شناسهٔ خبر: 34267569 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

در گفت‌وگوی محمدمهدی طهرانچی با «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح شد؛

تیپ مسائل دانشگاه با ۳۰ سال گذشته فرقی نکرده است/ دانشگاه حل‌مسئله تحولات جامعه را درک می‌کند

محمدمهدی طهرانچی پیرامون دانشگاه حل مسئله محور گفت: دانشگاه حل مسئه خود را به دل جامعه می زند و مسائل را تبیین می کند، برای آن راه‌حل پیدا می کند و این راه‌حل را برای تربیت نیروی انسانی، تغییر رویه های تربیتی پیدا می کند. در فناوری ها، مهارت ها و دانش اجتماعی که بایستی انتقال دهد متناسب با حل مسئله دوباره تغییر رویه می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد مدتی است اظهارات تازه ای درباره اداره این داانشگاه در رسانه ها منتشر می کند، او طی این مدت حرف از دانشگاه حل مسئله میزند ایده ای که در مقابل ایده دانشگاه نخبگانی است، او از کار کردن داانشجویان در مزارع و کارگاه های مهارتی در مقاطع مختلف گفته است که این مسئله تفاوت نظرهای مختلفی را به خصوص در حوزه علوم انسانی ایجاد کرده است. به همین بهانه به سراغ او رفته ایم.

طهرانچی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که «مدتی است که در حال تبیین ادبیات جدیدی به عنوان دانشگاه حل مسئله محور هستید، در این بین برخی آن را آچار به دست شدن دانشجویان می دانند و این موضوع را به منزله ایجاد شرکت هایی مانند شرکت های کشاورزی می دانند، آیا این موضوع با روح دانشگاه که به عنوان محوری نخبگانی محسوب می شود در تضاد نیست؟» گفت: ما یک دانشگاه Science for Science  که این بحثی است که در بخشی از جامعه دنبال می شود ولی یک بخش دیگری از بحث این است که دانشگاه مشروعیت خودش را از جامعه و نظام دریافت می کند و بایستی برای حل مسئله چه در سطح بالا دستی و علوم انسانی باشد و چه در سطح علوم اجتماعی و علوم فنی باشد و مهم تر چه در سطح اقتصادی و اجتماعی که متاثر از بخش فرهنگی باشد.

او افزود: این مجموعه مسائل در سطح جامعه وجود دارد و دانشگاه بایستی با رویکرد علمی و فناورانه به حل مسئله بپردازد چه در بحث آموزش و پژوهش و چه در بحث خلق فناوری؛ برای مثال دوستانی که به ملایر رفتند می بینند که 2 سال مردم یک شهر همت کردند، گذشته خود را احیا نموده و صنعتی ساختند که در مدت کوتاهی که نمایشگاه برگزار می کنند 480 میلیارد تومان چرخش مالی دارد. این اقتصاد و بستر اشتغالی که 15 هزار کارگاه مشغول به فعالیت است و مردم به وجود آوردند، نیاز به حمایت و پشتوانه سازی علمی دارد. مجموعه ای از مسائل در این قسمت قرار دارد که اگر این مسائل حل نشود، مثل بقیه صنایع از رونق خواهد افتاد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: پس دانشگاه حل مسئه خود را به دل جامعه می زند و مسائل را تبیین می کند، برای آن راه‌حل پیدا می کند و این راه‌حل را برای تربیت نیروی انسانی، تغییر رویه های تربیتی پیدا می کند. در فناوری ها، مهارت ها و دانش اجتماعی که بایستی انتقال دهد متناسب با حل مسئله دوباره تغییر رویه می دهد. مشکلی که ما در دانشگاه داریم این است که هم اکنون درسال 1398 قرار داریم اما زمانی که فضای کلاسیک دانشگاه را می بینیم، تیپ مسائل آن با 20سال و 30سال پیش هیچ تفاوتی نداشته است و اینکه دانشگاه خودش را تغییر نداده است و در حقیقیت خود را با محیط سازگار نکرده است و خود را در برج آج می بیند، این با دانشگاه حل مسئله مغایر است. دانشگاه حل مسئله زمانی که تحولات اجتماعی را درک می کند، خود را نیز متحول ساخته و روش آموزش خود را تغییر می دهد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: در حال حاضر جهان شبکه ای زندگی مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است اما ما تربیت خود را متحول نساختیم و انگار نه انگار که اتفاقی رخ داده است. ویکی پیدیا در آموزش کنار جوان با دسترسی به اینترنت قرار گرفته است و زمانیکه استاد صحبت می کند، دانشجو تمام متون را زیر و رو می کند اما آموزش عالی ما هنوز خودش را مطابق با این تحول جلو نبرده است.

طهرانچی افزود: در حقیقت دانشگاه حل مسئله دانشگاهی است که خودش را در خدمت جامعه قرار داده است نه جامعه را در خدمت خودش؛ دانشگاهی که از مالیات و سرمایه اجتماعی استفاده می کند خودش را باید خادم و پیش برنده جامعه بداند. هر ادبیاتی که مطرح می شود بدیهی است تا زمانی که این ادبیات جایگاه خودش را پیدا می کند، مفسرهای مختلفی پیدا می کند که بایستی مرتب این را تصیح کنند.

نظر شما