شناسهٔ خبر: 34264396 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

انتقاد علی نصیریان به صحبت‌های محسن هاشمی در اختتامیه جشنواره شهر: هنر پروپاگاندا نیست

اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر شب گذشته در تالار وحدت تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جشنواره بین‌المللی شهر با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. در این مراسم که در تالار وحدت برگزار می‌شد، جمعی از مدیران شهری و هنرمندان حضور داشتند. در بخشی از این مراسم آیین بزرگداشت علی نصیریان برگزار شد. این بازیگر پیشکسوت وقتی برای برگزاری این مراسم به روی صحنه آمد از صحبت‌های محسن هاشمی که دقایقی پیش از او روی صحنه رفته بود انتقاد کرد. محسن هاشمی در بخشی از صحبت‌هایش به جشنواره‌های مختلف اشاره کرده و گفته بود: «اگر فرض کنیم جشنواره‌ای مانند جشنواره شهر به صورت برنامه‌ریزی شده بخشی از حمایت حاکمیت شهری را دارد و بخشی از حاکمیت شهری نسبت به آن حساس بوده و آن را رهبری کرده، باید وظایف مدیریت شهری را هم در نظر بگیرد تا بتواند اهداف مدیریت شهری را به نمایش بگذارد البته این به این معنی نیست که این گونه جشنواره‌ها به عنوان ابزار تبلیغاتی برای مدیران شهری بشوند و دلیلی ندارد مدام سفید نمایی کنیم اما سیاه نمایی هم درست نیست.»

رئیس شورای شهر تهران در ادامه به اهالی سینما توصیه کرده بود: «لازم است ضمن نشان دادن وخامت‌های جامعه به واقعیت‌ها هم توجه کنیم به گونه‌ای که مشکلی از جامعه برداشته شود و به سمت وضعیت مناسب‌تری برویم بنابراین باید حقیقت نمایی کنیم البته گاهی در فیلم‌ها پوچ گرایی می‌شود که برای برخی جوانان مناسب نیست.»

این صحبت‌ها واکنش علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون را به دنبال داشت. نصیریان در واکنش به توصیه‌های محسن هاشمی گفت: «برخلاف آنچه که آقای هاشمی گفت، کار هنر پروپاگاندا نیست و نمی‌تواند باشد. اصلاً هنر ابزار پروپاگاندا نیست. هنر استوار است بر خلاقیت انسانی و خلاقیت انسانی یک چیز خودجوش و خدایی است چراکه که خدا این خلاقیت‌ها را در نهاد انسان گذاشته است.»

نصیریان در ادامه گفت: «همه جای دنیا شهرداری‌ها به هنر کمک می‌کنند اما دخالتی در کار آنها ندارند خلاقیت جای خودش را دارد ولی حمایت مقوله دیگری است و نمی‌شود با این بهانه‌ها از هنر حمایت نکرد. وقتی وارد حیطه هنر می‌شویم باید بگذاریم خلاقیت‌ها کار خود را انجام دهد با این وجود اگر ما مقداری بازتر نگاه کنیم می‌توانیم به جوان‌ها میدان دهیم چراکه هنر به صورت غیرمستقیم معرف کشور است برای مثال سینمای ایران در دنیا مطرح است و این نشان می‌دهد که ما نه تنها در گذشته بلکه امروز هم صاحب خلاقیت و هنر هستیم من نه به جناح کار دارم نه چیزی اما در این چند وقت سالن‌های خوبی برای عرضه هنر ساخته شده و از این جهت کار شهرداری جای قدردانی دارد.»

۲۵۸۲۵۸

نظر شما