شناسهٔ خبر: 34257407 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

افشای جزئیات اسارت نظامی صهیونیست در نوار غزه

یکی از افسران صهیونیست به تشریح روزی پرداخت که «هدار گولدن» از نظامیان این رژیم در نوار غزه به اسارت حماس در آمد.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، «اِلی گینو» معاون فرمانده تیپ «گفعاتی» جزئیات جدیدی درباره نحوه اسیر شدن «هدار گولدن» از نظامیان این رژیم در جنگ 51 روزه در نوار غزه فاش کرد.

گینو که یکی از افسران برجسته آن جنگ بوده و تعداد زیادی از نظامیان تحت فرماندهی وی کشته شده‌اند به وبگاه «واللا» گفت؛ یک بار که آتش‌بس موقتی اعلام شده بود نظامیان (صهیونیستی) برای بررسی و جستجوی مواضع تخلیه شده در شرق شهر رفح رفتند که ناگهان تعدادی (از اعضای شاخه نظامی حماس) از یک تونل بیرون آمدند و هدار را اسیر کردند.

وی افزود: کشتن و ربودن بخشی از جنگ است و هر کسی گمان می‌کند وارد جنگ خواهد شد و این برایش اتفاق نمی‌افتد بهتر است از ابتدا وارد جنگ نشود. عملیات اسارت گولدن، اتفاقی راهبردی بود و بر تمام دولت بویژه جریانات جنگ آینده تأثیر خواهد گذاشت؛ زمانی که افسران با ده‌ها سوال روبه‌رو شوند و مهم‌ترین سوال‌ها این است: آیا وارد تونل می‌شویم و عملیات تعقیب و گریز با گروهی مسلح از حماس خواهیم داشت؟

گینو ادامه داد: ما (در سال 2014) در برابر تونلی تهاجمی و بمب‌گذاری شده قرار داشتیم نه تونلی عادی؛ تمرین‌های زیادی برای این تعقیب و گریزها در داخل تونل‌ها دیده بودیم اما زمان اجرایی کردن این آموزش‌ها و فرستادن نظامیان به داخل تونل (حس کردم) قلبم بارها ایستاد زیرا این احتمال زیاد بود که زنده برنگردند؛ در آن زمان فکر می‌کردم که گولدن زخمی شده یا برای اسیر نشدن مقاومت کرده که این بخشی از آموزش نظامیان قبل از جنگ است.

این افسر صهیونیست سپس نوشت: پس از اینکه وارد تونل شدیم آثار خون دیدیم، تلفن من مرتب شروع به زنگ خوردن کرد. یک بار، دو بار و ده بار... گویا در آن زمان به مهم‌ترین تلفن در ارتش اسرائیل تبدیل شده بود؛ همه و در رأس آنها «بنی گانتز» رئیس ستاد مشترک ارتش و افسران عالی‌رتبه می‌خواستند بدانند چه اتفاقی افتاده است؛ افسران ارشد ارتش به خط مقدم درگیری‌ها در مرز غزه آمده بودند تا درگیری را از نزدیک دنبال کنند.

وی افزود: در آن زمان فهمیدم هر خانه‌ای در اسرائیل می‌داند که یک نظامی تحت فرماندهی من اسیر حماس شده است. پس از پایان عملیات جستجو در داخل تونل و اطراف آن بدون یافتن گولدن، روند مشوش کردن عملیات ربایش آغاز شد و تعداد زیادی از نیروهای پیاده، مهندسی، توپخانه و نیروی هوایی شروع به حمله و تیراندازی‌های گسترده کردند. هدف اصلی در برابر من جدا کردن منطقه اسارت (از دیگر مناطق) بود تا نظامیان حماس نتوانند گولدن را از آن خارج کنند هر آنچه نیروی آتش‌باری در اختیار داشتم استفاده کردم زیرا اسارت گولدن خطرناک‌ترین حادثه در کل طول خدمت نظامی‌ام از 1997 بود؛ صحبت درباره از کشته شدن یک نظامی نبود بلکه مسأله اسارت یک نظامی بود.

گینو ادامه داد: اسارت یکی از سربازان مانند فقدان یکی از اعضای بدن من است علی رغم آنکه برای عملیات اسارت زیاد آموزش دیده بودیم و حتی یکی از نظامیان حین آموزش‌ها به دلیل اینکه اسیر شده بود، از یگان اخراج شد هنگامی که این اتفاق رخ داد گفتم شخصی مانند گولدن اسیر نمی‌شود او یا کشته یا مجروح شده و من در آن زمان حق داشتم. احساس بدی بود که دستوراتی برای توقف جنگ در غزه و خروج از این منطقه صادر شد؛ ما یک سرباز داشتیم که در آنجا جا گذاشته بودیم، دولت باید پرونده اسرای اسرائیلی در غزه را نهایی کند.

رژیم صهیونیستی در هشت ژوئیه 2014 یکی از خشن‌ترین جنگ‌های خود علیه نوار غزه را آغاز کرد و طی 51 روز حمله حدود 2500 فلسطینی را به شهادت رساند؛ همچنین یازده هزار واحد مسکونی را به صورت کلی و 162 هزار واحد را به صورت جزئی تخریب کرد

نظر شما