شناسهٔ خبر: 34262641 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

۱/در میزگرد «عفاف و حجاب» مطرح شد:

مسئولین در حوزه پوشاک حجاب دغدغه ندارند

۹۰درصد طراحی های بازار برای مانتویی ها است و پسندیده نیست که محجبه ها برای تهیه لباس در جامعه اسلامی با مشکل مواجه باشند؛ متاسفانه مسئولین نیز در حوزه پوشاک عفاف و حجاب دغدغه ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، در ادامه برگزاری سلسله نشست ها و میزگردهای علمی تخصصی در نمایندگی شبستان مازندران، با همکاری مدیریت حوزه های علیمه خواهران مازندران و واحد طراحی مد و لباس دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر و خبرگزاری حوزه،  نشستی با موضوع «عفاف و حجاب» با حضور اساتید و دانشجویان طراحی مد و لباس و حوزویان  جهت بررسی اوضاع نابسامان بی حجابی و بدحجابی در جامعه امروز و اینکه چرا حلقه وصلی بین حوزه  و دانشگاه برای رفع کم و کاستی های حوزه پوشش اسلامی برقرار نمی شود در دفتر شبستان برگزار شد که بخش ابتدایی این نشست بدین شرح است:

* مسئولین در حوزه پوشاک حجاب دغدغه ندارند

«فاطمه رضایی» سطح 2 حوزه با بیان اینکه عفاف فقط صرفا به زنان و دختران اختصاص ندارد و مردان جامعه هم باید عفیف باشند، اظهار کرد: برای اینکه حجاب در جامعه گسترش یابد اول باید غیرت در بین مردان جا بیافتد و سپس درکنارش راجع به حجاب، نوع پوشش و عفاف صحبت بشود.

 

این مبلغه مازندرانی افزود: اگر غیرت در جامعه پررنگ بشود حجاب در کنارش خود به خود پررنگ می شود.

 

وی ادامه داد: اگر در خانواده مرد، پدر و پدربزرگ خانواده به زن یا دختری که با پوشش نامناسب قصد خروج از منزل را دارند تذکر بدهد این چه پوششی که از منزل خارج می شود قطعا اثرگذار خواهد بود .

 

رضایی با تاکید اینکه نگاه باید حیا داشته باشد، اظهار کرد: برای اینکه بخواهیم پوشش مناسبی را شاهد باشیم باید به فرزندانمان بیاموزیم در نگاه عفیف باشند.

 

وی با بیان اینکه 90درصد طراحی های بازار برای مانتویی ها است، گفت: پسندیده نیست که محجبه ها برای تهیه لباس در جامعه اسلامی با مشکل مواجه باشند.

 

رضایی بیان کرد: متاسفانه مسئولین در حوزه پوشاک عفاف و حجاب دغدغه ندارند.

 

وی درخصوص چادر مرسوم ایرانی و اینکه به دلایلی مناسب نیست، افزود: در روایات متعددی آمده حضرت زهرا(سلام الله علیها) فقط گردی صورت و دو کف دست بیرون بود و حجاب کافی داشتند که می طلبد چادرهایی استفاده شود که زن محجبه برای رسیدن به امور خود دچار مشکل نشود.

 

*در معرفی زن محجبه بد عمل می شود

«زینب نقوی» کارشناس ارشد کلام اسلامی از حوزه با ابراز گلایه مندی از پوشش نامناسب جامعه امروز اظهار کرد: اگر پوشش زن درست بشود جامعه درست می شود.

 

وی ضمن برشمردن نقش های دختر، مادر، همسر و خواهری یک زن در خانواده افزود: خداوند در قرآن کریم «آسیه» را الگو برای زنان معرفی کرده که باید مورد توجه زنان باشد.

 

نقوی با تاکید براینکه برای قبول حجاب باید معرفت دینی از دوران جنینی و رحم مادر به بچه آموخته شود، ادامه داد: فرد اگر با حجاب انس نداشته باشد با رفتن به دانشگاه و با کوچکترین چشم و ابرو ممکن کنار بگذارد.

 

وی با بیان اینکه حجاب حق است و اگر به آن معرفت پیدا کنم هیچ گاه کنار نمی رود، اظهار کرد: متاسفانه امروز لباسی که با هویت ملی و دینی ما سازگار باشد در بازار موجود نیست.  

 

نقوی با بیان اینکه زنان و دختران با پوشش نا مناسب در خیابان ها و بازار بسیار دیده می شوند و زیبنده نیست، گفت: زن محجبه همانند زنبور عسل که زیاد از کندو فاصله نمی گیرد، کمتر در خیابان و بازار عبور و مرور دارد.

 

وی درخصوص اینکه مردان و پسران امروز کمتر به ازدواج فکر می کنند و یا اینکه تنوع طلب شدند، افزود: این که پسری به خودش اجازه می دهد از راه حلال خودش را تامین نکند به عفاف و حیا بر می گردد.

 

نقوی با ابراز تاسف از اینکه برخی از چادری ها زیر پوشش خود مانتو و یا لباس موجهی نمی پوشند، تاکید کرد: پوشش باید روی پوشش باشد.

 

وی درباره اینکه زنان محجبه نیز باید در نزد محارم و مجالس حلال خود از رنگ های متنوع برای پوشش استفاده نمایند، اظهار کرد: زن در مراسم حلال می تواند از رنگ های متنوع و روشن استفاده کند چراکه زیبایی حق یک زن است.

 

نقوی با بیان اینکه در معرفی زن محجبه با کم و کاستی های زیادی همراه هستیم، افزود: صدا و سیما و سینما در فیلم ها، زن موفق را بی حجاب نشان می دهند و زن با حجاب را فقیر و شکست خورده نشان می دهد که می طلبد الگوها اصلاح شود.

*پوشش اسلامی صرفا نباید از رنگ تیره برگزیده شود

«معصومه علیزاده» کارشناس ارشد جامعه شناسی با بیان اینکه پوشش برای زنان و دختران در جامعه اسلامی فقط رنگ تیره نیست، گفت: در روایات متعدد آمده رسول خدا حضرت محمدمصطفی(صلی الله علیه وآله وسلم) رنگ تیره را حتی برای کفش هایشان توصیه نمی کردند و از پوشیدن رنگ مشکی اکراه داشتند.

 

وی ادامه داد: خانم های مانتویی از رنگ های متخلف استفاده می کنند اما چادری ها همیشه از رنگ مشکی و تیره استفاده می کنند و این در نگاه غیر چادری ها بیانگر اینکه زنان محجبه همیشه رنگ عزا برتن دارند و می طلبد به جهت زیباشناسی و اینکه زن محجبه و پوشش او باید الگوی دیگر زنان باشد از رنگ های روشن نیز برای پوشش زیر چادر استفاده کرد.

* زنان امروزی راه رفته غرب را تجربه می کنند

«عاطفه مهدی زاده» کارشناس ارشدعلوم خاک و کارشناس ارشد کلام اسلامی با بیان اینکه امروزه برخی معتقدند وضع نابسامان بدحجابی زنان و دختران به جهت رنگ باختن غیرت مردان خانواده است، اظهار کرد: غیرت داشتن مردها فقط کافی نیست اگر مرد غیرت داشته باشد آن زن بزور و به اجبار حجاب را نگاه  می دارد و زمانیکه فرصت یابد حجاب را کنار می گذارد.

 

وی با بیان اینکه زنان موفق و طراز اولی در قشر محجبه ها داریم اما کمتر شناخته شده اند، افزود: در معرفی زنان محجبه ضعیف عمل کردیم.

 

مهدی زاده با بیان اینکه آثار حجاب و بدحجابی فردی یا اجتماعی است و یا هر دو بعد را در برمی گیرد، تصریح کرد: فردی در خانه نشسته و تلویزیون با صدای بلند نگاه می کند و می گوید چهار دیواری اختیاری اما وقتی که صدای آن موجب اذیت همسایه می شود یعنی از حوزه خصوصی خارج شده و وارد حوزه عمومی می شود؛ در بحث حجاب هم همین طور است حجاب یک بعد فردی دارد و یک بعد اجتماعی.اینکه از کدام برند استفاده کنند فردی است و مشکل ایجاد نمی کند اما اگر تنگ و نامتعارف باشد به بعد اجتماعی جامعه برمی گردد و می تواند آسیب برساند.

 

وی گفت: راهی را که غرب رفته ما دوباره شروع کردیم تجربه کنیم خیلی ها شبهه ایجاد می کنند بگذارید این اوضاع هرکه خودش بخواهد چه پوششی داشته باشد و آنگونه وارد خیابان شود عادی می شود آیا عادی شدن روابط مرد و زن خوب است. زن باید همیشه برای مرد جاذبه داشته باشد این جاذبه را حجاب حفظ می کند. در غرب زن زیبایی های خود را درمعرض دیدهمگان قرار داد و جذبه زن از چشم مردان افتاد این گونه شد که مردان به سمت همجنس گرایی و حیوانات روی آوردند.

 

مهدی زاده با بیان اینکه نگاه مرد به دو شیوه شخصیتی یا جنسیتی است، اظهار کرد: اگر زن می خواهد به شخصیت، مهارت و هنرش نگاه بشود باید حجاب داشته باشد.

 

وی بیان کرد: منطقی و عقلانی نیست در غرب که همه راه ها رفته شده و اکنون به دنبال احیای جنبش های پدرسالاری است شرقی  ها به دنبال تجربه کردن راه نادرست آنها باشند.

 

مهدی زاده با اشاره به اینکه 35درصد افرادی که در آمریکا و 50درصد از انگلیسی ها که بدنیا می آیند نامشروع هستند، گفت: غربی ها معتقدند در دوره قبل رنسانس که پدر بالای سرداشتند پدرشان آنها را به هر کسی نمی داد و الان می خواهند این احیا شود.

 

وی پیرامون اینکه زن محجبه چگونه در اماکن عمومی ظاهر شود، اظهار کرد: در آیات و روایات حد حجاب مطرح شده اما درخصوص رنگ لباس هیچ حرفی زده نشده است این مسئله تاکید شده که پوشش نباید جلب توجه کند و لباس شهرت شود زن وقتی می آید اجتماع باید جاذبه جنسی اش به صفر برسد.

 

مهدی زاده با تاکید به اینکه رنگ پوشش سلیقه ای است چرا که رنگ ها در روانشناسی تعریف خاص خودشان را دارند، افزود: جلب توجه آراستگی ظاهری و جلب توجه جنسی داریم این دو مقوله با یکدیگر متفاوت است.

* طراحان مدو لباس باید از نیاز محجبه ها در بخش پوشش باخبر باشند

«شریفه پورمحمدی» کارشناس طراحی پارچه و لباس و کارشناس ارشد پژوهش و هنر با بیان اینکه در حوزه مد و لباس کمتر طراحان درصدد طراحی چادر و پوشش اسلامی هستند، اظهار کرد: طراحی انواع لباس و مانتو را در کارنامه دارد اما تاکنون طراحی چادر نداشته است.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از مانتوهایی که طراحی کرده در جشنواره های متعدد منتخب اعلام شده اند، افزود: در طراحی انواع مانتوهایی که حجاب را بطور کامل حفظ کند فعالیت دارد.

 

این منتخب دو دوره از جشنواره مد و لباس فجر، بیان کرد: تاکنون در جشنواره فجر تهران و مازندران شرکت کرده واز نوع پوشش و مدل رتبه های برتر را کسب کرده چرا که حجاب کامل و مد روز را در طراحی ها مورد توجه داشته است.

 

وی از راه اندازی مجمعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر با محوریت مد و لباس خبر داد و گفت: در این مجمع لباس هایی طراحی شده که شاخص های حجاب داشته باشد.

 

پورمحمدی به برگزاری موفق جشنواره حجاب و عفاف  به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر اشاره کرد و یادآورشد:  نمایشگاه های مدو لباس فرصت خوبی هستند که افراد شناسایی و تیم های قوی تر تشکیل شود .

 

وی با بیان اینکه طراحان بایستی از نیاز محجبه ها با خبر باشند، اظهار کرد: مانتوی طراحی و تولید شده را که اسلامی باشد چه شاخصه ای داشته باشد مورد توجه داریم .

 

پورمحمدی تاکید کرد: آمادگی نشست مشترک با محجبه ها و شنیدن نیاز و خواسته این قشر را داریم. آمادگی طرح زدن برای محجبه ها در بین طراحان مد و لباس وجود دارد.

 

نظر شما