شناسهٔ خبر: 34260745 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مدیران متخلف زیر ذره‌بین آموزش و پرورش

سیدمرتضی احمدپور -  تبریز – خبرنگار: تابستان با این‌که فصل تعطیلی مدارس است و به ظاهر خبری از رفت و آمد دانش‌آموزان به مدارس و برگزاری کلاس‌های درسی نیست اما فرصتی است تا برای سال تحصیلی جدید آمادگی‌های لازم اخذ شود.

صاحب‌خبر -

در این مدت والدین ارتباط بیشتری با مدرسه دارند و مدیران مدارس هم به روش‌های مختلف والدین را به مدرسه دعوت می‌کنند. دعوت برای دریافت کارنامه، ثبت‌نام کلاس‌های تقویتی، ثبت‌نام سال تحصیلی جدید، حضور در جلسات انجمن اولیا و مربیان و بیان کاستی‌های مدرسه و اخذ هزینه‌های مختلف با عنوان مشارکت‌های مردمی از جمله موضوعاتی است که والدین حدود ۷۵۰ هزار دانش‌آموز استان آذربایجان شرقی در مدت تابستان با آن درگیرند و در برخی از موارد تنش‌هایی هم میان مسئولان مدارس و والدین شکل می‌گیرد.  تنش‌هایی که به دلیل تامین نشدن منابع مالی برای رفع مشکلات مدارس بیشتر می‌شود. مدیران مدارس در نبود پول- در حالی که بودجه خاصی هم از آموزش و پرورش نمی‌گیرند - قادر به رفع مشکلات مدارس و بهسازی زیرساخت‌ها نیستند وتقاضای مالی از اولیا دارند. امری که از سوی مدیران آموزش و پرورش تخلف شناخته می‌شود و آنها از پیگیری و تشکیل ۱۶ پرونده تخلف برای مدیران مدارس استان در سال گذشته تحصیلی خبر می‌دهند.  از سوی دیگر والدین هم به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی قادر به کمک به مدارس نیستند اما توقع دارند که کمبودها در مدارس برطرف شود.

  • اخذ پول در قبال دریافت کارنامه 

مادر یکی از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی ناحیه ۳ تبریز از مطالبه هزینه در قبال تحویل کارنامه به اولیا گله‌مند است و می‌گوید: برای تحویل کارنامه زمان مشخص کردند و تاکید شد که حتما خود اولیا برای گرفتن کارنامه حضور داشته باشند. انتظار ما این بود که در این جلسه مشکلات درسی فرزندمان بیان و راهکاری برای سال جدید ارائه شود، اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد و از ما هزینه طلب کردند. «محبوبه شاملی» ادامه می‌دهد: زمانی که به این موضوع اعتراض کردیم با پرخاش ناظم مدرسه مواجه شدیم که مراحل صدور کارنامه برایشان ۵۰ هزار تومان هزینه دارد و اداره آموزش و پرورش هم هزینه‌ها را تامین نمی‌کند. دست آنها هم برای تامین این منابع مالی به جایی بند نیست و والدین باید این مبلغ را پرداخت کنند.

  • اجبار برای ثبت‌نام در کلاس تقویتی تابستانی

پدر یکی از دانش‌آموزان کلاس پنجم هم از اجبار برای ثبت‌نام فرزندش در کلاس تقویتی انتقاد دارد و می‌گوید: از سوی مدرسه با عنوان این‌که فرزند شما پایه ضعیفی دارد و باید برای کلاس تقویتی ثبت‌نام شود دعوت‌نامه داشته‌ایم. اما با توجه به وضعیت مالی خودم و بی‌میلی فرزندم در این کلاس ثبت‌نام نکردیم. «شهرام اسدی» ادامه می‌دهد: در تماسی که با مدیر مدرسه داشتم هزینه ثبت‌نام در این کلاس دو ماهه حدود ۳۰۰ هزار تومان اعلام شد و مسئولان مدرسه این‌گونه القا کردند که اگر کسی در این کلاس‌ها ثبت‌نام نکند قطعا سال آتی نمرات کمتری می‌گیرد. سوال من این است که چرا باید مسئولان مدرسه با این شیوه والدین و دانش‌آموزان را به حضور در کلاس‌های تابستانه اجبار کنند، از سوی دیگر فرزند من علاقه‌ای برای رفتن به مدرسه در این روزهای تعطیل ندارد و نمی‌توانم او را به این کار مجبور کنم.  

  • فرسوده بودن بخش‌هایی از مدارس

«سعید غلامی» پدر یکی از دانش‌آموزان و عضو انجمن اولیا و مربیان یکی از مدارس منطقه ۲ تبریز بر ضرورت بازسازی بخش‌هایی از مدارس قبل از شروع سال تحصیلی جدید تاکید می‌کند و می‌گوید: به عنوان نمونه بخشی از دیوار ضلع جنوبی این مدرسه آسیب دیده و پله‌های ورودی هم نیاز به تعمیر دارد و انتظار می‌رود قبل از آغاز سال جدید این بخش‌ها بازسازی شود. وی ادامه می‌دهد: انجمن اولیا و مربیان توان چنین هزینه‌هایی را ندارد. باید مسئولان آموزش و پرورش در این زمینه ورود کنند و بودجه لازم را به نوسازی مدارس تخصیص دهد. در صورتی که بودجه در نظرگرفته شود آماده‌ایم خودمان کارهای اجرایی را انجام دهیم.

  • نگرانی درباره سرویس مدارس

«نازنین هاشمپور» مادر یکی از دانش‌آموزان دبستانی در منطقه ۴ تبریز هم از وضعیت سرویس‌های مدارس گله‌مند است و می‌گوید: با شروع مدارس انبوهی از مینی‌بوس‌های فرسوده مقابل مدارس صف می‌بندند و ایاب و ذهاب دانش‌آموزان را به عهده می‌گیرند. زمانی هم که به این وضعیت اعتراض می‌کنیم با پاسخ همیشگی کمبود سرویس و ضرورت تجهیز تابستانی روبه‌رو می‌شویم. حال که فصل تابستان است کاش مدیران آموزش و پرورش در این زمینه جوابگو باشند و قبل از شروع مدارس در این زمینه کارهای لازم را انجام دهد. وی با بیان این‌که وضعیت سرویس مدارس استثنایی هم مناسب نیست، عنوان می‌کند: شاید کودکان ما بتوانند خود را با شرایط سرویس‌های نامناسب وفق دهند و بیشتر احتیاط کنند اما کودکان معلول و نابینا این توانایی‌های را ندارند و فرزند برادرم که مشکل بینایی دارد بارها در سرویس آسیب ‌دیده است.

  • برخورد با همکاران متخلف در آموزش و پرورش 

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به پاسخگویی مستقیم به شکایات شهروندان می‌گوید: هیچ مدیری حق دریافت شهریه یا کمک اجباری به مدرسه تحت هر عنوانی را ندارد و برای رسیدگی بهتر، هر چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۹ صبح در اداره کل به طور مستقیم پاسخگوی شهروندان هستم و ۸ خط تلفن در این مورد آماده دریافت تماس تلفنی شهروندان است. «جعفر پاشایی» با بیان این‌که میزان تخلفات مدیران و فرهنگیان در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ کاهش محسوسی داشته است، عنوان می‌کند: واقعیت این است که تعداد شکایت‌ها به نسبت سال قبل کاهش محسوسی داشته است. در سال گذشته با ۱۶ همکار مدرسه‌ای که تخلفاتی داشتند برخورد و پرونده‌شان به هیات مربوطه در آموزش و پرورش ارسال شد.  

وی بیان می‌کند: در زمینه فعالیت‌های عمرانی مدارس تا آغاز سال جدید ۳۵ پروژه عمرانی تحویل مدارس می‌شود که شامل بخش‌های مختلف می‌شود و انتظار داریم انجمن‌های اولیا و مربیان که حلقه واسط هستند با آموزش و پرورش همکاری بیشتری داشته باشند. پاشایی درباره وضعیت سرویس مدارس و مشکلات ایاب و ذهاب دانش‌آموزان می‌گوید: تا زمانی که وضعیت نوسازی سرویس‌های یک مدرسه‌ حل نشود از خودروهای سواری و تاکسی و شرکت‌های فعال در این زمینه بهره می‌بریم. البته برای نوسازی و تجهیز سرویس مدارس استثنایی ۵/۱ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

  • فرسودگی سرویس مدارس

مدیر تعاونی مینی‌بوسرانی سهند بیان می‌کند: در حال حاضر تنها ۱۵ مینی‌بوس با عمر بالای ۷ سال در تبریز می‌توان پیدا کرد و جالب این‌که استاندارد استفاده از مینی‌بوس برای سرویس مدارس ۷ سال است و سرویس‌های بالای ۷ سال عمر نمی‌توانند در مدارس خدمات ارائه دهند. این محدودیت برای اردوهای خارج از شهر با جدیت بیشتری اعمال می‌شود. «هادی رضوی» با اشاره به تصمیم شهرداری تبریز برای نوسازی ناوگان مینی‌بوس‌رانی در تبریز و خرید ۶۰ مینی‌بوس جدید عنوان می‌کند: این اقدام ارزشمندی است که امیدواریم مدارس هم بتوانند از این نوسازی بهره لازم را ببرند.

نظر شما