شناسهٔ خبر: 34267972 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

بازدید مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از خبرگزاری برنا و خانه جوان:

چالش هزینه اعتیاد کودکان معتاد / برنا؛ شریک اجتماعی بهزیستی / همسرآزاری و ازدواج های فامیلی عاملین آسیب های اجتماعی و معلولیت ها +ببینید

عرب نژاد تاکید کرد: 90 درصد کودکانی که به شیرخوارگاه می آیند صفر تا 6 سال هستند و از مادران معتاد متولد می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، صبح امروز علی عرب نژاد مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی میهمان خبرگزاری برنا و خانه جوان مرکز استان بود.

در این نشست 70 دقیقه ای وی خبرگزاری برنا را شریک اجتماعی دانست و بیان کرد: بخش عظیمی از فعالیت های بهزیستی نیازمند اطلاع رسانی دارد و حضور رسانه ها می تواند به آگاه سازی جامعه و کنترل آسیب های اجتماعی کمک کند.

 

بهزیستی بالغ بر 70 وظیفه دارد

 

وی با بیان اینکه بهزیستی بالغ بر 70 وظیفه دارد افزود: دو وظیفه مهم در حوزه آسیب های اجتماعی و کنترل معلولیت ها دارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی پیشگیری را اولویت بهزیستی اعلام کرد و ادامه داد: ورودی معلولیت های شنوایی با غربالگری در زایشگاه انجام شد و توانستیم از این معلولیت جلوگیری کنیم و در یک مدت زمان خاص فرد لال نخواهیم داشت.

 

غربالگری ژنتیک و قبل از ازدواج / پیشگیری از تولد 20 معلول از سال گذشته تاکنون

 

وی به غربالگری ژنتیک و قبل از ازدواج خبرداد و بیان کرد: برای زوجینی که قصد باردار شدن دارند و حتی کسانی که در اوایل بارداریشان است آزمایشاتی را داریم که اگر جنینی در 3 ماهگی دچار نقص عضو است آن را با دستور قضایی سقط کنند.

عرب نژاد با تاکید براینکه با همین آزمایشات ژنتیک توانستیم در سال گذشته از به دنیا آمدن 13 جنین و از ابتدای سالجاری 7 جنین ناقص جلوگیری کنیم خاطرنشان کرد: در خراسان جنوبی همچنان ازدواج های فامیلی عامل معلولیت ها است. وی با اشاره به اینکه روستاهای شهرستان های نهبندان، درمیان، قاین بیشترین معلولیت ها را دارند تصریح کرد: فرهنگ غلط ازدواج های فامیلی و ازدواج های سنتی در روستا ها باید با فرهنگ سازی رفع شود.

 

آزمایشات ژنتیک از تولد فرزند معلول جلوگیری کرد

 

وی تصریح کرد: قبل هر ازدواج می توان با آزمایشات ژنتیک از تولد فرزند معلول جلوگیری کرد چرا که بیشتر خانواده های معلول با مشکلات روان دچار هستند و آنها را از لحاظ اقتصادی فلج می کند. مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از تخصیص 82 درصدی اعتبارات در سال گذشته خبرداد و بیان کرد: با وجود افزایش اعتبارات اما نقدینگی بسیار کاهش داشتیم. وی با بیان اینکه معلولین حوادث رانندگی، ساختمان هر روز در استان در حال افزایش هستند خاطرنشان کرد: 275 معلول ناحیه نخاعی در استان از ما خدمت می گیرند که اکثر آنها کودک هستند.

 

کمبود اعتبارات بهزیستی را فلج می کند

 

عرب نژاد باتشریح اینکه خدماتی که ما به این معلولین می دهیم ماهانه 600 هزار تومان است که ذره ای از هزینه های آنها حساب نمی شود یادآورشد: این مبلغ برای معلول نخاعی هیچ مبلغی نیست. وی با انتقاد از صنعت خودرو سازی، راهداری و حمل و نقل جاده ای، راهسازی، تبلیغات اسلامی، اداره کل ورزش و جوانان تاکید کرد: کلیه دستگاه های اجرایی باید پاسخگو باشند و برای کاهش این گونه حوادث و جلوگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی چه کاری کردند و می کنند؟

 

اورژانس اجتماعی ظرفیتی ناشناخته

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی به 15 مرکز خدمات اجتماعی در خراسان جنوبی خبرداد و بیان کرد: همسرآزاری و کودک آزادی همچنان در صدر آسیب های اجتماعی است. وی با اشاره به اینکه 120 نیروی متخصص در اورژانس اجتماعی مشغول به فعالیت هستند افزود: در سال گذشته  7 هزار و 27 تماس و در سه ماه سالجاری 2 هزار و 580 به اورژانس اجتماعی  تماس گرفتند که درصد رشد خدمات به آسیب دیدگان 33 درصد رشد را نشان می دهد.

عرب نژاد بیان کرد: خدمت گیرندگان مداخله در بحران 3 هزار و 187 در سال گذشته و در سه ماه جاری 810 نفر بودند که رشد 46درصد را دارد.

وی گفت: شناخت مردم از اورژانس اجتماعی 23 درصد شده که این موضوع یک ضعف ما محسوب می شود و باید در این موضوع بیشتر تلاش کنیم.

 

 

بدهی 300 میلیونی به کمپ ها / پذیرش معتاد نداریم

 

عرب نژاد با بیان اینکه در حوزه درمان اعتیادکودکان و بزرگسالان دچار چالش هستیم تصریح کرد: وظیفه درمان کودکان به دانشگاه علومپزشکی واگذار شد اما دانشگاه هم این درمان را به علت نبود اعتبارات قبول نمی کنند و چالش جدید ما است.

وی به ترک اعتیاد بزرگسالان و کمپ ماده تبصره 16 اشاره کرد و افزود: تاکنون 400 میلیون تومان به ما تخصیص دادند اما ما بیشتر از این اعتبار هزینه کرده بودیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از درمان هر کودک معتاد 4 تا 15 میلیون تومان خبرداد و گفت: در کمپ ها و ترک اعتیاد بزرگسالان بسیار دچار مشکل هستیم و اکنون 300 میلیون به بخش خصوصی بدهکاریم که این موضوع دچار تحت تاثیرقرارگرفتن خدمات می شود. عرب نژاد تاکید کرد: 90 درصد کودکانی که به شیرخوارگاه می آیند صفر تا 6 سال هستند و از مادران معتاد متولد می شوند.

فنی و حرفه ای (41)

فنی و حرفه ای (42)

 

نظر شما