آستانه پنجمین دوره انتخابات شورایاری هستیم، امیدواریم جمعه آینده، شهروندان تهرانی با مشارکت فعال در انتخابات، نقش خود را در مدیریت شهری ارتقا دهند.

هاشمی ادامه داد: سیاست محله‌محوری یکی از راهبرد‌های شورای پنجم است که براساس تمرکززدایی از مدیریت شهری و اعطای اختیارات به مناطق و محلات طراحی شده و شورای محله بهترین بستر و ابزار برای تحقق این راهبرد است.

به گفته وی شورایاران می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های محلی نقش‌آفرینی کنند و شهرداران مناطق با توجه بیشتر به پروژه‌های محلی، از خرد جمعی و نظرات شورایاری در تشخیص و حل مسایل از طریق پروژه‌های محلی استفاده کنند.

وی ادامه داد: برگزاری الکترونیک این انتخابات تمرینی برای ارتقای فناوری در انتخابات جمهوری اسلامی است و امیدواریم با موفقیت این تجربه در انتخابات آتی نیز شاهد استفاده از فناوری بومی در برگزاری سالم، با صحت و سرعت بالای انتخابات باشیم.

رئیس شورای شهر تهران همچنین گفت که طبیعتاً برگزاری انتخابات شورایاری نیازمند تلاش گروهی و بین سازمانی گسترده‌ای است که با محوریت ستاد انتخابات شورایاری و معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری و همکاری دولت بویژه وزارت کشور و وزارت آموزش وپرورش، نیرو‌های انتظامی و نظامی، صداوسیما، قوه قضاییه و سایر مراجع ذیربط انجام می‌شود و از طرف همکارانم در شورای شهر تهران، از همکاری همه این دستگاه‌ها قدردانی می‌کنم.

درحالی که مقدمات برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در تهران انجام شده، کار تبلیغات نامزد‌ها نیز پایان یافته و قرار است چهارم مرداد این انتخابات برگزار شود، رئیس سازمان بازرسی کل کشور چندی پیش در نامه‌ای به سران قوا و وزیر کشور این انتخابات را غیرقانونی اعلام کرده و خواهان لغو آن شده بود.

این درحالی است که مسئولان شهری می‌گویند ما این انتخابات مصوب دولت است و براساس قانون پنجمین دوره این انتخابات را درحالی که چهار دوره آن قبلاً برگزار شده است، برگزار می‌کنیم.

اساس فعالیت شورایاران ارائه مشورت درباره مشکلات محله‌های شهر تهران به اعضای شورای تهران است.

نظر شما