شناسهٔ خبر: 34263626 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

سید علیرضا کریمی سردبیر

ادبیات ترامپی نماینده مجلس

صاحب‌خبر - بنده اصولا تمایل ندارم وارد جدل دو نماینده مجلس شوم؛علی الخصوص حالا که در آستانه انتخابات قرار داریم و تمییز دادن مسائل دشوار است.لیکن در مورد دعوای نمایندگان مشهد و تربت جام یک موضوع به شدت توی ذوق می‌زند.
اول از اینکه همین ابتدا عرض کنم مبرهن است نقدهای تند روز یکشنبه نماینده تربت جام در مجلس به کریمی قدوسی از یک‌موضوع مرتبط با حوزه انتخابیه نشات می‌گیرد.براساس گفته‌های این نماینده مجلس گویا نماینده مشهد در حوزه انتخابیه وی تبلیغات منفی را آغاز کرده است تا او در انتخابات آتی شکست بخورد.همین بهانه‌ای شده تا نماینده به اصطلاح اصلاح طلب تربت جام این نکات را گوشزد کند:«طالبان یک قیف داشت و....ریش مردم را اندازه می‌گرفت، ببینید استاندارد است یا نه. شما چه کاره مملکت هستید که به وزیر و رئیس جمهور و حالا نماینده مجلس می‌تازید... شما به شهر تربت جام آمدید و به مردم گفته اید نماینده شما انقلابی نیست و نامه جمع کنید تا ردصلاحیت شود. آقای کریمی قدوسی آن زمانی که اجداد شما بستگان شما از افغانستان به ایران {...} ما ایرانی بودیم... چه کسی به شما شناسنامه ایرانی داده است، چه کسی به شما اجازه داده است به ارکان نظام بتازید، چند روز سابقه جبهه دارید، چندتا عملیات شرکت کرده اید؟ کی شما ایرانی شدید که ما ایرانی نبودیم.»
در مورد فرمایشات این نماینده مجلس یک توضیح می‌دهم و دو نکته را عرض می‌کنم.توضیح اینکه روزنامه آفتاب یزد شدیدترین انتقاد‌ها را همواره به عملکرد کریمی قدوسی داشته و دارد.ما بارها نوشتیم که رویکرد این نماینده مجلس غلط اندر غلط و مخالفت‌های وی با تیم دیپلماسی از جمله ظریف ملی نیست.حتی تاکید داشتیم که اینکه بعضا این نماینده مجلس خبرهای غیرعلنی جلسات غیررسمی را علنی کرده و جار می‌زند جز اینکه برای مخالفان نظام خوراک تهیه کند سودی نداشته و ندارد.فلذا انتقاد‌ها به این نماینده مجلس سرجای خودش اما اظهارات نماینده تربت جام نیز غیرقابل دفاع و سوال‌برانگیز است.چرا؟عرض می‌کنم:
اولا اگر واقعا این نماینده عملکرد صحیح و مثبتی داشته چه بیمی از شبنامه‌های دیگر نماینده مجلس دارد؟مردم عملکرد مثبت ببینند تحت تاثیر شخصی چون کریمی قدوسی نیستند و جانانه به دفاع از نماینده خود برمی‌خیزند. لابد در خروجی این نماینده مجلس پس از چهار سال نکات مثبت کمتر از منفی است که دلواپس تحرکات کریمی قدوسی شده است.البت باز هم تاکید می‌کنم این وجیزه در مقام دفاع از نماینده مشهد نیست.
ثانیا ادبیات نماینده تربت جام محل سوال جدی است.به راستی نوع بیان و الفاظ به‌کار برده این نماینده مجلس با ادبیات رئیس جمهور آمریکا مو نمی‌زند.ما از بام تا شام در حال حمله به ترامپ هستیم که چرا اخلاق‌مدار نیست و حتی در ایالات متحده نیز کمپین‌هایی علیه وی بر سر صحبت‌های‌نژاد پرستانه او در مورد یک نماینده کنگره شکل‌گرفته اما حال می‌بینیم بیخ گوش خودمان یک به اصطلاح منتخب مردم اینگونه سخن می‌گوید.اینکه به یک نماینده مجلس گفته شود:«کی شما ایرانی شدید؟» آنچنان تفاوتی با ترامپ که به منتقد خود در کنگره می‌گوید: «برگرد به کشور خودت» ندارد.اصلا برفرض که کریمی قدوسی افغانستانی تبار باشد؛آیا این عامل و دلیلی می‌شود که وظایف نمایندگی خود را کنار گذاشته و مداحی مقامات اجرایی را کند؟خیر.نیک آن بود که نماینده تربت جام به جای این سخنان تحقیر‌آمیز که از آن بوی نژاد پرستی می‌آید صرفا نقد محترمانه خود را به کریمی قدوسی مطرح می‌کرد و تمام.
سوگمندانه برخی اصلاح طلبان از جمله همین نماینده تربت جام که گویا عضو حزب کارگزاران نیز است تصور می‌کنند چون جزو این جریان محسوب می‌شوند می‌توانند هر فعلی را کرده و هر لفظی را آورده و چون اصلاح طلب هستند رسانه‌های مستقل هم از کنار موضوع رد شوند.ما نقددرون گفتمانی را قبول داریم و تا انتخابات دراین باره سخن‌های زیادی خواهیم گفت.اصلاحات و اصلاح طلبی محترم است؛ نباید ملعبه دست برخی افراد برای سودجویی و یا بهتر بگویم سرمردم کلاه گذاشتن شود!

نظر شما