شناسهٔ خبر: 34258929 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

نیویورک تایمز گزارش داد:

آسیبی که اقتصاد آمریکا از جنگ سرد ترامپ با چین می بیند

جنگ سردی که ترامپ علیه چین را اندازی کرده در حال آسیب زدن به اقتصاد و صنایع خود آمریکاست.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: بی اعتمادی بین ایالات متحده و چین سرمایه گذاری چینی ها را در آمریکا تا حدود 90 درصد از زمان روی کار آمدن ترامپ کاهش داده است.

این سقوط، که به طور گسترده ای در سراسر اقتصاد آمریکا احساس می شود، ناشی از نظارت دقیق تر نظارتی در ایالات متحده و استقبال کمتر از سرمایه گذاری های چینی ها و تشدید محدودیت های پکن در هزینه های خارجی است. این موضوع به صنایع گوناگون در آمریکا آسیب زده است.

«ِاسوار پراساد» رئیس سابق بخش چین در صندوق بین المللی پول گفت: «این واقعیت که سرمایه گذاری مستقیم خارجی به شدت کاهش یافته است، نشان دهنده این است که رابطه اقتصادی بین ایالات متحده و چین بدتر شده است. آمریکایی ها به چینی ها اعتماد ندارند همانطور که چینی ها به آمریکایی ها بی اعتمادند.»

سالهاست سرمایه گذاری چینی ها در ایالات متحده به سرعت در حال رشد بوده است و پول وارد بخش های خودروسازی، فن آوری، انرژی و کشاورزی شده است. با توجه به شکوفایی اقتصادی چین، دولت های محلی و ایالتی همراه با شرکت های آمریکایی به دنبال جذب برخی از این بودجه های چینی بودند.

جنگ سرد اقتصادی ترامپ به این روند کمک کرده است.

سرمایه گذاری خارجی چین در آمریکا از رکورد 46.5 میلیارد دلار در سال 2016، با 88 درصد کاهش به 5.4 میلیارد دلار در سال 2018 کاهش یافته است.

اقدام ترامپ در اعمال تعرفه بر کالاهای چینی و افزایش نظارت ها بر سرمایه گذاری های خارجی، کار سرمایه گذاران‌ چینی را خراب کرده است.

چین، که علیه کالاهای آمریکایی با تعرفه های خود مقابله به مثل می کند، ممکن است به عنوان مجازات ترامپ، سرمایه گذاری بیشتری را متوقف کند.

نگرانی ها در مورد پذیرش سرمایه گذاری چینی ها در آمریکا با به هم خوردن معاملاتی که به دلیل کنترل شدید کمیته سرمایه گذاری خارجی در ایالات متحده فروپاشیده، تشدید شده است. این گروه که زیر نظر وزارت خزانه داری آمریکاست، در سال 2018 قدرت بیشتری به دست آورد که به آن امکان می دهد مجموعه ای گسترده تر از معاملات، از جمله سرمایه گذاری در تکنولوژی های حساس مانند مخابرات و آمار را مسدود کند.

این کاهش سرمایه گذاری می تواند به بازار املاک و مستغلات آمریکا به شدت آسیب برساند.

گزارش ماه مه از کاهش شدید سرمایه گذاران املاک تجاری چین در ایالات متحده خبر داده است.

سرمایه گذاران چینی همچنین اشتیاق کمتری به املاک مسکونی در ایالات متحده نشان می دهند. تحقیقاتی که اخیرا توسط انجمن ملی بازاریابی منتشر شد، نشان داد خرید خانه در آمریکا توسط خریداران چینی تا 56 درصد کاهش داشته و به 13.4 میلیارد دلار در سال تا مارس رسیده است.

بخش مالی، از جمله بانک ها و سهام خصوصی نیز تأثیرات این کاهش را احساس می کند.

«جان کبایلو» وکیل مستقر در واشنگتن که متخصص در معاملات مرزی است، گفت که صندوق های سرمایه گذاری خصوصی در آمریکا در حال حاضر با کمترین میزان پذیرش سرمایه گذاری خارجی روبرو هستند. 

قوانین و مقررات نظارتی سختگیرانه تر در ایالات متحده و جو نامناسب برای پذیرش سرمایه گذاری های چینی موجب این کاهش شده است.

 

 

انتهای پیام

نظر شما