شناسهٔ خبر: 34262488 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انگلیس در آستانه پوست اندازی سیاسی

لندن- ایرنا- با پایان مهلت رأی گیری برای تعیین رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر جدید انگلیس، گمانه‌زمانی‌ها درباره احتمال پیروزی بوریس جانسون با عقاید تند خروج از اتحادیه اروپا بالا گرفته و در مقابل «جو سوینسان» از مخالفان سرسخت برگزیت امروز به عنوان رهبر حزب لیبرال دمکرات انتخاب شد تا با تمام قوا مانع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شود.

صاحب‌خبر -

پس از یک ماه نبرد سخت و پرحرف و حدیث، بوریس جانسون یا جرمی هانت فردا سه شنبه کلید خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت را تحویل می گیرد. ششم جولای گذشته (۱۵ تیر) رأی گیری برای انتخاب رهبر جدید حزب محافظه کار توسط اعضای عمومی این حزب آغاز شد.

آخرین مهلت رأی گیری ساعاتی پیش به پایان رسید و شمارش تعرفه ها آغاز شده است. هر کدام از دو نامزد که بیشتر از ۵۰ درصد آرا را کسب کرده باشد؛ پیروز انتخابات خواهد شد.

پس از آن «ترزا می» نخست وزیر مستعفی انگلیس راهی کاخ سلطنتی باکینگهام می شود و به طور رسمی استعفای خود را به ملکه و کلید خانه شماره ۱۰ را تحویل خواهد داد.

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته در آخرین روز کاری ترزا می در کسوت نخست وزیر انگلیس، بیشتر مردم معتقدند که او رهبر خوبی برای کشور نبوده است. در این رأی گیری ۴۹ درصد با عملکرد او در سه سال گذشته مخالف و تنها ۲۱ درصد موافق هستند.

در همین حال، وزرای دارایی و دادگستری دولت ترزا می و شش تن از نمایندگان حزب محافظه کار با مواضع تند جانسون درباره برگزیت مخالف هستند و خواستار کناره گیری از دولت و پارلمان شدند.

«دیوید گوک» وزیر دادگستری انگلیس که از سال ۲۰۱۶ تا کنون این مسؤولیت را در دولت ترزا می بر عهده دارد، در مصاحبه با خبرنگاران گفت: اگر وزیر خارجه اسبق هم چنان بخواهد از اتحادیه اروپا بدون توافق خارج شود، من نمی توانم در کابینه وی حضور داشته باشم.

وی افزود: اگر جانسون بخواهد اتحادیه اروپا را بدون هرگونه توافق ترک کند، این اقدام منجر به حقارت ملی در داخل کشور خواهد شد.

در همین حال فیلیپ هاموند وزیر دارایی انگلیس نیز گفته است: اگر بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس شود، از ادامه مسؤولیت کناره گیری خواهد کرد.

وی افزود که روز چهارشنبه از سمت خود کناره گیری می‌کند.

در همین پیوند، آلن دانکن معاون وزیر امور خارجه انگلیس نیز امروز از مقام خود کناره گیری کرد. او در استعفانامه خود نوشت: جای تأسف است زمانی که ما می توانیم به عنوان یک نیروی سیاسی قوی در اروپا و فراتر ظاهر شویم، مجبور هستیم زیر ابر سیاه برگزیت کار کنیم.

اصلی‌ترین چالش نخست وزیر بعدی انگلیس، کسب موافقت پارلمان بر سر نحوه خروج این کشور از اتحادیه اروپاست. پیش نویس طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا آذر سال گذشته به تأیید ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا رسید اما پارلمان انگلیس سه بار به این طرح رأی مخالف داد. جانسون ۳ ماه فرصت دارد تا برای تحقق برگزیت از سد پارلمان عبور کند.

نزدیکان او چندی پیش از برنامه وی برای تعلیق پارلمان خبر دادند. جانسون که از طرفداران خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، گفته بود اگر نخست وزیر شود، این آمادگی را دارد تا بدون دستیابی به توافق از اتحادیه اروپا خارج شود. این در حالی است که نمایندگان مجلس انگلیس پیشتر طرحی را به تصویب رساندند که با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالفت شده است.

طبق رویه‌های سیاسی، تعلیق پارلمان به درخواست دولت و پس از موافقت ملکه انگلیس امکان پذیر است. با این حال، جانسون قصد دارد پارلمان کمی دیرتر از موعد مرسوم بازگشایی شود تا از این فرصت برای تحقق برگزیت بدون مزاحمت پارلمان بهره برداری کند.

جانسون پیشتر نیز طرح تعلیق پارلمان را به عنوان گزینه‌ای برای خروج از بن بست برگزیت با ترزا می نخست وزیر انگلیس مطرح کرده بود که با مخالفت رئیس مجلس و شمار زیادی از نمایندگان مواجه شده بود.

از سویی «جو سوینسان» که امروز به عنوان جانشین وینس کیبل رهبر جدید حزب لیبرال دمکرات انتخاب شد، اعلام کرد که تمام تلاش خود را برای توقف برگزیت به کار می بندند.

وی گفت که انگلیس آینده بهتری را در صورت ادامه عضویت در اتحادیه اروپا تجربه خواهد کرد.

بر اساس آخرین تصمیم شورای اروپا، انگلیس تا ۳۱ اکتبر (۹ آبان) فرصت دارد تا طرح برگزیت را به تأیید پارلمان برساند، برگزیت را متوقف یا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود.

نظر شما