شناسهٔ خبر: 34266733 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

آغاز مرمت بافت تاریخی میدان حسن‌آباد تهران + عکس

مرمت بافت تاریخی میدان حسن‌آباد که در پی آتش‌سوزی چهارشنبه هفته گذشته تخریب شد، توسط شهرداری تهران آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تسنیم، شامگاه چهارشنبه ۲۶ تیر ماه ساعت ۲۱:۱۸  انباری به وسعت بیش از یک هزار متر در قسمت شمال غربی میدان تاریخی حسن‌آباد تهران شعله‌ور شد و در ادامه آتش به سقف‌های شیروانی و بافت تاریخی دو گنبد میدان حسن‌آباد سرایت کرده و بخشهایی از بافت تاریخی تخریب شد.

با توجه به تأکید شهردار تهران، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مرمت و بازسازی بخش تخریب شده بنای تاریخی میدان حسن‌آباد از روز یکشنبه ۳۰ تیر ماه آغاز شده است.

پس از این حادثه، پیروز حناچی شهردار تهران  در صفحه شخصی خود  ضمن قدردانی از آتش‌نشانان بر بازسازی سریع میدان تاریخی حسن‌آباد و ایمن کردن اماکن تجاری پیرامون این بنای تاریخی تأکید کرد.

احمد مسجدجامعی؛ عضو شورای شهر تهران  ضمن تشکر از شهردار تهران در ارتباط با  دستور بازسازی سریع میدان حسن‌آباد گفت: این بنا تنها بنای باقیمانده است که به سبک معماری رنسانس ایتالیا در ایران ساخته شده و البته بنای محکمی هم هست؛ دلیل این استحکام را هم می‌توان در همین حادثه اخیر دید که گنبدهای آهنی آن ذوب شده و از بین رفته اما کلیت بنا پابرجاست. این خود نشان می‌دهد که این بنای ۸۰ - ۹۰ ساله چه مقاومتی داشته و چه محاسباتی برای آن در نظر گرفته شده است.

مسجدجامعی افزود: ضرورت دارد بازسازی این بنا را صرفا به جداره خلاصه نکنیم. این که صرفا جداره سازی و نما را ترمیم و مرمت کنیم درست نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه بنای حسن‌آباد اهمیت فرهنگی، هنری، میراثی و هویتی دارد، یادآور شد: در کنار این بنا یکی از قبرستان‌های مهم تهران قرار داشته که برخی شخصیت‌های مشروطه خواه و هنرمند مانند میرزا رضا کلهر خوشنویس بزرگ معاصر یا سردار جنگل در آن دفن بوده‌اند. بعدها شاید برای آن که آن خاطره‌ها از بین نرود یک کاربری جدید برایش تعریف کردند. این جا به واقع یک خاطره جمعی شکل گرفته است که ساختمان بخشی از آن است.

میدان حسن‌آباد تهران,اخبار اجتماعی,خبرهای اجتماعی,شهر و روستا

وی در ادامه به میدان پیشین حسن‌آباد اشاره کرد و گفت‌: در روبه روی این بنا، مجسمه ملک المتکلمین وجود داشت که تندیس این شخصیت سالها در همین خیابان بوده اما در سال‌های دهه ۵۰ روشن نیست چرا و چگونه از میدان حسن آباد که آن سال‌ها به میدان ملک المتکلمین مشهور بود برداشتند، نامگذاری حسن‌آباد هم برای خود تاریخچه‌ای دارد که جالب است. این جا املاک مستوفی الممالک بوده که به نام پسرش حسن نامگذاری کرده و بارها هم نام آن عوض شده است.

به گزارش تسنیم، با توجه به تأکید شهردار تهران، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مرمت و بازسازی بخش تخریب شده بنای تاریخی میدان حسن‌آباد آغاز شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما