شناسهٔ خبر: 34267105 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۶ هزار مهارت‌آموز در آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان شرکت می‌کنند

تهران- ایرنا- معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان گفت: ۱۶ هزار مهارت آموز برای جذب در وزارت آموزش و پرورش اول شهریور ۹۸ در آزمون اصلح (ارزشیابی صلاحیت حرفه‌ای) در سراسر کشور به رقابت می پردازند.

صاحب‌خبر -

«رضا کچوئیان» از طراحی آزمون کتبی مهارت آموزان ماده ۲۸ (فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه ها) ورودی سال های ۹۷- ۹۶و مهارت آموزان باقی مانده از ورودی سال ۹۵ با در نظر گرفتن نتایج حاصل از آسیب شناسی چند وجهی دوره های ارزشیابی قبل، مبتنی بر مدل شایستگی های معلمی و بر اساس سرفصل مصوب دوره مهارت آموزی خبر داد.

وی اظهارداشت: در این ارزیابی تلاش بر این است دانش ها و مهارت های اصیل معلمی مورد نیاز نومعلمان از سرفصل برنامه دوره یک ساله استخراج و عمده موقعیت ها و سؤالات بر اساس این شایستگی ها طراحی و تدوین شود.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: همه مراحل اجرای ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای برای مهارت آموزان باقی مانده از ورودی سال ۹۵ که از این پس به اختصار ورودی ۹۵ نامیده می شوند، همانند مهارت آموزان ورودی سال ۹۶ است.

کچوئیان با تاکید بر اینکه کاربرد واژه های صلاحیت و شایستگی در مرکز سنجش شایستگی های حرفه ای دانشگاه فرهنگیان به منزله سنجش صلاحیت یا شایسته بودن افراد نیست، گفت: اصطلاحات صلاحیت و شایستگی به لحاظ فنی، صرفاً به عنوان ترجمه اصطلاحات تخصصی competence و competency با در بر داشتن تعاریف علمی خاص شامل دانش ها، مهارت ها و سایر ابعاد توانایی های فرد بوده که بر مبنای علوم سنجش و اندازه گیری، مدیریت آموزشی و برنامه ریزی درسی قابلیت سنجش دارند.

وی از اصلح به عنوان واژه ای برای ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای یاد کرد و خاطرنشان کرد: این واژه بدون اشاره به صالح تر بودن افراد تفاوت افراد را در ارائه دانش ها، مهارت ها و سایر ابعاد قابل سنجش توانایی، مورد ارزیابی قرار می دهد.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان به برنامه درسی دوره یک ساله مهارت آموزی، مصوب بیستمین جلسه شورای دانشگاه در خصوص ارزشیابی جامع صلاحیت های حرفه ای اشاره کرد و افزود: آزمون های کتبی دانشی و عملکردی از طریق طراحی سؤالات استاندارد تولید و به اجرا در می آید.

کچوئیان ادامه داد: بر اساس این برنامه، ارزشیابی جامع در پایان دوره مهارت آموزی برگزار و جدای از ارزشیابی های تکوینی و تراکمی تلقی می شود.

به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، کچوئیان در خصوص دریافت دفترچه های اختصاصی مهارت آموزان تصریح کرد: در مؤلفه کتبی اصلح پیش رو، هر گروه از رشته های ۱۹ گانه مهارت آموزان ورودی سال های ۹۶ و ۹۵ همچنین هر گروه از رشته های ۲۳ گانه مهارت آموزان ورودی سال ۹۷ دفترچه های اختصاصی خود را در آزمون های کتبی چندگزینه ای و کتبی عملکردی دریافت می کنند.

وی، مجموع امتیاز آزمون های کتبی عملکردی و کتبی چندگزینه ای را برابر با ۴۵۰ امتیاز دانست و گفت: ضروری است مهارت آموزان حد نصاب ۶۵ درصد مجموع آن دو، معادل ۲۹۲.۵ امتیاز را کسب کنند.

معاون دانشگاه فرهنگیان با یادآوری تفاوت های برخی دروس و سرفصل برنامه درسی مهارت آموزان ورودی سال های ۹۷- ۹۶ بخش هایی از فرآیند ارزشیابی کتبی این افراد را نیز متفاوت خواند و اظهار داشت: در تحلیل نتایج ضمن اجرای فرآیندهای فنی آزمون سازی، هر یک از این دو گروه با مهارت آموزان هم ورودی خود قیاس خواهند شد.

کچوئیان تصریح کرد: کلیه مراحل طراحی و تدوین سوالات، چاپ دفترچه ها و تصحیح پاسخ برگ های چندگزینه ای و عملکردی، به طور متمرکز در سازمان مرکزی با بهره گیری از ظرفیت اساتیدی از کل کشور انجام شده است.

وی مرکز سنجش این معاونت را در قبال نشر هر گونه مطالب و منابع پیشنهادی برخی کانال ها و مراجع، خالی از مسئولیت خواند.  

معاون نظارت، ارزیابی وتضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر ملاک بودن اطلاعیه های منتشر شده این مرکز افزود: اطلاعیه های منتشر شده مرکز سنجش دانشگاه، صرفاً شایستگی های معلمی مندرج در برنامه درسی دوره یک ساله مهارت آموزی و کتب درسی، اسناد، آیین نامه ها، برنامه های درسی و راهنماهای تدریس مدرسه ای را ملاک طراحی و تصحیح آزمون ها قرار داده است.

کچوئیان مرجع هر گونه اطلاع رسانی در خصوص آزمون اصلح را صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، پورتال دانشگاه، پورتال معاونت نظارت دانشگاه و پیام های رئیس دانشگاه و معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه ذکر و درج هر گونه خبر خارج از مجاری اعلام شده را فاقد وجاهت اعلام کرد.

نظر شما