شناسهٔ خبر: 34259136 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ابتکار: گفت‌وگو در خانواده‌ها به ۲۰ دقیقه کاهش یافته است

همشهری آنلاین: معاون رئیس‌ جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: خانواده‌ها برای گفت‌وگو زمان نمی‌گذارند به‌طوری‌که ساعت گفت‌وگو از دو ساعت به ۲۰ دقیقه کاهش‌ یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قزوین، با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد که اختلال ارتباطی مسئله جدی هر خانواده است، افزود: این آسیب در همه خانواده وجود دارد و خانواده‌ها برای گفت‌وگو زمان نمی‌گذارند به‌طوری‌که ساعت گفت‌وگو از دو ساعت به ۲۰ دقیقه کاهش‌یافته است، سوءتفاهم افزایش و قدرت شنیداری و حل‌وفصل مسائل کاهش‌ یافته است.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده یادآور شد: در فاز اول آسیب‌ها شناسایی‌ شده و مهارت گفت‌وگو و ارتباطی مورد توجه قرار گرفته است. برای تحقق گفت وگوی ملی خانواده باید دانشگاهیان، انجمن اولیا و مربیان و سمن‌ها شرکت کنند تا بتوان برای تضمین سلامت خانواده اقدام کرد.  ارتباط فکری، عاطفی و خانوادگی مهم است و در این راستا توان‌افزایی تشکل‌های مردم‌نهاد از دیگر طرح‌هایی است که در حال اجراست.

ابتکار همچنین با اشاره به اهمیت عدالت جنسیتی، گفت: مفهوم قرآنی عدالت، قسط است. فلسفه ایجاد انقلاب نیز تحقق عدالت در همه امور است. وقتی از عدالت سخن می‌گوییم منظور ما صرفاً مسائل اقتصادی نیست.  عدالت به معنای ایجاد فرصت برابر دسترسی به تمام خدمات و مواهب جامعه در ابعاد مختلف ازجمله سیاسی و اجتماعی است. ما به‌عنوان نظام جمهوری اسلامی باید مدنظر قرار دهیم که برقراری عدالت جزو شرایط کارآمدی نظام است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه اظهار کرد: یکی از ابعاد عدالت، عدالت جنسیتی است. باید توجه داشت که همه از نفس واحده متولد شده‌اند و کرامت ذاتی دارند. در واقع صحبت از نفس انسانی است که باکرامت آفریده‌ شده است.  یکی از شئون عدالت «عدالت جنسیتی» است بنابراین باید برنامه‌ریزی و سیاست‌های ملی را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که زنان و مردان را ببینیم. از ابتدای انقلاب برنامه‌ریزی ما برای همه بوده است و در بخش‌های مختلف آموزش‌ و پرورش، بهداشت، سیاست و سایر بخش‌ها نیز برای همه افراد برنامه‌ریزی کردند.

ابتکار افزود: بودجه‌های آموزش‌ و پرورش و بهداشت و دستگاه‌های دیگر عملاً بیشتر برای زنان در نظر گرفته‌ شده است چراکه در برخی زمینه‌ها جمعیت زنان بیشتر است اما در عمل به دلایل مختلف از جمله عقب‌ماندگی تاریخی، نگرانی‌های قومی و سنتی، نگاه‌هایی که با دین نسبت ندارد ولی به دین نسبت داده می‌شود، این اتفاق نمی‌افتد.

وی تصریح کرد: حضرت امام خمینی (ره) بر مسئله زنان بسیار تأکید داشتند و حوزه زنان انگار یکی از مأموریت‌های امام (ره) بود اما امروز فاصله‌هایی ایجادشده است. برای مثال اعتقادی مبنی بر اینکه دسترسی خانم‌ها به فضاهای ورزشی باید کمتر از آقایان باشد وجود ندارد ولی عملاً این اتفاق افتاده است.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: عدالت جنسیتی در تمام کشورها مطرح است. در کشور ما باید دسترسی‌ها عادلانه باشد از طرفی زنان ما در حفظ خانواده و نسل نقش کلیدی دارند بنابراین به‌طور ویژه باید مورد توجه قرار بگیرند.

وی افزود: بهداشت باروری، توجه به نیازهای زنان باردار، توجه به‌ سلامت خانواده، آموزش‌های پیش از ازدواج در حوزه زنان باید مورد توجه قرار بگیرد. خانواده سالم و شکوفا خانواده‌ای است که نگاه درستی به‌ سلامت و بهداشت جنسی و باروری دارد که اغلب اوقات مورد غفلت قرارگرفته است.

ابتکار یادآور شد: در حوزه اشتغال و برنامه سند ارتقای زنان این نیست که دستگاه‌ها برنامه جدایی برای زنان در نظر بگیرند بلکه موضوع این است که در برخی جاها شکاف ناخواسته‌ای ایجاد شده است که باید از بین برود و برای جبران آن باید تلاش شود.

ابتکار در بخش دیگر سخنانش اظهار کرد: ما در سطح ملی وظایفی داریم و از ابتدای دولت شاخص‌های عدالت جنسیتی را در هشت محور اصلی آموزش، ورزش، مشارکت اقتصادی، بهداشت، مشارکت سیاسی، حقوق و مشارکت اجتماعی در ۲۵ شاخص کلی و ۱۷۰ شاخص اختصاصی مشخص کردیم.  آبان سال گذشته شاخص‌های کلی و ماه گذشته شاخص‌های اختصاصی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ‌ شده است که برنامه‌ها بر اساس این شاخص‌ها مشخص شود. سلامت، بهداشت باروری، خانواده، تعادل بین کار و خانواده مهم‌ترین شاخص‌های مورد توجه است.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه اظهار کرد: آنچه باورهای اعتقادی و پیشرفت زنان در جامعه اسلامی را به مسائل روز پیوند می‌دهد و طرح زن مسلمان را محقق می‌کند تعادل بین کار و خانواده است. زن امروز باید مادرو همسر باشد اما این مسئولیت‌ها نباید مانع پیشرفت او شود.  اگر این اتفاق بیفتد نگرانی برطرف و ازدواج جوانان بیشتر می‌شود. تعادل کار و خانواده می‌تواند توسط قوانین برقرار شود که ازجمله آن ۹ ماه مرخصی زایمان به‌صورت اجباری است که زن درعین‌حال می‌تواند شاغل و مادر باشد.

ابتکار در ادامه گفت: موضوع خانواده و فرزند آوری فقط موضوع زنان نیست و مردان نیز باید مشارکت کنند. نیاز اقتصادی خانواده اغلب باعث برگشت زنان به کار است اما در برخی موارد علاقه زن به حضور در اجتماع است که به کار برمی‌گردد بنابراین تعادل بین کار و خانواده باید ایجاد شود.

نظر شما