شناسهٔ خبر: 34256943 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تکمیل دو پروژه‌ فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی، نیازمند 4 میلیارد تومان اعتبار

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: دو پروژه احداث مرکز خواهران طبس و احداث مرکز فنی و حرفه‌ای زیرکوه برای بهره برداری به

صاحب‌خبر -

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: دو پروژه احداث مرکز خواهران طبس و احداث مرکز فنی و حرفه‌ای زیرکوه برای بهره برداری به اعتبار 4 میلیارد تومان نیاز دارد.

به گزارش ایسنا منطقه خراسان جنوبی، حسین خوشایند، امروز 31 تیر، در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته ملی مهارت اظهار کرد: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان وابسته به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که دوره‌های مهارتی مختلفی را در سطوح مهارت درجه 3، درجه 2، درجه 1، کارگر ماهر به متقاضیان ارائه می‌کند.

وی افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مجموع آموزش‌های نظری و عملی است که با هدف ارتقای دانش افراد و ایجاد مهارت‌های لازم و به فعلیت رساندن استعدادهای نهفته در افراد اجرا شده و مهارت‌آموزان را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار در مشاغل گوناگون تا سطوح مشخص آماده کرده و توانایی آنان را برای انجام کار و فعالیت در حرفه‌های مختلف افزایش می‌دهد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه آموزش در این اداره کل بر مبنای استاندارد آموزشی و  با برخورداری از کد بین‌المللی است، تصریح کرد: دوره‌های آموزشی متعددی در مراکز ثابت و سیار شهری، سیار روستائی، ندامتگاه‌ها، پادگان‌ها، صنایع و صنوف، جوار دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد برای کارجویان، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و شاغلین  برگزار می‌شود.

خوشایند ادامه داد: مهارت دیدگان پس از اتمام دوره آموزشی و شرکت در آزمون‌های پایان دوره و موفقیت در آن، گواهینامه مهارت با کد استاندارد بین‌المللی و مورد تائید در تمامی کشورهای عضو سازمان بین المللی کار را دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: این اداره کل با هدف تربیت و ارتقاء سطح مهارتی نیروی کار، متولی ارائه آموزش‌های مهارتی غیررسمی در سطح استان خراسان جنوبی است  و با دارا بودن 19 مرکز آموزش ثابت و شعب شهری ، 102  کارگاه ثابت و 510 حرفه آموزشی در بخش دولتی و خصوصی، ارائه خدمت می‌کند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: 178 آموزشگاه آزاد فعال فنی و حرفه‌ای و 184 حرفه آموزشی شامل؛ 112 آموزشگاه ویژه زنان و شش آموزشگاه ویژه مردان و 60 آموزشگاه دو منظوره در خوشه‌های خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی، در سطح استان آموزش‌های خود را ارائه می‌کند.

خوشایند با بیان اینکه مخاطبین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از گروه‌های مختلف هستند، گفت: تخصصی بودن برنامه‌های آموزشی بدون محدودیت زمانی، مکانی و سنی، تطابق با استانداردهای جهانی، تطابق با خواسته‌های افراد جامعه و تطابق با نیاز بازار کار از ویژگی‌های بارز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری برنامه‌های آموزشی این اداره‌کل به دو شیوه آموزش بر مبنای اعتبارات دولتی و آموزش مشارکتی اجرایی می‌شوند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: در شیوه مشارکتی ارائه آموزش‌های مهارتی در قالب انعقاد تفاهم نامه همکاری و قرارداد با سایر دستگاه‌های اجرایی و یا ذینفعان آموزش صورت پذیرفته و بر اساس میزان سهم آورده طرف متقاضی اجرای آموزش، ماهیت آموزش‌ها از نوع دولتی به مشارکتی تغییر خواهد کرد.

خوشایند یادآور شد: در بخش دولتی در سال گذشته در مراکز ثابت، 3 میلیون و 636 هزار و 777 نفر ساعت اجرای آموزشی برای 22 هزار 211 نفر دوره  داشته‌ایم.

عملکرد 4 ماهه ابتدای امسال 

وی ادامه داد: همچنین در چهار ماهه ابتدای امسال نیز در حوزه‌های مختلف برای 8774 نفر دوره آموزشی داشته‌ایم که نسبت به سال 92 ، 40 درصد افزایش دوره بدون تغییر نیروی انسانی بوده است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی افزود:  در بخش خصوصی و آموزشگاه‌های آزاد نیز 171 آموزشگاه فعال با قابلیت آموزش 184 حرفه در سال 97 و یک میلیون و 638 هزار نفر ساعت آموزش داشته‌ایم که در چهار ماهه ابتدای امسال حدود 390 هزار نفر ساعت آموزش داشته‌ایم که این عملکرد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 14 درصد افزایش فعالیت بوده است.

خوشایند با اشاره به درآمدزایی مهارت‌ها، اظهار کرد: در همین راستا دست ساخته‌های کارآموزان را به فروش رساندیم که در قالب قرارداد آموزشی اجرای آموزش داشته باشیم که در سال گذشته حدود 820 میلیون تومان درآمد به حساب خزانه دولت از طریق فنی و حرفه‌ای واریز شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه برگزاری آزمون‌ها نیز از افراد پس از آموزش، آزمون نظری گرفته می‌شود که در قالب آزمون آنلاین و آزمون مهارتی انجام می‌شود، افزود:  در مجموع در پایان سال گذشته، 32 هزار و 826 نفر در آزمون‌های فنی و حرفه‌ای شرکت کردند که از این تعداد 20 هزار و 375 نفر موفق به اخذ گواهی نامه بین‌المللی مهارت با مزایای مختلف شده‌اند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی در دست احداث در سال 98 به بهره برداری می‌رسند، تصریح کرد:   سه پروژه شامل پروژه توسعه مرکز بیرجند، سوله کارگاهی مرکز فردوس و احداث مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای قاین تا یک ماه آینده به بهره برداری می‌رسد که برای اجرای آن تاکنون بالغ بر دو میلیارد و ۱۹۳ میلیون تومان هزینه شده و برای تکمیل نیازمند ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار است .

خوشایند بیان کرد: دو پروژه احداث مرکز خواهران طبس و احداث مرکز فنی و حرفه‌ای زیرکوه برای بهره برداری به اعتبار 4 میلیارد تومان نیاز دارد.

وی در رابطه با طرح‌های جدید مهارت آموزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان در سال جاری، اظهار کرد: طرح مهارت آموزی دوگـانه( آموزش ـ کار)، طرح آموزشی تلفیقی (کارگاهی و الکترونیکی)، طرح مهارت آموزی ویـژه (استقلال مراکز در برنامه ریزی و اجرای دوره‌های ویژه)، طرح کارآفرینی مهارت بنیان با هدف توانمندسازی و افزایش خودباوری مهارت آموختگان و فارغ التحصیلان برای ورود به بازار کار، از جمله این طرح‌ها است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: بهره مندی از ظرفیت بلااستفاده مراکز ثابت آموزش فنی و حرفه‌ای، تسهیل فرآیند کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای مهارت آموختگان و دانش آموختگان مبتنی بر مهارت آموخته شده و طرح ایجاد مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی-آموزشی از دیگر برنامه‌ها و طرح‌ها است.

خوشایند یادآورشد: افتتاح همزمان 25 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای استان، افتتاح کافه مهارت شهرستان بیرجند در پارک توحید، بازدید مدیران صنایع و کارآفرینان از کارگاه‌های آموزشی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، برگزاری مسابقات مهارت ویژه زندانیان شهرستان بیرجند و خوسف و تقدیر از مهارت آموختگان برتر دوره‌های آموزشی بهبود یافتگان در  تمامی مراکز استان، از جمله برنامه‌های هفته ملی مهارت در استان است.

وی افزود: سخنرانی مدیر کل و روسای مراکز در نماز جمعه با حضور کارکنان و کارآموزان مراکز تابعه، برگزاری میز خدمت در حاشیه نماز جمعه تمامی شهرستان‌های استان، برگزاری نمایشگاه مهارت و مشاوره هدایت شغلی در محل نماز جمعه تمامی شهرستان‌ها، بازدید فرماندهان و مسئولین آموزش پادگان‌های نظامی و انتظامی استان از مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای از جمله برنامه‌های فنی و حرفه‌ای در این هفته است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی یادآور شد: فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی در بحث ارزیابی بالاترین میزان رشد در میان دستگاه‌های مربوطه را دارد و رتبه دوم مهارت آموزی در محیط کار واقعی در سطح کشور را داراست.


انتهای پیام انتهای پیام

نظر شما