شناسهٔ خبر: 34263475 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

منطقه آزاد ارس از آمار تا واقعیت/خودشیفتگی مدیران ارس و تحلیل ناقص شاخص‌های اقتصادی

و آخر اینکه مدیران این منطقه باید با قبول شرایط سخت مدیریت در مناطق آزاد با توجه به شرایط حاکم بر کشور تدابیر لازم را اتخاذ کنند و از خودشیفتگی ناشی از تحلیل‌های ناقص و برش خورده آمار اقتصادی که اعتماد مخاطب را هدف قرار می دهد پرهیز کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز مدیران منطقه آزاد ارس در حالی که این منطقه در رکود تاریخی در تمام بخش‌ها بسر می‌برد اخبار موفقیت‌های اقتصادی این منطقه را منتشر می‌کنند بدون آنکه تحلیل درستی از واقعیت‌های این منطقه ارائه کنند.

منطقه‌ای که طی سال‌های 91 تا 97 واردات قطعی سالانه  بین  300 تا 600میلیون دلار در سال را بدون احتساب واردات انجام شده به داخل منطقه به صورت مسافری و .... تجربه می‌کند، امروز به صادرات قطعی حدود 60 تا 80 میلیون دلار در سال در همان بازه زمانی می‌بالد و این در حالی است که صادرات قطعی این منطقه در سال 91 حدود 92 میلیون دلار بوده که در سال 96 به 63 میلیون دلار کاهش یافته و حکایت از نسبت نامتناسب واردات به صادرات و مهمتر از آن روند رو به رشد واردات و روند نسبتا ثابت و البته بعضاً کاهشی صادرات قطعی حاصل از تولید دارد. بویژه که در همین مدت درآمد حاصل از واردات در منطقه که بنا به گفته مسوولان ارشد مناطق آزاد یکی از مهمترین منابع تامین درآمد سازمان‌های مناطق آزاد برای تامین زیرساخت‌ها و هزینه‌های هر منطقه است، صرف توسعه زیرساخت‌ها در منطقه ارس شده و موجبات حضور سرمایه‌گذاران متعددی در این منطقه شده است که امروز باید نتیجه آن در تولید و صادرات کالا در این منطقه مشهود باشد.

در عین حال معاونت اقتصادی منطقه آزاد ارس طی روزهای گذشته میزان صادرات قطعی این منطقه را در سه ماهه اول سال‌جاری 21 میلیون دلار اعلام کرده و تاکید کرده  که این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است! به عبارتی در سه ماهه اول سال 97 صرفا 10میلیون دلار صادرات از این منطقه انجام شده است و این در حالی است که بنا بر اخبار منتشره در سال 91 این عدد حدود 20 میلیون دلار و سال 92 حدود 12 میلیون دلار و سال 96 بالای19 میلیون دلار در همان مدت مشابه بوده است.

 به عبارتی آنچه که امروز مدیران منطقه آزاد ارس به آن می‌بالند عقب گرد به 8 سال قبل یعنی میزان صادرات در سال 91 است و چه افتخاری بالاتر از این!!

 

جالب توجه خواهد بود اگر بدانیم در این مدت 8 سال زیرساخت‌های منطقه ارس چندین برابر شده  و دهها  واحد تولیدی جدید در این منطقه ایجاد شده‌اند و لقب صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور را به ارس داده‌اند و مهم‌تر از همه بزرگ‌ترین مجموعه گلخانه‌ای کشور که تمام تولیدات خود را صادر می‌کند طی سال‌های اخیر به بهره‌برداری رسیده است.

با نگاهی به آمار اعلامی مدیران این منطقه در حوزه واردات که محل افتخار دیگری برای آنان است، شاهد کاهش واردات به منطقه هستیم. موضوعی که نه براساس تدبیر مدیران منطقه بلکه از سر اجبار و ناشی از ممنوعیت واردات کالا به این مناطق و ثبت سفارش کالا به منطقه تحمیل شده است.

هرچند مدیران این منطقه سعی در استفاده عملکردی از این امر می‌باشند تا بدینوسیله منطقه ارس را صادرات‌گرا و کارنامه خود را موفق جلوه دهند اما به اذعان سرمایه‌گذاران منطقه همین امر که بزرگ‌ترین منبع درآمدی سازمان منطقه آزاد در تامین بودجه و اعتبارات مورد نیاز است، سازمان را در تامین اعتبار پروژه‌های عمرانی و حتی حقوق کارکنان سازمان با مشکل مواجه ساخته و رکود شدیدی را به منطقه تحمیل کرده است.

در بخش ترانزیت بویژه از نوع خارجی آن نیز که می‌تواند مورد بحث بوده و نشان دهنده میزان موفقیت منطقه آزاد ارس در جلب و جذب کالای ترانزیتی به منطقه ارس و بهره‌برداری از موقعیت ممتاز آن باشد، متاسفانه آمار کامل و دقیقی منتشر نشده است اما اظهارات شرکت‌های حمل و نقلی و انبارهای کالا در این منطقه از روند نزولی این بخش در سال‌های اخیر فعالیت این منطقه آزاد و ناتوانی مدیران در مدیریت این بخش و بکارگیری امکانات این منطقه مرزی از جمله گمرک و انبارهای عمومی و راه آهن و ... در این حوزه است.

مطالعه و تحلیل سایر بخش‌های آماری این منطقه که توسط سازمان مربوط و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد منتشر شده است نیز وضعیتی مشابه را تداعی می‌کند. در حالی که اخیرا خبری با مضمون الگو بودن منطقه ارس در بین مناطق آزاد نسل دوم! (یادآور می شود نسل دوم مناطق آزاد کلا سه مورد یعنی ارس، انزلی و اروند می باشند) منتشر شده و منطقه آزاد ارس را منطقه پیشرو در توسعه بعد از کیش عنوان کرده است اما نکته اینجاست که آیا میزان و رشد واردات، صادرات و ترانزیت کالا در این منطقه که نتیجه آن کاهش تولید، اشتغال و البته درآمد منطقه و به تبع آن توقف عمران و آبادی است با امکاناتی که در دهه گذشته در این منطقه ایجاد شده  و زیرساخت‌هایی که سابقا در آن وجود داشته و همچنین ظرفیت‌های خدادادی آن متناسب است؟

و آخر اینکه مدیران این منطقه باید با قبول شرایط سخت مدیریت در مناطق آزاد با توجه به شرایط حاکم بر کشور تدابیر لازم را اتخاذ کنند و از خودشیفتگی ناشی از تحلیل‌های ناقص و برش خورده آمار اقتصادی که اعتماد مخاطب را  هدف قرار می دهد پرهیز کنند.

 

منطقه آزاد ارس در شمال غرب ایران در نقطه صفر مرزی در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته است.

بر اساس مصوبه هیات وزیران در تاریخ 7/4/1384 به شماره 20708/ت530820 محدوده منطقه آزاد ارس شامل 9700 هکتار از اراضی منطقه می شد که براساس مصوبه جدید این هیات محترم در 14/9/1387 , محدوده این منطقه به 51 هزار هکتار شامل بخشهایی از 2 شهرستان جلفا و خداآفرین افزایش یافت.

انتهای پیام/60002/ر

نظر شما