شناسهٔ خبر: 34258615 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت آنلاین | لینک خبر

Face App جاسوسی با نقاب سرگرمی

رسانه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر تحت تأثیر چالش‌های سرگرم کننده و عجیب و البته گاهی خطرناک افراد را بدون آگاهی از عواقب آن ها به این نوع چالش ها دعوت و به نوعی آن ها را آلوده خود می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از البرز، مدتی چالش عکس 10 ساله در فضای مجازی موجب سرگرمی مردم شد و به نوعی اینستاگرام افراد را قبضه کرد که به واسطه آن، کاربران تصاویر 10 سال پیش و عکس فعلی خود را منتشر می‌کردند؛ این چالش در نگاه نخست، جذابیت خاص خود را داشت و به نظر بی ضرر می رسید.

پس از مدتی نظراتی مبنی بر اینکه ماجرای چالش ده ساله بر خلاف ظاهری جذاب و ماجراجو، برای جاسوسی و ارتقاء سیستم‌های تشخیص چهره افراد استفاده می‌شود در جامعه مطرح و آرام آرام از جذابیت آن کاسته شد و از تلفن های همراه مردم رخت بربست.

اخیرا نرم افزار FaceApp Pro جای خود را به سرگرمی های قبلی داده که با استفاده از هوش مصنوعی و با یک لمس می تواند چهره کاربر را تغییر دهد؛ قابلیت تغییر جنسیت یکی از جالب ترین ویژگی های این برنامه است که چهره کاربران را به شکل های متنوع تغییر داده و او را شگفت زده می کند.

نرم افزار Face App اطلاعات شخصی افراد را در اختیار روسیه قرار می گیرد

امین بسطامی، کارشناس رسانه و تحلیلگر فضای مجازی در گفت و گو با خبرنگار فارس در البرز گفت: مردم جامعه بدون آگاهی از جاسوسی بودن این نرم افزار با ذوق و شوق آن را مورد استفاده قرار می دهند و دوستان خود را نیز از وجود چنین اپلیکیشنی آگاه می کنند.

این کارشناس رسانه و تحلیلگر فضای مجازی اذعان کرد: نرم افزار FaceApp Pro به گونه ای طراحی شده تا کاربر متوجه جاسوسی بودن آن نشود و از بعد جذابیت به آن نگاه کرده و به سادگی اطلاعات و تصاویر خود را وارد برنامه کند اما به محض ورود تصاویر، جست و جوی پیشرفته در منابع اطلاعاتی صورت می گیرد که بسیار خطرناک است.

بسطامی ادامه داد: این نرم افزار با هدف اصلی ذخیره سازی اطلاعات بیومتریک افراد طراحی شده که در رسانه های غربی اعلام شده این نرم افزار، روسی است و دولت روسیه به وسیله آن می تواند اطلاعات شخصی افراد را به صورت رایگان جمع آوری و ذخیره کند.

وی تصریح کرد: تصور مردم بر آن است که از اثر انگشت، صدا و تشخیص چهره افراد، تنها برای تأمین امنیت استفاده می شود غافل از اینکه اطلاعات ریز جمعیت یک کشور می‌تواند در امور خطرناکی مانند طراحی اغتشاشات مورد استفاده قرار گیرد.

ضرورت افزایش سطح آگاهی شهروندان از خطرات برخی نرم افزارها

خطرات این نوع نرم افزارها باید مورد توجه قرار گیرد و نباید تنها جنبه های طنز این موضوع را در نظر گرفت و باید در افزایش سطح فرهنگ و آگاهی شهروندان تلاش کرد تا از عواقب این گونه نرم افزارها که ممکن است در آینده انواع دیگری از آن ها نیز به بازار فضای مجازی وارد شوند غافل شد.

افزایش سواد رسانه در مردم، گام دیگری است که می تواند در کاهش استقبال کاربران از این سرگرمی های به ظاهر جذاب مؤثر باشد؛ آن ها غافل از این موضوع هستند که با استفاده از این اطلاعاتی که در اختیار نرم افزار قرار می دهند می توان تولید بیماری کرد.

آرش بارانی، کارشناس جرائم فضای مجازی نیز در این رابطه گفت: توجه به این نکته که اپلیکیشن های این چنینی زمان نصب و راه اندازی، مجوز ورود و استفاده از تمام داده های گوشی کاربر را اخذ می کند ضروری بوده و این موضوع از نظر امنیتی بسیار خطرناک است. در واقع برنامه موصوف اجازه دسترسی به گالری عکس و فیلم و یا حتی تماس ها و پیامک های کاربر را از خودش کسب می کند.

کارشناس جرائم فضای مجازی خاطر نشان کرد: عملکرد این نرم افزار به صورت آنلاین یکی دیگر از نکات نگران کننده استفاده از آن است و زمانی کاربر می تواند از خدمات این برنامه بهره مند شود که به اینترنت متصل باشد و به این ترتیب عکس و محتوای ارسالی شما به یک سرور در خارج از کشور منتقل می شود تا در آنجا تغییرات مورد درخواست کاربر صورت گیرد!

بارانی تصریح کرد: یک سرور ناشناخته در نتیجه اعتماد نابجایی که کاربر به آن داشته تمام اطلاعات بیومتریک چهره فرد را در خود ذخیره می کند و احتمال آن وجود دارد که در زمانی مناسب هر نوع سوء استفاده از حریم شخصی کاربر صورت گیرد.

سواد رسانه می تواند به کاهش مخاطرات برخی برنامه ها کمک کند

با توجه به اینکه معمولا کاربران فضای مجازی به سمت و سویی سوق داده می شوند که با سلیقه آن ها سازگاری دارد، لذا کشورهای غربی نیز از این موضوع سوء استفاده کرده و مردم را با نرم افزارهایی سرگرم می کنند که اطلاعی از عواقب آن ندارند.

در نظر داشته باشیم که به نوعی استفاده از فضای مجازی در حال حاضر برای مشاغل مختلف اجباری است به گونه ای که عدم استفاده از آن موجب کندی در روند پیشرفت امور می شود لذا باید برنامه ریزی های لازم جهت افزایش آگاهی مردم صورت گیرد تا کوچکترین صدمه ای به کاربران وارد نشود.

با افزایش سطح آگاهی نوجوانان و جوانان در مراکز تعلیم و تربیت و برگزاری دوره های سواد رسانه در ادارات، مدارس و مراکز فرهنگی می توان گامی مؤثر در جهت کاهش آسیب های ناشی از استفاده از این گونه نرم افزارها برداشت.

------------------------------------------

تهیه گزارش: صدیقه صباغیان

------------------------------------------
انتهای پیام/گ/1104/س/3

 

برچسب‌ها:

نظر شما