شناسهٔ خبر: 34266597 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تمایز تروریسم، تحریم و تیم «بی» از زبان ظریف

تهران-ایرنا- تمایز میان مفهوم تحریم و تروریسم از یک سو و سیاست خارجی آمریکا و تنش آفرینی های تیم B از سوی دیگر مهمترین ماموریت وزیر امورخارجه در قاره آمریکاست؛ ماموریتی که وزیر امور خارجه آمریکا آن را «بد» توصیف کرده است که نشان از موفقیت آن دارد.

صاحب‌خبر -

«محمد جواد ظریف» روز گذشته در نشست دفاع از منشور ملل متحد و هنجارهای حقوق بین الملل در «کاراکاس» (ونزوئلا) بار دیگر تاکید کرد: آنچه آمریکا انجام می دهد تحریم نیست، تروریسم اقتصادی است. ظریف در این نشست ضمن ارائه تعریف تروریسم و تحریم؛ اقدامات آمریکا علیه مردم ایران را نه فشار قانونی و تحریم بلکه تروریسم اقتصادی به ویژه علیه غیرنظامیان اعلام کرد. وزیر امورخارجه بهتر از هر کسی بار معنایی و حقوقی متفاوت میان دو واژه تحریم و تروریسم را می داند و تاکید مکرر او بر تروریسم و نه تحریم، به این دلیل است که آمریکا اقدامات تحریمی خود را در قالب هنجارهای قانونی تعریف می کند در حالی که این اقدامات به صورت مشخص سلامت و امنیت مردم غیرنظامی ایران را هدف قرار داده است.

ظریف همچنین تروریسم اقتصادی آمریکا را نه تنها علیه ایران بلکه تهدیدی جهانی دانست و در توییتی نوشت: تروریسم اقتصادی آمریکا یک تهدید جهانی است. برای شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد که مهیای تمهید پاسخی جهانی به یکجانبه گرایی است، در ونزوئلا هستم. در تعامل ایران با دنیا، ما نه خواستار سرنگونی رهبران کشورها هستیم و نه خواهان تقویت موقعیت آنها، این تصمیم با مردم هر کشور است.»

وزیر امور خارجه همچنین درباره دنباله روی دیگر کشورها به ویژه انگلیس از سیاست های آمریکا نوشت: «بریتانیا باید از آلت دست آمریکا بودن در تروریسم اقتصادی دست بردارد.»

تیم تنش آفرین «بی» و پیش بینی ظریف

«پیشگو نیستم اما ذات تیم B را می‌شناسم» این جمله ای بود که ظریف یک ماه پیش در واکنش به اتهام زنی آمریکا علیه ایران همزمان با انفجار کشتی های نفتی گفت و این روزها هم بار دیگر بر آن تاکید می کند. وزیر امورخارجه روز گذشته در توییتی نوشت: «جان بولتون می خواهد انگلیس را به باتلاق بکشاند. اشتباه نکنید! جان بولتون که در فریب ترامپ برای ورود به «جنگ قرن» ناکام مانده و نگران فروپاشی تیم بی است، در حال ریختن زهر خود به انگلیس است به این امید که این کشور را به باتلاق بکشاند. تنها خردورزی و دوراندیشی می‌تواند چنین توطئه هایی را خنثی کند.» حالا نشریه «آبزرور» که نسخه هفتگی روزنامه گاردین به شمار می‌آید، ضمن تایید هشدارهای ظریف می نویسد: «جان بولتون جنگ‌طلب اعظم دولت دونالد ترامپ لندن را در مورد ایران فریب داده و به دام خطرناکی کشانده است.»

هرچند بولتون هم برای کشاندن انگلیس به چنین دامی کار سختی پیش رو نداشت و لندن برای رقصیدن به ساز واشنگتن پیش از این و با توقیف نفکتش ایرانی اعلام آمادگی کرده بود اما به نظر می رسد لندن نمی خواهد بیش از این در دام تنش آفرینی های آمریکا و بولتون بماند. نشریه تلگراف روز یکشنبه در این زمینه نوشت: «انگلیس از آمریکا خواسته است از اظهارات علنی تحریک آمیز درباره توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران اجتناب کند.»

اما این همه داستان نیست و به نظر می رسد دامنه فریبکاری بولتون تنها محدود به انگلیس نبوده و حتی «دونالد ترامپ» هم در دام جنگ طلبی او گرفتار شده است. در همین راستا ویدیویی کوتاه از رییس جمهوری آمریکا در رسانه های خبری منتشر شده که در آن ترامپ در پاسخ به پرسشی درباره ادعای ساقط کردن پهپاد ایرانی در خلیج فارس می گوید: «من که اینجا نشسته ام، جان بولتون باید توضیح دهد!» بولتون اما در این زمینه توضیحی نداشت چرا که شواهد نشان می داد هیچ پهپاد ایرانی در خلیج فارس ساقط نشده است.

سابقه جنگ طلبی بولتون و دشمنی او با ایران، مشاور امنیت ملی کاخ سفید را مهم ترین تنش آفرین خاورمیانه معرفی می کند اما دیگر اعضای تیم B هم در پیچیده کردن معادلات خاورمیانه از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش نه چندان قابل قبول اروپا در حفظ برجام را دلجویی از ایران خوانده و آن را مشابه دیپلماسی شکست خورده در قبال حکومت آلمان نازی دانسته است. دیگر عضو تیم B «محمدبن سلمان» ولیعهد سعودی است که این روزها با وجود افزایش تنش ها در منطقه در سکوت مرموزی به سر می برد. دلیل این سکوت مرموز می تواند گرفتاری بی سابقه عربستان در یمن باشد. جنگ با حوثی های یمن و بمباران مردم غیرنظامی این کشور که قرار بود پیروزی برق آسا به بار آورد اکنون به جنگی فرسایشی تبدیل شده است. «بن زاید» دیگر عضو این گروه تنش آفرین، هرچند همان استراتژی سکوت مرموز را دارد اما نشانه هایی از تمایل برای خروج از این گروه را نشان می دهد.

حضور «بد» توصیف پمپئو از حضور ظریف در آمریکا

به اذعان بسیاری از تحلیلگران حضور ظریف در نیویورک و گفت و گوهای او با رسانه ها تاثیرگذار بوده است. این حضور چندان به مذاق «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا خوش نیامده و او سفر ظریف و مصاحبه های او را «بد» ارزیابی کرده است. ظریف در این گفت و گوها و توییت های پس از آن در کنار شفاف سازی تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران، تنش آفرینی تیم B و مواضع جمهوری اسلامی؛ نکته دیگری را هم به کنایه عنوان کرد؛ ظریف به «فرید زکریا» مجری شبکه «سی. ان. ان.» گفت که در آمریکا فقط یک انتخابات برگزار شد، انقلاب که نشد! پیش از این هم برخی رسانه های آمریکایی تنها دلیل خروج ترامپ از برجام را نابودی دستآورد اوباما اعلام کرده بودند.

نظر شما