شناسهٔ خبر: 34257169 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

1000 میلیارد تومان برای انتقال آب از«زاب» به دریاچه ارومیه مورد نیاز است

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: برای انتقال آب از زاب بیش از هزار میلیارد تومان نیاز است که به پایان برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی که دریاچه ارومیه به یمن بارش‌های مناسب ابتدای امسال، از شرایط نسبتا مطلوبی نسبت به چند سال گذشته برخوردار بوده و خیل عظیمی از گردشگران را به خود جذب کرده است، پروژه‌های احیاء نگین آبی آذربایجان نیز همچنان به پیش رفته و اگر شرایط اقتصادی دولت اجازه دهد و پروژه‌ها، براساس زمان‌بندی به پیش رود، شاهد افتتاح و بهره‌برداری از آنها در اواخر امسال یا اوایل سال آینده خواهیم بود.

برخی از این پروژه‌های مهم که تاثیر فراوانی در احیای دریاچه ارومیه داشته و جزو پروژه‌های بزرگ و به تعبیری، پروژه‌های ماندگار دولت هستند، پروژه انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه و همچنین تصفیه‌خانه‌های ارومیه و تبریز هستند که با افتتاح آنها سالیانه میلیون‌ها مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه هدایت می‌شود.

خبرنگار فارس برای اطلاع از آخرین وضعیت این پروژه‌ها و چگونگی اختصاص بودجه‌ و زمان افتتاح آنها، به سراغ«مسعود تجریشی»مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه رفته و با وی گفت‌وگویی انجام داده که در پی می‌آید.

فارس: اخیر دکتر مسجدی رئیس گروه آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه برای برآورد هزینه پایان‌بخشی به آنها بازدید کرد، مشخصا چه میزان برای اتمام این پروژه‌ها مورد نیاز است؟

مسعود تجریشی: هم‌اکنون وضعیت اقتصادی دولت چندان مناسب نیست و با توجه به سیلابی که ابتدای امسال در برخی از شهرهای کشور به بار آمد که میزان خسارت آن معادل کل بودجه عمرانی کشور بود، متاسفانه به پروژه‌ها فشار بسیار زیادی وارد شده و به همین سبب،جلسه‌ای با حضور اسحاق جهانگیزی معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

در این رابطه چند اصل مطرح شد تا براساس آن پروژه‌ها به پیش رود، اصل اول این بود که تا جای ممکن از منابع در اختیار دستگاه‌های دولتی بیشترین استفاده را شود و با توجه به اینکه منابع ماده 10 و 12 برای زمان بحران پیش‌بینی شده و با توجه به سیلاب‌های اخیر، بنابراین باید تا پایان سال برای استفاده از منابع 10 و 12 برای احیای دریاچه ارومیه صبر کرد.

 دوم پروژه‌هایی بود که باید حمایتی از سازمان برنامه و بودجه و ماده 10 و 12 از آنها به عمل می‌آمد که عدد بودجه چندان نیست اما پروژه‌های ریز را می‌تواند پاسخگو باشد.

برای سه پروژه‌ بزرگ مثل انتقال بین حوضه‌ای و تصویه‌خانه‌های تبریز و ارومیه، تقریبا 65 درصد منابع مالی که تاکنون برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده در این پروژه‌ها وجود دارد و هم اکنون 30 کیلومتر از 36 کیلومتر پروژه انتقال آب از رودخانه زاب به پایان رسیده و خوشبختانه تصفیه خانه تبریز و ارومیه نیز هر دو در جایگاه‌های هستند که می‌توانند تا پایان سال به بهره‌برداری برسند.

فارس: آیا با این شرایط، به نظر شما پروژه انتقال آب از زاب نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد؟

مسعود تجریشی: تونل انتقال آب سه جزء دارد، ابتدا اینکه آب وارد تونل شده که خوشبختانه براساس برنامه زمان‌بندی به خوبی پیش می‌رود و آذر ماه امسال به پایان می‌رسد، سپس سد آبگیری شده و پس از افزایش تراز آب، وارد تونل می‌شود و سپس از طریق کانال به دریاچه ارومیه منتقل شده که آن هم براساس برنامه پیش می‌رود.

اما زمانی که جز به جز این اقدامات در کنار هم گذاشته شود، اگر تامین منابع مالی اختصاص یابد این سه جزء حداکثر تا خرداد سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد بنابراین می‌توان انتظار داشت که کمتر از یک سال، کل این پروژه به پایان برسد و تا پایان سال 98 نیز تصفیه‌خانه‌ها به بهره‌برداری برسند.

فارس: دولت هم که برخی منابع مالی را برای پیشرفت فیزیکی بیش از 70 درصد گذاشته است...

تجریشی: بله دولت برخی منابع مالی را برای پروژه‌هایی که بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند پیش‌بینی کرده و برخی از آنها توسط دولت سرمایه‌گذاری می‌شود.

همچنین دولت ممکن است با پیمانکاران جلسه‌ای ترتیب دهد و حتی معاون اول رئیس‌جمهور عنوان کرده که حاضر است شخصا برای این موضوع وقت بگذارد که با پیمانکاران یک بسته مالی تعریف کرده و براساس آن، پیمانکاران کار را تمام و تحویل دهند.

فارس: اخیرا استاندار آذربایجان‌غربی در جلسه شورای اداری عنوان کرد که برای پروژه انتقال آب از زاب 400 تا 500 میلیارد تومان اختصاص یافته است آیا این رقم کافی است؟

تجریشی: اینها پروژه‌هایی هستند که سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند و پروژه زاب جزو پروژه‌های صندوق توسعه ملی است و امسال نیز منابع این صندوق به پایان رسیده و باید از منابع مختلف، تزریق منابع انجام شده تا پروژه‌های بزرگ به پایان برسد.

فارس: چه بودجه‌ای نیاز است که پروژه انتقال آب از زاب به پایان برسد؟

تجریشی: برای انتقال آب از زاب بیش از هزار میلیارد تومان نیاز است که به پایان برسد.

فارس: برای احیای دریاچه ارومیه، آیا مطالعات مربوط به انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به نتیجه رسید یا همچنان در حال مطالعه است؟

تجریشی: این مطالعات همچنان در حال انجام است و با توجه به اینکه انتقال آب از دریای خزر تعیین تکلیف شد، این موضوع نیز در آینده تعیین تکلیف می‌شود چون باید از ابعاد بسیار فنی، اقتصادی و سیاسی به این موضوع نگریست.

فارس: با توجه به اینکه پروژه‌های بزرگ قابل بهره‌برداری در راستای احیای دریاچه ارومیه زمان‌بر است،در کوتاه‌مدت مشکل دریاچه ارومیه چگونه قابل حل است؟

تجریشی: این موضوع نیز با منابع آب داخل حوضه در کوتاه‌مدت حل می‌شود.

گفت‌وگو از نصیبه نیک‌زاد قوشچی

انتهای پیام/61024/ن

نظر شما