شناسهٔ خبر: 34257075 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس خبرداد:

مقابله با گیاهان خودرو میراث جهانی گنبد قابوس با پهپاد کشاورزی

گنبدکاووس- مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس گفت: بارش‌های امسال سبب رشد برخی گیاهان در بنای برج شده و بنا داریم برای جلوگیری از هرگونه آسیب به بنا آن را توسط پهباد سمپاشی کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر عبدالمجید نورتقانی اظهارکرد: رویش گیاهان در بناهای آجری گنبدقابوس امری طبیعی بوده و این رویش در همه بناهای آجری در سطح جهان دیده می‌شود ولی باید راهکاری پیدا کنیم تا ضمن حفظ بنا بتوانیم رویش گیاهان را متوقف کنیم.

وی افزود: برای جلوگیری از رویش گیاهان، بنای برج در دو مرحله به وسیله پهباد کشاورزی سمپاشی می‌شود، پس از این اقدام به نصب داربست خواهیم کرد و در آخر هم با کمک متخصصان پژوهشگاه میراث فرهنگی به دنبال راهی برای برطرف کردن این مشکل خواهیم بود.

نورتقانی گفت: قبل از سیل پی بنا به فاصله دو متر بالاتر از سطح آب‌های زیرزمینی بود که بارش‌ها و وقوع سیل سبب شده تا پی بنا اکنون در آب‌های سطحی قرار گیرد.

وی یادآور شد: خوشبختانه در سیل اخیر به فعالیت‌های انجام شده در سال گذشته در فاز نخست طرح جامع برج قابوس خسارتی وارد نشده است. این نشان دهنده این است که فعالیت‌های زیرسازی به صورت اصولی انجام گرفته است.

نورتقانی با اشاره به تهیه طرح جامع بنا با همکاری دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های پژوهشی در سه محور در بنای میراث جهانی گنبد قابوس انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برج جهانی قابوس نیاز به حفاظت پیوسته دارد و مرمت مقطعی در حفاظت این بنا کافی نیست، تصریح کرد: برخی از افراد ناآگاه و غیرمتخصص در اذهان عمومی برای مرمت این بنا شبهه ایجاد می‌کنند که رسانه‌ها و افراد آگاه باید با اطلاع‌رسانی درست این تفکرات منفی را کاهش دهند.

نظر شما