شناسهٔ خبر: 34261040 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آقای روحانی در دیدار نخست وزیر عراق؛

ادامه گام‌های تأثیرگذار در مناسبات تهران ـ بغداد

رئیس جمهور در نشست هیئت‌های عالی رتبه ایران و عراق گفت: گام‌های تأثیرگذار در گسترش روزافزون مناسبات همه‌جانبه تهران ـ بغداد ادامه می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس جمهور شامگاه دوشنبه در نشست هیأت‌های عالیرتبه ایران و عراق، که ریاست هیات عراقی را نخست وزیر عراق برعهده داشت، دیدار‌ها و سفر متقابل مسئولان ایرانی و عراقی بین دو کشور را در توسعه روابط و همکاری‌های فیمابین تأثیرگذار دانست و گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد برداشته شدن گام‌های تأثیرگذار در گسترش روزافزون مناسبات همه جانبه تهران – بغداد هستیم و مطمئناً این روند ادامه خواهد داشت.

<div id="video-display-embed-code_3756781"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2482046/3756781?width=350&height=250"></script></div>

آقای روحانی با اشاره به ضرورت تلاش مسئولان دو کشور برای تسریع در اجرای توافقات ایران و عراق، اهتمام و جدیت طرفین در این مسیر را برای دو ملت مایه خوشحالی دانست و گفت: امروز روابط دوستانه تهران و بغداد در سطحی است که حضور نمایندگان ایرانی و عراقی در عرصه‌های مختلف بین‌المللی این اطمینان را به وجود می‌آورد که از منافع متقابل دو کشور به خوبی دفاع می‌شود.
رییس جمهور توسعه روابط و همکاری‌های ایران و عراق را در شرایط فعلی حائز اهمیت بیشتر عنوان کرد و افزود: در شرایطی که هنوز در منطقه ثبات و امنیت لازم و پایدار به وجود نیامده است، توسعه همکاری‌ها و روابط همه جانبه تهران – بغداد مطمئناً در گسترش و افزایش امنیت و ثبات منطقه تأثیرگذار خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مایل به افزایش تنش‌ها در منطقه و با دیگر کشور‌ها نبوده است و هرگز آغازکننده جنگ و تنش نیز نخواهد بود، گفت: ایران در طول تاریخ اصلی‌ترین حافظ امنیت و آزادی کشتیرانی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بوده و خواهد بود.
روحانی با اشاره به اینکه ثبات و امنیت منطقه همیشه برای ایران حائز اهمیت بوده است، تصریح کرد: ایران و عراق می‌توانند به عنوان دو کشور دوست و همسایه همکاری‌های خود را در راستای توسعه ثبات و امنیت منطقه گسترش دهند.
رئیس جمهور با اشاره به توافقات ایران و عراق در زمینه لایروبی اروندرود، گفت: تسریع در اجرای این توافق به نفع دو ملت و ساکنان شهر‌های حاشیه‌ای این رود در ایران و عراق است.
آقای روحانی افزایش تلاش‌های مسئولان دو کشور در گسترش روابط فیمابین و اجرای توافقات دو جانبه در بخش‌های مختلف از جمله راه‌اندازی راه‌آهن شلمچه به بصره، ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک مرزی، گسترش همکاری‌ها در بخش انرژی بویژه نفت و برق، توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک و حمایت از همکاری‌های مشترک کارآفرینان و سرمایه‌گذاران دو کشور، همکاری در بخش استاندارد برای تبادل کالا‌ها و برنامه‌ریزی برای همکاری‌های چندجانبه اقتصادی ایران و عراق با دیگر کشور‌ها را ضروری خواند.
وی گفت: توسعه همکاری‌های بانکی ایران و عراق در گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور، حائز اهمیت است.
روحانی با اشاره به اجرایی شدن توافق دو دولت در تسهیل صدور روادید و توسعه روابط دو ملت، گفت: از دولت عراق بخاطر در نظر گرفتن تسهیلات خاص برای رفت و آمد زائران حسینی در ایام اربعین قدردانی می‌کنم و مطمئناً با این تصمیم، امسال زیارت اربعین تبدیل به حضور حماسی ملت‌های علاقمند به اهل بیت (ع) بویژه در ایران و عراق خواهد شد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه امنیت مرز‌های مشترک ایران و عراق بسیار حائز اهمیت است، گفت: مبارزه جدی با قاچاق مواد مخدر از نگرانی‌ها و دغدغه‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران است و باید در این بخش همکاری‌های مشترکی بین دو کشور برنامه‌ریزی شود. آقای روحانی همچنین تأکید کرد: معتقدیم مشکلات منطقه باید از طریق گفتگو و مذاکره و همکاری میان همسایگان و کشور‌های منطقه حل و فصل شود.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق هم که عصرامروز در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشور عراق به ایران سفر کرده است، در این نشست با قدردانی از حسن استقبال جمهوری اسلامی ایران از هیأت عراقی، گفت: احساس برادری، دوستی و اخوت بین ایران و عراق متقابل است.
نخست وزیر عراق سفر رئیس جمهور کشورمان به این کشور را تاریخی و نقطه عطفی در روابط تهران – بغداد دانست و با اشاره به توافقات مهمی که در جریان این سفر بین دو کشور منعقد شد، افزود: مسئولان دو کشور در اجرای این توافقات اهتمام و جدیت خوبی دارند و عراق متعهد به اجرای توافقات خود در قبال ایران است.
عبدالمهدی با اشاره به ضرورت توسعه روابط و همکاری‌های ایران و عراق در بخش‌های مختلف، گفت: باید تلاش کنیم تا با توسعه مناسبات فیمابین و تلاش برای تسریع در اجرای توافقات، منافع دو ملت را تأمین و از آن حفاظت کنیم.
نخست وزیر عراق با اشاره به برخی توطئه‌ها برای افزایش تنش‌ها در منطقه، ادامه داد: عراق هرگز بخشی از تحریم‌ها علیه ایران نبوده است و نخواهد بود.
عبدالمهدی روابط مسئولان دو کشور را موجب دستیابی به دستاورد‌های عملی در راستای اجرای توافقات از جمله تسهیل در صدور روادید برای گسترش روابط دو ملت و گسترش روابط و تبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور دانست و گفت: از توسعه همکاری‌ها و روابط مشترک سرمایه‌گذاران و کارآفرینان ایران و عراق استقبال و حمایت می‌کنیم.
نخست وزیر عراق توسعه همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، نیرو، همکاری‌های ترانزیتی و ساماندهی همکاری‌های چندجانبه ایران و عراق با دیگر کشور‌ها را به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه دانست و افزود: برای گسترش همکاری‌های اقتصادی فی‌مابین جدیت داریم و همه تلاش خود را بکار خواهیم گرفت.
وی با بیان اینکه امنیت ایران و عراق به یکدیگر وابسته است و باید برای حفاظت از مرز‌های مشترک تلاش کنیم، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در مسیر مبارزه جدی با مواد مخدر تلاش‌های فراوانی کرده و شهدای بسیاری را نثار کرده است و عراق خواستار گسترش همکاری‌ها با ایران در این راستا است.
پیش از این دیدار، وزرای دو کشور نیز در دیدار‌های جداگانه آخرین روند همکاری‌ها و اجرای توافقات فیمابین را بررسی کردند.

نظر شما