شناسهٔ خبر: 34265204 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رشد ۱۰ درصدی واردات برنج در سال ۹۸/ ۱۰۰ هزار تن برنج معطل تخصیص ارز در گمرکات

کشاورز گفت: بنابر آمار میزان واردات برنج در ۴ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است.

صاحب‌خبر -

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اختلاف آمار واردات برنج میان وزارت جهاد کشاورزی با بخش خصوصی اظهار کرد: بنابر آمار گمرک تا نیمه خرداد ۷۱۰ هزار تن برنج وارد شده، اما وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید ۷۴۰ هزار تن برنج وارد شده است.

وی افزود: بنا بر آمار تا پایان خرداد، میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۳۰ هزار تن اختلاف دارد، در حالیکه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اذعان می‌کنند واردات ۷۰ درصد رشد داشته است.

به گفته کشاورز، با مقایسه آمار ۴ ماهه واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر از ۱۰ درصد رشد داشته‌ایم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با انتقاد از امتناع وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ثبت سفارش برنج بیان کرد: با توجه به اختلاف آمار واردات، وزارت جهاد کشاورزی دیگر ثبت سفارش برنج را انجام نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: نیازی به واردات برنج تا پایان سال نداریم/ حداقل تولید برنج امسال از سقف پارسال بیشتر خواهد بود

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار تن برنج در بنادر منتظر تخصیص ارز است، گفت: با افزایش مصرف برنج خارجی ناشی از نوسان نرخ برنج ایرانی در ماه‌های آتی دچار کمبود خواهیم شد که امیدواریم هر چه سریع‌تر تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده شود.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج با اشاره به اینکه قیمت برنج خارجی از ثبات نسبی در بازار برخوردار است، بیان کرد: با توجه به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و ثبات نرخ ارز در بازار‌های جهانی، هر کیلو برنج خارجی با نرخ ۷ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود، اما با افزایش هزینه‌های گمرکی، واردکنندگان چاره‌ای جز تغییر قیمت برنج ندارند.

وی با اشاره به اینکه ماهانه به طور متوسط ۱۲۰ هزار تن برنج در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: بنابر آمار گمرک ۷۱۰ هزار تن برنج وارد کشور شد که ۵۰ تا ۷۰ درصد این میزان، سهم دولت و مابقی بخش خصوصی است.

کشاورز در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه بخش خصوصی تنها برای یک ماه آینده برنج در انبار ذخیره دارد، از این رو مسئولان ذی ربط باید تدابیر لازم را برای رفع مشکلات ارزی و ترخیص برنج از گمرک‌های کشور بیاندیشند.

 

انتهای پیام/

ثبات نرخ برنج خارجی در بازار

نظر شما