شناسهٔ خبر: 34267843 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شوک سقوط

یاسوج- ایرنا- یک‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶  هواپیمای مسافربری تهران – یاسوج سقوط کرد و سبب جان باختن ۶۶ مسافر و خدمه پروازی شد اما باوجود تلاش های مستمر، فرودگاه یاسوج هیچ گاه به رونق قبل از این حادثه باز نگشت.

صاحب‌خبر -

 سقوط پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمای مسافربری تهران – یاسوج و جان باختن ۶۶ مسافر و خدمه پروازی داغی است که همچنان بر دوش مردم و فضای استان کهگیلویه وبویراحمد سنگینی می کند و البته آثار این زخم کهنه و عمیق  به این زودی ها هم از ذهن ها زوده نمی شود.

البته آنگونه که انتظارش می رفت مهمترین تاثیر منفی این سقوط بر پیکر بی رمق فرودگاه یاسوج وارد شد و این فرودگاه که با تلاش ها و پیگیری های مستمر و نگاه ویژه دولت بر روی ریل توسعه و رونق قرار گرفته بود به یکباره در شوک بی پروازی و رکود فرو رفت.

اما پس از گذشت ۷۳ روز از سانحه دلخراش سقوط هواپیمای ای تی ای ۷۲ تهران- یاسوج سرانجام نخستین پرواز آزمایشی فرودگاه یاسوج در تاریخ ۱۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ با هواپیمای جت ام. برائر ۱۴۵ انجام شد.

این هواپیما وابسته به شرکت آتا (a t a) ظرفیت حمل ۵۰ مسافر را داشت و از نوع جت، دارای سرعت بالا، عمر مناسب، ساخت مشترک کشورهای کانادا و برزیل و از نوع ام.برائر ۱۴۵ بود.

قرار بود که با توجه به هماهنگی های انجام شده در هفته به طور موقت چهار پرواز توسط این هواپیما صورت می گیرد

بر اساس قرارداد و هماهنگی های انجام شده قرار بود هواپیمای ام.برائر ۱۴۵ شرکت آتا در هفته چهار پرواز در مسیر تهران- یاسوج و بالعکس انجام دهد.

مسئولان شرکت آتا با قاطعیت و امیدواری اعلام کردند که با حساسیت بالا آمادگی انجام پروازهای ایمن با همین مسیر پروازی فعلی را انجام خواهند داد.

اما دیری نپایید امیدها برای استمرار و رونق دوباره پروازها در فرودگاه یاسوج کمرنگ، زخم کهنه سقوط سرباز زد و به دلیل برخی مشکلات توسط شرکت آتا پروازهای فرودگاه یاسوج دوباره لغو شد.

پرواز نهایی

پس از ناکامی و مشکلات پیش آمده برای شرکت آتا در انجام پروازهای فرودگاه یاسوج رکود بر این فرودگاه بار دیگر حاکم شد تا اینکه در تاریخ ۲۱ دیماه سال ۱۳۹۷ و با حمایت دولت و پیگیری های مستمر مجموعه مسئولان و متولیان امر و آمادگی شرکت ماهان امیدها باردیگر برای ازسرگیری پروازها در این فرودگاه زنده شد.

از آن زمان تاکنون پروازهای فرودگاه یاسوج در هفته ۲ روز شامل روزهای دوشنبه و جمعه انجام می شود.

در حالی که شرایط ایمنی برای پروازهای ایمن در فرودگاه یاسوج هم از سوی مسئولان و خلبان پروازی شرکت هواپیمایی ماهان بارها مطلوب اعلام شده اما تا هنوز به دلایلی امکان افزایش و برقراری پروازها در طول هفته در این فرودگاه فراهم نشده است.

علی تهامی از خلبانان باسابقه در شرکت هواپیمایی ماهان نیز تاکید کرد که مسیر پروازی با وجود کوهستانی بودن منطقه و همچنین شرایط موجود در فرودگاه یاسوج برای انجام پروازها ایمن است.

وی اظهار داشت که امکانات، تجهیزات و شرایط باند فرودگاه یاسوج در صورت وجود شرایط مساعد آب و هوایی برای انجام پروازهای ایمن مناسب است.

وی تاکید کرد که البته هر چه تجهیزات، امکانات ناوبری و شرایط در فرودگاه یاسوج به روزتر و مطلوب تر باشد به همان میزان نیز ایمنی پروازها و اطمینان مسافر و خلبان نیز از انجام پروازها بیشتر خواهد شد.

علی محسنیان مدیر فرودگاه یاسوج نیز شرایط پروازی و تجهیزات و امکانات موجود در این فرودگاه را مناسب برای انجام پروازهای ایمن دانست و تصریح کرد: روزهای جمعه پرواز شرکت هواپیمایی ماهان از تهران به یاسوج از ساعت ۷:۴۰ دقیقه انجام و ساعت ۹ در فرودگاه یاسوج فرود می آید.

وی اظهار داشت که ساعت پرواز روز دوشنبه از تهران به یاسوج و بالعکس نیز به ترتیب ۱۲:۱۰ و ۱۴:۱۰ دقیقه خواهد بود.

البته شاید انجام پرواز تنها ۲ روز در هفته برای شرایط پس از سقوط هواپیما و البته وضعیت خاص حاکم بر فرودگاه یاسوج تا حدودی و تاکنون قابل توجیه به نظر می رسید، اما گذشت زمان و اقتضای شرایط آینده این وضع را تحمل نمی کند.

باید پذیرفت که رونق و توسعه فرودگاه به عنوان یکی از مولفه های اصلی توسعه ای در کهگیلویه و بویراحمد باید بیش از پیش مورد توجه متولیان امر در سطح ملی و استانی قرار گیرد.

غلام محمد زارعی نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا نیز شرایط ایمنی برای انجام پروازهای فرودگاه یاسوج مثبت و مطلوب ارزیابی کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به فراهم شدن شرایط موجود در فرودگاه یاسوج و ایمنی پروازها و همچنین استقبال مردم، مسئولان و مدیران اجرایی پروازهای فرودگاه یاسوج با قوت و جدیت استمرار یابد.

زارعی گفت: تعداد پروازهای فرودگاه یاسوج به مدت ۲ روز در هفته شاید در یک برهه زمانی برای مردم و مرکز یک استان با توجه به شرایط خاص پس از سقوط هواپیما قابل توجیه بود اما اینک چنین شرایطی به هیچ وجه مورد تایید نیست و مسئولان و متولیان امر باید در اندیشه برای رفع این مشکل باشند.

وی تصریح کرد: البته پیگیری ها و مکاتبات فراوانی در این راستا انجام شده و قول های مساعدی از سوی نهادهای مربوطه در دولت و حوزه وزارت راه و شهرسازی برای افزایش تعداد پروازها داده شده اما تاکنون این مهم عملیاتی نشده است.

وی گفت: حتی رایزنی هایی نیز در این راستا با شرکت هواپیمایی قشم ایر انجام شده که نسبت به برقراری پرواز در فرودگاه یاسوج هم اقدام کند.

وی تاکید کرد که شرکت هواپیمایی ماهان از شرکت های معتبر با برند جهانی است و ظرفیت مسافر هواپیمای اختصاص یافته به پرواز یاسوج نیز ۹۰ نفر است.

مسئولان وقتشان را با فرودگاه یاسوج کوک کنند

محدودیت های پروازی تنها ۲ روز در هفته که البته یک روزش نیز تعطیلی (جمعه) است کار را برای بسیاری از مسئولان و مقامات اجرایی در سطح ملی و استان سخت کرده و این چالش بدون شک سبب از دست رفتن فرصت ها و برکاتی بوده که می توانست مرهمی بر زخم ها و رفع محرومیت های عمیق این استان در بخش های مختلف شود.

بارها این گلایه و تذکر از سوی بسیاری از شخصیت ها، مقامات و مسئولان بویژه در موسسات و نهادهای غیردولتی از نداشتن پروازهای منظم در طول هفته در فرودگاه یاسوج مطرح شده که باید اذعان داشت انتظار بحقی است.

مسئولان اجرایی استان و مدیر فرودگاه باید بتواند از همه ظرفیت های ملی و راهکارهای قانونی و حتی از وجود برخی افراد و شخصیت های ذی نفوذ کهگیلویه وبویراحمدی در ارکان دولت و سایر نهادهای اجرایی کشور برای رفع این چالش مهم و افزایش تعداد پروازهای این فرودگاه اقدام کنند.

این در حالی است که استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه ترانزیتی و حمل و نقل جاده ای نیز وضعیت مناسبی ندارد، تنها کمتر از ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه دارد، حتی از داشتن یک کیلومتر آزادراه محروم است، محروم از خط ریلی و راه آهن و البته جاده های دسترسی و برون شهری آن به اذعان کارشناسان حوزه حمل و نقل و پلیس راهور و ناظران کشوری نیز به شدت ناایمن و شرایط یک جاده استاندارد اصلی را ندارند.

کهگیلویه وبویراحمد حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از اصلی، فرعی و روستایی دارد که افزون بر ۴۵۰۰ کیلومتر آن راه روستایی است و کمتر از ۵۰ درصد آن آسفالت شده است.

۳۰۱۶/۶۱۱۰
 

برچسب‌ها:

نظر شما